Архив

Световна премиера на Skoda Elroq: много за малко пари

Skoda представи Elroq, второто си EV след Enyaq. Elroq е значително по-къс, но струва само колкото ID.3 след скорошния спад на цената. Голямото, но: когато Skoda излезе на пазара през първото тримесечие на 2025 г., тя ще предлага повече за парите от VW!

electrive.com

Цените на електрическите автомобили отдавна са много дискутирана тема – и не само откакто китайскитеskoda-elroq-2024-14-1400x933 производители навлизат в Европа (често с премия). В Skoda, позиционирана в рамките на VW Group като марка, която предлага добра стойност за парите, дори високата базова цена от 48 900 евро за най-евтиния електрически модел до момента не попречи на успеха: Enyaq продължава да се продава добре.

Но за да достигнат до масовия пазар, цените трябва да паднат! Skoda не атакува този сегмент с 4,65-метровия Enyaq, а с Elroq, който чехите сега представиха в Прага. Подобно на големия си брат, новият Elroq също използва MEB на Volkswagen, но в клас, който все още не е обслужван.

С 4,48 метра Elroq е разположен някак между сегментите. Той е значително по-къс от Enyaq и ID.4 (4,58 метра), но и по-дълъг от компактния ID.3 (4,28 метра) и сравнимия Cupra Born. Докато ID.3 и Born все още се опитват да преминат като класически компактен автомобил, Skoda ясно е проектирала Elroq да изглежда като SUV.

skoda-elroq-2024-12-1400x933Въпреки по-късите размери, междуосието на Elroq от 2,77 метра отговаря на стандарта MEB. Това означава, че познатите батерии ще се поберат и в новата Skoda. Elroq ще се предлага в четири варианта при стартирането. Elroq 50 съответства на ID.3 Pure с 52-кВтч батерия и 125-кВт задвижване. Elroq 60 използва 59 кВтч нето/63 кВтч бруто батерия, позната от ID.3 Pro и 150 кВт двигател отзад. Над това е Elroq 85, който се предлага в два варианта с батерия от 77 кВтч: с електрически мотор APP550 с мощност 210 кВт (и 545 Нм въртящ момент) като модел със задно задвижване или като модел Elroq 85x със задвижване на всички колела. С допълнителен електродвигател на предната ос мощността е 220 кВт. Моделите 85 могат да се движат с до 180 км/ч, докато Elroq 50 и 60 са ограничени до 160 км/ч.

 

Elroq 50            Elroq 60           Elroq 85        Elroq 85x

Задвижване RWD                RWD                RWD            AWD

Мощност    125 кВт            150 кВт             210 кВт        220 кВт

Върт. Мом. 310 Нм             310 Нм             545 Нм          545 Нм

Макс. скор. 160 км/ч          160 км/ч           180 км/ч        180 км/ч

WLTP обхв.                             – – 560 км –

Батерия       52 кВтч            59 кВтч           77 кВтч          77 кВтч

Кап. на зар. DC 145 кВт     165 кВт           175 кВт          175 кВт

Вр. за зар. DC 10-80% 25 мин. 24 мин.      26 мин.          26 мин.

Цена (в Германия)            33 900 евро – – –

Налични са само някои технически данни за новия Elroq за премиерата в Прага. Отговорът обаче е доста лесен, когато става въпрос за зареждане, тъй като Skoda използва най-новата версия на познатата VW технология. Диапазоните на WLTP, от друга страна, са специфични за модела. В момента Skoda посочва само максимален пробег от 560 километра за Elroq 85, но все още не е ясно докъде ще стигнат другите версии на двигателя.

Автомобилният производител все още не е обявил пълните цени на всички варианти на Elroq, но разкри базоватаskoda-elroq-2024-01-1400x933 цена: в Германия Elroq 50 ще се предлага от 33 900 евро. Това поставя Skoda на практика наравно с VW ID.3 Pure, който се продава от октомври на каталожна цена от 33 330 евро.

При идентичното междуосие пространството отпред и отзад и на двата модела ще бъде много сходно, но Skoda ще реализира допълнителната си дължина предимно в багажника. Под задния рафт се побират до 470 литра, в сравнение с 385 литра в ID.3. При сгънати облегалки на задните седалки предимството на Skoda е още по-голямо (1580 към 1267 литра). Говорейки за задния рафт, дори в Elroq нямаше достатъчно място за багажник под предния капак (типично за MEB), тъй като платформата просто не е предназначена за това. Вместо това разработчиците на Skoda са монтирали мрежа под рафта, където може да се прибере кабелът за зареждане.

Именно с тези детайли и пищното оборудване Skoda иска да печели точки. Elroq предлага и пълната гама от функции, от големия сензорен екран за инфотейнмънт до head-up дисплея с функции за добавена реалност и всички асистиращи системи на по-големите модели. Също така не без значение за някои бъдещи купувачи: Skoda продължава да разчита на класически бутони на волана вместо сензорни повърхности за управление и също така е поставил лоста за избор на скорости в централната конзола – а не като лост на кормилната колона.

Само защото Skoda е избрала по-традиционния път тук, отколкото марката VW, не означава, че Elroq има консервативен дизайн.

Напротив, Elroq е първият модел в новия дизайнерски език на Skoda, наречен „Modern Solid“. Elroq е без класическата радиаторна решетка. Черният елемент между фаровете вече се нарича „Tech-Deck-Face“ и скрива всички сензори за асистентите за шофиране. Има и двукомпонентни фарове, които сега често се използват в индустрията – поради дизайнерски причини чистите LED дневни светлини са разположени по-нагоре, докато основните фарове са скрити малко по-надолу в предната броня. Отзад обаче няма изненади – Elroq веднага се разпознава като Skoda.

В момента е известна само германската базова цена за Elroq 50, където той ще се предлага от 33 900 евро. От Skoda обаче подчертават, че тя ще бъде около 33 000 евро на всички европейски пазари. И няма да се наложи да чакаме дълго за цените на други версии: Elroq може да бъде конфигуриран от 2 октомври като Elroq 50, Elroq 85 и специалния модел Elroq 85 First Edition.