Архив

DS, 70-годишна история

  • DS Automobiles има изключително наследство, вдъхновено от DS, представен през 1955 г. Този емблематичен модел е много повече от автомобил.
  • Истинска революция в автомобилната индустрия, подтикната от дръзкия си дизайн и авангардна технология, той бързо се утвърждава като глобален символ на френската елегантност и експертиза, както и като легенда със своята харизма, която надхвърля рамките на автомобилния свят.
  • Независимо дали като произведение на изкуството, филмова звезда или президентски автомобил, наследството на DS е дълбоко вкоренено в непреходната ДНК на марката, която продължава да създава автомобили, въплъщаващи френското изкуство на пътуване.

СЪЗДАТЕЛИТЕ НА DS

Стартирал през 1938 г. под ръководството на шефа на Citroën Пиер Буланже и дспродължен от наследника му Пиер Берко през 1950 г., проектът VGD („Véhicule à Grande Diffusion“ или „Масово произвеждано превозно средство“) се реализира 17 години по-късно с пускането на DS 19 през октомври 1955 г.

Трима души играят ключова роля в дизайна и разработката на автомобила:

  • Андре Льофевр, авиационен инженер по образование, който е страстен застъпник на предното задвижване, аеродинамиката, олекотения дизайн и центрирането на масата.
  • Пол Мажес, самоук инженер, който създава хидравличната система. Той изобретява прочутото хидропневматично окачване, както и хидравлично задвижваните системи за управление, съединител и спирачки на DS.
  • Фламинио Бертони, талантлив стилист, скулптор и художник, който заедно с екипа си придава на DS неговите революционни и елегантни линии.

АВТОСАЛОНЪТ В ПАРИЖ 1955: ДЕБЮТЪТ НА DS

На 6 октомври 1955 г., DS 19 прави своя дебют на Парижкия автосалон. Под величествения сводест покрив на Гран Пале представянето на този до тогава таен автомобил предизвиква едновременно изумление и възхищение. Неговите авангардни и същевременно елегантни линии мигновено задават нов стандарт. Посетителите и журналистите са буквално хипнотизирани, a конкурентите могат само да аплодират гения на новодошлия автомобил. Според разкази от тогава, до края на деня са продадени 12 000 броя DS 19, а когато изложението затваря врати 10 дни по-късно, са направени около 80 000 поръчки.

1950-ТЕ: DS СЕ ИЗДИГА!

Производството на DS започва на 7 октомври 1955 г. във фабриката на Quai de Javel в Париж (Франция), ден след дебюта му на Парижкия автосалон. Толкова иновативен е външният вид на първите модели, че често се събират тълпи хора, за да ги разгледат. Пионерските технически и естетически решения на автомобила будят неугасимо любопитство, тъй като DS не само е истинска автомобилна скулптура, но също така представлява връх в технологичните постижения. Например, неговото изключително хидропневматично окачване осигурява безпрецедентни нива на стабилност и комфорт. Друга нова характеристика за безопасност е мощната хидравлично подпомагана спирачна система с предни дискови спирачки, която осигурява толкова къси спирачни разстояния, че обърква дори опитни шофьори при първото им изживяване с DS.

През 1950-те години са пуснати няколко версии на DS 19. Първата е ID 19, представена през октомври 1956 г., последвана от комбинираната, фамилната и търговската версии, които се появяват през 1958 г., заедно с DS 19 Prestige. През 1958 г. DS 19 поставя нов стандарт, като предлага избор на боя за купето, разширен от четири на цели осем цвята – нещо невиждано дотогава! Първите стилистични подобрения идват през 1959 г., когато формата на купето е усъвършенствана чрез удължаване на задните калници и добавяне на големи вентилационни отвори, подобни на „пепелници“, на предните калници.

От самото начало DS 19 има изключително международна кариера. Автомобилът се сглобява във Великобритания и Белгия от 1956 г. и в Южна Африка от 1959 г. Като символ на френската елегантност и авангард, автомобилът се изнася в цяла Западна Европа, в почти всички страни от Британската общност, включително Канада и Австралия, както и в САЩ, където бързо печели голяма база от верни почитатели.

