Архив

Тръмп обявява първи стъпки срещу електрическите автомобили

Президентът на САЩ Доналд Тръмп предприе няколко стъпки срещу разпространението на електрически автомобили в самия ден на встъпването си в длъжност. Като начало той отмени целта на своя предшественик Джо Байдън половината от всички нови автомобили да бъдат електрически до 2030 г. и блокира финансирането на зарядни станции.

reuters.com, eu.freep.com, insideevs.com, whitehouse.gov, 21.01.2025 г. – 12:15 ч.

В първия си ден на поста Тръмп подписа няколко изпълнителни заповеди, които тръмпще окажат въздействие върху електромобилността в страната. Като начало той оттегли целта от 50 процента на Джо Байдън, формулирана през 2021 г., която не беше правно обвързваща, но даде на производителите на автомобили насоки и сигурност при планирането. В допълнение, новият президент на САЩ спира финансирането на инфраструктурата за зареждане (NEVI и CFI); преди седмица администрацията на Байдън изплати средства от тези две програми за последен път. Тръмп иска да задържи неизразходваните пари от кумулативния фонд от 5 милиарда долара.

Тръмп също определя посоката за бъдещето с няколко искания. Например, той иска да преразгледа премахването на данъчните кредити за електрически превозни средства и да не позволява на щатите никакви изключения с по-строги изисквания за опазване на климата (което би засегнало предимно Калифорния). Новият президент също така иска да инструктира Агенцията за опазване на околната среда на САЩ да преразгледа своите по-строги разпоредби за емисиите. Както е добре известно, настоящите разпоредби изискват производителите на автомобили да продават между 30 и 56 процента електрически превозни средства до 2032 г. Въпреки че няма фиксирана квота за EV, това е единственият начин да се изпълнят ограниченията за емисиите. По време на предизборната кампания Тръмп лъжливо говореше за „мандат за EV“, който трябва да бъде премахнат.

Новоположилият клетва президент на САЩ вече буквално каза, че Агенцията за опазване на околната среда на САЩ трябва „където е уместно, да щатски освобождавания от емисии, които функционират за ограничаване на продажбите на автомобили, задвижвани с бензин“. И: „Помислете за премахването на несправедливите субсидии и други лошо замислени, наложени от правителството изкривявания на пазара, които предпочитат електромобилите пред други технологии и ефективно налагат тяхното закупуване.“

Експерти и анализатори от индустрията смятат, че политиката за емисиите на администрацията на Байдън не може просто да бъде отменена и че промяната й ще изисква дълъг процес на преглед, включващ публични изслушвания и други процедури за създаване на правила. Нов законодателен процес в Конгреса също ще бъде необходим за пълната отмяна на Закона за намаляване на инфлацията и свързаните с него данъчни кредити за електрически превозни средства.

Прави впечатление и това, което Тръмп не успя да направи през първия ден: той не въведе по-строги мита. Wall Street Journal съобщава, че въпреки че Тръмп подкрепя налагането на строги мита върху вносни стоки, включително тези от съюзнически нации като Канада и Мексико – той няма да се заеме с този проблем сам, а вместо това ще инструктира администрацията си да прегледа търговията на страната дефицити и политики.