Архив

Делът на продажбите на електромобили в Китай достига 40% през май

Делът на електрическите автомобили в общите продажби в Китай никога не е бил толкова висок, колкото през май 2024 г. Четири от десет леки автомобила от Китай са имали щепсел. С около 955 000 нови електрически коли и plug-in хибриди, производителите се доближават до границата от един милион в абсолютно изражение.

cnevpost.com ir.xiaopeng.com, ir.nio .com, autonews.gasgoo.com

Единственият път, когато производителите в Китай продадоха повече от един милион електромобила на месец,

В класацията на производителите BYD отново е самотният лидер през май

В класацията на производителите BYD отново е самотният лидер през май

беше през ноември и декември 2023 г. След бавен старт на годината сега страната отново се доближава до тази граница. 955 000 нови енергийни превозни средства (NEV, включително чисто EV, електрически превозни средства с горивни клетки и plug-in хибриди), регистрирани през май, представляват увеличение от 105 000 единици в сравнение с април 2024 г. и 238 000 в сравнение със същия месец на миналата година.

Това е увеличение съответно с 12 и 33 на сто. Според данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), около 583 000 от всички нови NEV през май са били електрически превозни средства с батерии (BEV), а 371 000 са били plug-in хибриди (PHEV). За BEVs това съответства на увеличение от 12,5% на годишна база и 12% в сравнение с април. Продажбите на PHEV се повишиха с 88% (в сравнение с май 2023 г.) и 12,1% (в сравнение с април 2024 г.).

При всички видове задвижване, 2,42 милиона нови превозни средства тръгнаха по пътищата в Китай през май. В сравнение с май 2023 г. и предходния месец продажбите остават почти непроменени (съответно 1,5% и 2,5%). Следователно двуцифреният ръст на NEVs, очертан по-горе, показва, че китайският пазар на автомобили със щепсели продължава да расте непропорционално. Делът на NEV през май достигна рекордните 39,5 на сто. С други думи, никога досега не са излизали толкова много автомобили със свещи в сравнение с превозните средства с вътрешно горене. 39,5% е доста над средното за предходната година, когато почти една от всеки три продадени коли в Китай (31,6%) е била NEV.

Тарифите все още предстоят

Специалните тарифи, обявени от САЩ и Европа, все още не са повлияли на статистиката за май. Въпреки това, тъй като износът също е включен в статистиката за китайските производители, първите ефекти вероятно скоро ще станат очевидни. Временните специални тарифи ще влязат в сила в Европа през юли и в САЩ през август.

В класацията на производителите BYD отново е самотният лидер през май, с втория си най-добър месечен резултат, отразен в 331 817 продадени NEV (+38% на годишна база). Това означава, че само BYD представлява една трета от общите продажби на NEV в Китай. Само през декември 2023 г. BYD е продал повече електромобили и plug-in хибриди.

По-конкретно, производителят е продал 146 395 BEV и 184 093 PHEV в сектора на леките автомобили през май, както и няколко продажби на NEV търговски превозни средства, които са по-малко важни за статистиката. Динамиката на плъгин хибридите е особено впечатляваща. Докато BYD регистрира 22 процента увеличение на BEV в сравнение с май 2023 г., цифрата за PHEV е 54 процента. Статистическата крива също показва, че BYD поставя нов рекорд за PHEV всеки месец от март насам – трети пореден път.

На второ място през май не е Tesla, а SAIC Motor с 82 882 NEV – увеличение от 9 процента в сравнение с май 2023 г. 4 251 единици се дължат на чисто електрическата марка IM Motors, съвместно предприятие между SAIC, Alibaba и Zhangjiang Висока технология.

Зигзагообразният курс на Tesla продължава, тъй като производителят изнася повече в Китай през определени месеци и след това записва по-високи продажби на EV през тези месеци. През май Tesla продаде 72 573 BEV, от които 17 358 единици бяха изнесени. По този начин продажбите на вътрешния пазар са се увеличили с 30% спрямо май 2023 г. и 75% спрямо април. Износът, от друга страна, намалява съответно с 51 и 44 на сто. Според CN EV Post, Tesla наскоро е предоставила повече капацитет за местни доставки в завода си в Шанхай – т.е. приоритет на вътрешните продажби.

С Changan и Chery други двама играчи в NEV сектора продължават напред: Changan и неговите марки записаха 55 800 продадени NEV единици през май (+90% на годишна база), докато Chery продаде 42 733 EV (+279% на годишна база).

Nio достави 20 544 BEV през май, което е увеличение от 234 процента в сравнение със същия месец на миналата година. Така май представлява почти една трета от продажбите от началото на годината (66 217 BEV). Дъщерната компания на Geely Zeekr не изостава: 18 616 BEV са в статистиката за тях, най-високата цифра, постигната от марката досега (+115% на годишна база). Партньорът на Stellantis Leapmotor регистрира 18 165 EV (+51% на годишна база), включително BEV и хибридни единици с удължители на пробега (така наречените EREV).

Xpeng и Xiaomi следват на значително разстояние. Докато Xpeng отчете 10 146 BEV (+35% на годишна база) за май, новодошлият Xiaomi продаде 8 646 бройки от своя електрически седан, което е увеличение от 22 процента в сравнение с април. Марката Dongfeng Voyah, която се фокусира върху електромобилите, е продала 4521 електромобила (+51% на годишна база).