Архив

Audi A6 e-tron: как Audi иска да завладее електрическия бизнес клас

Mercedes EQE е на пазара от известно време; BMW дори предлага своя i5 като седан и комби.

Audi също се фокусира върху две форми на каросерията и разкри Sportback и Avant на световната премиера на A6 e-tron. Електрическите бизнес автомобили на Audi разчитат на позната технология – но с по-голям пробег благодарение на аеродинамиката.

Три години след премиерата на концепцията A6 e-tron на автомобилното изложение в Шанхай през 2021 г.,audi-a6-e-tron-2024-10-min-1400x933 германският автомобилен производител представи производствения модел. След представянето на SUV модела Audi Q6 e-tron няма големи изненади по отношение на технологиите – и двата модела са базирани на Premium Platform Electric или накратко PPE. Въпреки това, A6 e-tron е първата „концепция с плосък под“ на платформата, тъй като Q6 e-tron и Porsche Macan, представени през януари, са SUV, т.е. „концепции с висок под“.“

По-плоският дизайн обаче не променя много техническите данни. Той използва батерията, разработена за ЛПС с енергийно съдържание от 100 кВтч бруто или 94,9 кВтч нето. Последният може да се зарежда с до 270 кВт в своя пик, което трябва да доведе до време за зареждане от 21 минути за обичайния прозорец от десет до 80 процента. С други думи, A6 e-tron трябва да може да зарежда до 310 километра за десет минути. Това е възможно чрез предсказуем термичен мениджмънт на батерията. Plug&Charge и „банковото зареждане“ на 400-волтови зарядни станции, въведени в Macan, се предлагат и в A6 e-tron. Инсталирано е зарядно устройство с мощност 11 кВт за зареждане с променлив ток, с опционален вариант с мощност 22 кВт, който ще бъде последван по-късно.

При пускането на пазара Audi комбинира батерията с две задвижващи системи. A6 e-tron Performance първоначално ще бъде базовият модел с 270 кВт задвижване на задните колела – постоянно възбудена синхронна машина, която Audi произвежда в своя завод в Гьор, Унгария. 370 кВт S6 e-tron е модел със задвижване на всички колела, при който PSM отзад е комбиниран с асинхронна машина на предната ос. Audi заявява, че други модели със задно и задвижване на всички колела ще последват на по-късна дата „в зависимост от пазара“. Както при Q6 e-tron, се предполага по-малка батерия с десет вместо дванадесет модула и енергийно съдържание от 83 кВтч.

Все още не е известно колко ще струва този базов модел на A6 e-tron (вероятно без надписа „Performance“).

 

                                       A6 e-tron Performance            S6 e-tron quattro

Задвижване             RWD                                             AWD

Мощност                 270 кВт                                       380 кВт

Ускорение                 5.4 s                                               3.9 s

Макс. скорост        210 км/ч                                   240 км/ч

WLTP обхват         750/720 км                                670/640 км

Батерия                   100 кВтч                                  100 кВтч

Кап. на зар.            DC 270 кВт                             270 кВт

Време за зар.          DC 10-80% 21 мин.               21 мин

 

audi-a6-e-tron-sa6-e-tron-2024-02-min-1400x933С голямата батерия, моделът със задно задвижване „Performance“ трябва да има пробег до 750 километра според WLTP, докато Audi определя 720 километра за A6 Avant e-tron Performance. За спортното S задвижване на четирите колела цифрите са съответно 670 и 640 километра, според WLTP. За сравнение, Q6 e-tron Performance (с 240 кВт задвижване на задните колела) има максимален пробег от 641 километра, докато 380 кВт SQ6 e-tron quattro трябва да измине до 598 километра между зареждания.

Разликата в случая не са няколко киловата мощност, а каросерията. По време на световната премиера Audi подчерта, че аеродинамиката е „ключов компонент от дългата история на успеха на компанията“. За седана (сега наричан Sportback в стила на купетата с четири врати), Audi определя коефициент на съпротивление от 0,21; за Avant трябва да е 0,24. По отношение на аеродинамиката се казва, че Sportback е нищо по-малко от „най-доброто Audi на всички времена и най-доброто превозно средство в цялата VW Group“.

Отпред Audi използва въздушни завеси, за да оптимизира въздушния поток. Нова характеристика е контролируем вход за охлаждащ въздух под Singleframe решетката, който насочва въздушния поток към или около автомобила според нуждите. Има и спойлери на колелата и 3D брони пред предните колела, които са индивидуално оптимизирани за Sportback и Avant, както и капаци за задния мост и батерията. Дифузьорът отзад също е оптимизиран за „оптимален баланс между повдигане на задния мост и стойност на cw“, според Audi. Специално оптимизираните джанти и камерите на външните огледала, познати от Q8 e-tron, също могат допълнително да намалят аеродинамичното съпротивление на A6 e-tron.

В допълнение към аеродинамиката, дизайнът и полезността също бяха важни при проектирането на каросерията. Audi говори за „изчистен дизайн“, който „се фокусира върху динамиката, елегантността и прогресивността“. Като цяло дизайнерите на Audi се вгледаха в познатото лице на марката на Q6 e-tron: LED дневните светлини са подчертано тесни и отделени от основните фарове, а решетката Singleframe е напълно затворена и заобиколена от черна маска. Отстрани, черен дизайнерски елемент в долната част на вратите символизира местоположението на важната батерия, както при други модели e-tron. А отзад новото A6 е ясно разпознаваемо като актуално Audi – включително червено осветено лого на марката.

По отношение на интериора немският производител набляга на размера на дисплеите (11,9 инча за дисплея на кокпита, 14,5 инча за сензорния екран на информационно-развлекателната система и още 11,9 инча за дисплея на предния пътник), по-нататъшното развитие на второто поколение head- дисплей и „домашната атмосфера“ на интериора, която има за цел да предложи „обгръщащо усещане за пространство“ с „меки обвивки“ (дизайнерски елемент, който се простира по цялата ширина на автомобила от врата до врата), въведен в Q6 e-tron. Въпреки това Audi все още трябва да уточни размера на багажника, което е важен критерий, особено за Avant.

Новата информационно-развлекателна система използва Android Automotive OS като своя операционна система, въпреки че външният вид и навигацията в менюто са напълно адаптирани към логиката на Audi. Предимствата са свързани със съдържанието и актуализациите чрез актуализации по въздуха. Приложенията на трети страни като YouTube или Spotify също са достъпни чрез „Audi Application Store“. Те могат да бъдат интегрирани директно в системата на Audi, без да минават през смартфона. Има и „Асистент на Audi“ с достъп до ChatGPT, така че „проучваното съдържание да може да се чете на глас и да можете да взаимодействате с колата на естествен език“, докато шофирате. Само когато системата на Audi не може да отговори на общи въпроси, например, те се препращат към ChatGPT. За шофьорите това се случва безпроблемно, тъй като всички функции са интегрирани в „Асистента на Audi“.

Новото поколение A6 също има последствия за производството: досега моделът (като двигател с вътрешно горене и хибрид) се произвеждаше в завода в Некарсулм. Въпреки това електрическият модел PPE с A6 в името си ще се произвежда в Инголщат заедно с Q6 e-tron. Audi ще преименува следващото поколение двигатели с вътрешно горене в този размерен клас на A7 – както наскоро направи с наследника на A4 като A5. Четните цифри означават електрическите модели, докато нечетните цифри представляват моделите с горене.