Архив

Китай: Нов рекорд на продажбите на NEV през октомври

Новите енергийни превозни средства включват предимно електрически превозни средства с батерии (BEV) и хибриди (PHEV).

1,43 милиона нови енергийни превозни средства са продадени в Китай през октомври. Цифрите отново значително надхвърлиха предишния рекорд от септември.

cnevpost.com (CAAM), (BYD), (Tesla), (Leapmotor), carnewschina.com (Geely), (Changan), xiaopeng.com (Xpeng), nio.com (Nio), cnevpost .com electric-vehicles.com (Xiiaomi), gasgoo.com (Voyah)

11.11.2024 г.

Пазарът на NEV в Китай продължи силната си инерция през октомври. След по-слаб старт на годината,

Changan Deepal s05-2024

Changan Deepal s05-2024

рекордът от декември 2023 г. (1,191 милиона нови енергийни превозни средства) беше надминат за първи път през септември с 1,287 милиона NEV. Според Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), следващият рекорд е поставен през октомври с 1,43 милиона NEVs – увеличение от 11,1% в сравнение със септември.

Новите енергийни превозни средства включват предимно електрически превозни средства с батерии (BEV) и хибриди (PHEV). Превозните средства с горивни клетки също са част от комбинацията, но в момента те играят второстепенна роля в Китай, особено в сектора на леките автомобили.

Цифрите от септември и октомври са изключителни, тъй като досега новите рекорди са били поставяни главно в края на годината – т.е. през ноември или декември. Преди година, през октомври 2023 г., продажбите на NEV все още бяха под границата от милион, по-точно при 956 000 единици. На годишна база това съответства на ръст от впечатляващите 49,6 на сто.

През октомври 2024 г. в Китай са продадени 3,05 милиона автомобила с всички видове задвижване (+7%). Това означава, че 46,8% от новите автомобили са превозни средства с нова енергия. През предходния месец цифрата е 45,8 на сто; през октомври 2023 г. нивото на NEV е 33,5 процента. След като падна до около 30 процента в началото на годината, процентът се повиши стабилно, достигайки нов рекорд всеки месец от лятото насам.

Данните на CAAM включват и превозни средства за износ. Ако ги изключите, все още има 1,3 милиона нови NEV в Китай, което също е рекорд.

Има едно голямо „но“. Според данните на CAAM изключително положителното развитие с увеличение от почти 50 процента на годишна база се дължи главно на силния растеж на плъгин хибридите. PHEV представляват 587 000 продажби през октомври (+89,7 процента).

Въпреки че електрическите превозни средства с батерии все още представляват повечето нови NEV през октомври, с 842 000 единици, растежът е значително по-бавен – 30,4 процента. Годишно увеличение от над 30 процента все още представлява огромен растеж.

Ръстът при PHEV обаче също означава, че повече от 500 000 автомобила тръгват по пътищата в Китай всеки месец. Тези автомобили се считат за нови енергийни превозни средства, но все още имат двигатели с вътрешно горене на борда.

Ако преобразувате 842 000 нови BEV през октомври в общи регистрации, процентът BEV в Китай все още е 27,6 процента. Бързо развиващите се plug-in хибриди постигнаха пазарен дял от 19,2 процента в Китай през октомври. В момента обаче съотношението се променя и по-нататъшното развитие през ноември и декември ще бъде интересно.

BYD е един от производителите, които се възползват от растежа на PHEV: марката продаде повече от половин милион коли за първи път през октомври, по-специално 502 657 автомобила. И от тях 310 912 единици са с инсталирано задвижване PHEV.

Това означава, че BYD е продала повече plug-in хибриди през октомври 2024 г., отколкото през октомври 2023 г. като цяло (301 883 автомобила). Пътническите автомобили BEV представляват 189 614 единици, което е увеличение от около 15 процента в сравнение със същия месец на миналата година и септември. Plug-in хибридите обаче са поскъпнали със 129 процента спрямо предходната година.

Зад BYD вече не стои Tesla, а Geely. Групата преодоля границата от 100 000 NEV за първи път през октомври, поставяйки нов рекорд. От 108 722 NEV, почти 63 500 единици се дължат на серията Galaxy на Geely, под която се продават както BEV, така и PHEV. Премиум марката BEV Zeekr е допринесла с 25 049 единици. Lynk&Co, която в момента предлага основно plug-in хибриди (но планира да пусне BEV SUV в Европа), постигна продажби от 19 992 единици.

Changan регистрира 85 272 продажби на NEV през октомври, което е увеличение от 48,6 процента през годината. Това включва марки като Changan Nevo за достъпни електрически автомобили с 18 050 единици, Deepal за електромобили от среден клас с 28 730 превозни средства и първокласната марка Avatr, която е продала 10 056 единици през октомври. Въпреки това, новата Mazda EL6 от съвместното предприятие Changan Mazda също е представена в общите данни на Changan с 7 521 единици.

Слаб октомври за Tesla, рекорди за другите марки

Tesla продаде 68 280 автомобила, произведени в Китай през октомври, 27 795 от които бяха изнесени – оставяйки 40 485 Tesla в Китай. Това направи октомври най-слабия месец за Tesla в Китай от април насам – но силните възходи и спадове винаги са характеризирали цифрите на американския производител в Китай.

Сред стартъпите за електромобили от Китай, продавани и в Европа, Xpeng беше леко по-напред през октомври. Партньорът на VW продаде 23 917 автомобила и над 10 000 Mona M03 – новият електрически седан постигна петцифрени цифри на продажбите за втори пореден месец. Nio, от друга страна, постигна 20 976 продажби през октомври, но се представи по-добре, когато се погледне цялата година (170 257 продажби през 2024 г. досега в сравнение с 122 478 за Xpeng). Xiaomi достави „над 20 000 автомобила“ през октомври – но точните цифри не са известни. Следователно не е ясно къде точно се класира производителят на смартфони. Развитието обаче е огромно, тъй като Xiaomi доставя автомобили само от седем месеца – Xpeng и Nio отне няколко години, за да доставят повече от 20 000 единици за един месец.

Leapmotor, който сега също прави заглавия в Европа благодарение на сътрудничеството си със Stellantis, достави 38 177 автомобила през октомври, повече от удвоявайки резултата от предходната година. Съвсем наскоро през февруари Leapmotor падна обратно в едноцифрени числа, но сега постави своя пети пореден рекорд, включително три месеца с повече от 30 000 единици.

Остава само да разгледаме марката Dongfeng Voyah. С 10 157 електромобила Voyah постигна петцифрени продажби за втори пореден месец.