Норвегия достига 89 процента EV дял през 2024 г.
Норвегия отдавна се смята за страна модел за електрически автомобили и подкрепя това с годишната си статистика за 2024 г.: девет от десет нови коли са електрически. През декември обаче делът на електрическите автомобили е малко под средния.
ofv.no
През декември 11 668 нови електрически автомобила са тръгнали по пътищата, според Норвежкия орган за пътна информация (OFV). Спрямо декември 2023 г. това представлява увеличение от 30,3 на сто. Общо за годината новите електрически автомобили са 114 409, което е ръст от 9,4 на сто. Тъй като OFV регистрира общо 128 691 нови регистрации, това съответства на EV дял от 88,9 процента от пазара на нови автомобили. През 2023 г. той все още беше 82,4 процента.
През декември делът на автомобилите без вредни емисии беше малко под средния годишен процент от 85,5%, докато резултатите от над 90% не бяха необичайни през предходните месеци – през ноември той беше около 93,6%. Важно е да се отбележи, че двигателите с вътрешно горене не са забранени в Норвегия от 2025 г., както често се описва, но политическата цел е да се постигне 100-процентов дял на електрическите автомобили в новите превозни средства. По този начин OFV също така заявява, че „целта за 2025 г. не е постигната“, но също така, че „нито една друга страна не се доближава до толкова висок дял на електрически автомобили“.
„Цифрите и увеличението на дела показват, че може да е трудно да се достигнат крайните проценти за постигане на целта за 2025 г.“, казва директорът на OFV Øyvind Solberg Thorsen. Това е ясно послание към правителството, че е необходимо да се поддържат стимули, които предлагат ползи за закупуване на електрически автомобили – ако правителството иска да постигне целта си. Ползите включват освобождаване от ДДС за електрически автомобили, докато данъците върху новите автомобили с вътрешно горене ще бъдат по-високи от 1 април 2025 г.
Тези стимули вече имат ефект: през 2023 г. бензиновите plug-in хибриди бяха вторият най-силен тип задвижване след BEV (82,4 процента) с пазарен дял от 7,9 процента. През 2024 г. продажбите на PHEV паднаха до едва 2,7 процента от пазара, което все още ги поставя на трето място. Напълно бензиновите хибриди все още са пред PHEV с 5,3% (2023: 6,0%). Подчинена роля имат и Plug-in хибридите с дизелови двигатели (само 17 нови регистрации), както и чисто дизеловите (2,3%) и бензиновите (0,8%) автомобили. Това важи и за превозните средства с горивни клетки, въпреки че OFV регистрира ръст от 350 процента тук. Новите регистрации на FCEV обаче са се увеличили само от две превозни средства през 2023 г. до девет единици.
През декември пазарните дялове бяха малко по-различни, като 11 668 електромобила от общо 13 652 нови регистрации представляват гореспоменатия дял от 85,5 процента. Освен това имаше 993 пълни хибрида (7,3 процента пазарен дял) и 593 plug-in хибрида – последните бяха почти 70 процента по-малко спрямо предходната година през декември и все още имат пазарен дял от 4,3 процента. Добавени са 327 нови дизелови коли (2,4 на сто) и 71 нови бензинови (0,5 на сто).
Високите пазарни дялове на електрически автомобили се отразяват и в класацията на най-популярните модели. Tesla Model Y очевидно води, както и в предишните години. Електрическият SUV има 16 858 нови регистрации, което само по себе си съответства на дял от 13,1 процента – повече от всички неелектрически автомобили взети заедно. Въпреки това, трябва да се спомене, че Model Y загуби известна позиция в сравнение с 2023 г. (23 088 нови регистрации и 18,2% пазарен дял) миналата година.
От друга страна, Model 3 с фейслифта Highland отново беше по-търсен. Със 7264 нови регистрации и 5,6% пазарен дял, малкият електрически седан на Tesla се нарежда на второ място в класацията на норвежките модели. Въпреки това беше изключително близо, тъй като IFV изброява три модела с 5,6 процента пазарен дял: новото Volvo EX30 е съвсем малко назад със 7 229 нови регистрации и празнува успешен дебют в Норвегия. VW ID.4 изпусна подиума само със седем автомобила, със 7222 нови регистрации, немският електрически SUV е на четвърто място, следван от Toyota bZ4X (6007), Skoda Enyaq (4610), Nissan Ariya (3772) и VW ID.3 (3634), които са изцяло електрически задвижвани модели.
Toyota Yaris е единственият хибриден модел, който влиза в челната десетка с 3523 нови регистрации, точно пред Audi Q4 e-tron (3449). Това също означава, че три MEB SUV от Volkswagen Group са в челната десетка. Ако добавим регистрациите на ID.4, Enyaq и Q4 e-tron, търсенето е почти толкова високо, колкото за Model Y с 15 281 единици.
С по-широката си гама от модели VW Group може дори да изпревари Tesla с 27 557 нови регистрации – но само от гледна точка на Групата. В класацията на марката Tesla е напред с 24 259 продажби в Норвегия, пред марката VW с 14 000 нови регистрации. VW успя леко да повиши резултата си (2023: 13 704), докато Tesla беше малко под цифрата за 2023 г. от 25 408 продажби. Toyota е трета в класацията на марките с 13 678 продажби, но малко под половината от тях се падат на електрическия bZ4X.
Нека хвърлим бърз поглед към другите немски марки: BMW е на 5-то място с 6952 продажби, Audi на 8-мо място с 5501 бройки. Mercedes току-що пропусна челната десетка на единадесето място с 4021 нови коли; Porsche почти утрои резултата си от 2023 г. и се озова на 18-то място с 1523 нови регистрации. Китайските производители бавно набират значение в Норвегия: MG, BYD и Xpeng надминаха своите резултати от 2023 г., а в случая с MG дори пробиха в челната десетка за първи път.