DS PRESTIGE: ЛУКСОЗЕН ШОФЬОРСКИ АВТОМОБИЛ

Версията DS 19, предназначена за шофьори, е представена през октомври 1958 г. на Парижкия автосалон. Тя включва изключителна черна боя за купето, плъзгащ се стъклен панел между шофьорското място и задните седалки, както и тапицерия в сиви тонове с кожени седалки отпред и плат „Джърси“ на задните. Моделът, наречен DS 19 Prestige, е пуснат в продажба пет месеца по-късно, през март 1959 г., като предлага опции като интерком, автомобилно радио и „радиотелефонно устройство“. Той е изключително удобен и успешно се утвърждава като предпочитан автомобил за големи политически и индустриални лидери. През годините получава същите технически подобрения като стандартния DS, а продажбите приключват едва през януари 1975 г.

ПОБЕДИ В МОНТЕ КАРЛО: ФОРМИДИМЕНТЕН СЪСТЕЗАТЕЛЕН АВТОМОБИЛ

През януари 1956 г., три месеца след представянето си, DS 19 дебютира в най-престижното рали. Автомобилът заема първо място в своя клас, става първият френски автомобил и всички шест регистрирани коли завършват състезанието. През 1959 г. екипът на Колтелони-Александър-Десроазиер печели първо място в общото класиране с ID 19, а през следващите години следват редица впечатляващи топ постижения. През 1966 г. версията „21“ на DS постига втора победа в Монако с финландския екип Тойвонен-Микандер. DS е не само изключителен автомобил за дълги пътувания, но и забележителен състезател на световната сцена!

1960-ТЕ: DS Е ЛИДЕР В КЛАСА СИ

През 1960-те години DS 19 затвърждава репутацията си като изискан, комфортен и елегантен автомобил. Постоянните подобрения укрепват доминацията му над конкурентите. През юли 1959 г. двигателят с обем 1,911 куб. см увеличава мощността си от 75 на 78 к.с., благодарение на нова цилиндрова глава и модифицирано запалване. През октомври 1960 г. е представен емблематичният DS 19 Cabriolet. През март 1961 г. мощността отново се увеличава до 83 к.с., осигурявайки максимална скорост от 150 км/ч! През септември същата година автомобилът получава изцяло черно табло със светлосива лента, върху която може да се монтира радио, подобно на DS Prestige.

През септември 1962 г. DS претърпява първия си преден фейслифт. Големите вентилационни отвори на калниците са премахнати и заменени с два гумени буфера с форма на стрелка, а долната броня е преработена. Това подобрение допълнително оптимизира аеродинамиката на автомобила, намалява разхода на гориво и увеличава максималната скорост до 160 км/ч.

През октомври 1965 г., година след пускането на DS Pallas през 1964 г., е представен нов DS с по-мощен двигател с обем 2,175 куб. см, развиващ 109 к.с. и осигуряващ максимална скорост от 175 км/ч! Освен DS 19, който се предлага от 1955 г. и е кръстен на своя двигател с обем 1,911 куб. см, гамата се обогатява и с модела DS 21.

През 1967 г. DS претърпява фейслифт, който, освен че подчертава вече универсално одобрения му дизайн, включва и нова функция за безопасност – прочутите завиващи фарове, които вече са стандарт за топ моделите Prestige, Pallas и Cabriolet. От този момент DS осветява вътрешността на завоите още преди да ги навлезе!

След въвеждането на изцяло черно табло през септември 1968 г. и замяната на DS 19 с DS 20, 1969 г. носи изцяло преработено табло с три големи кръгли циферблата и визьор, покриващ цялата му ширина. Но 1969 г. е белязана преди всичко от основно механично подобрение – двигателят на DS 21 с обем 2,175 куб. см е оборудван с електронно контролирано впръскване на гориво, което увеличава мощността до 139 к.с. и осигурява максимална скорост над 185 км/ч. DS повече от всякога затвърждава позицията си спрямо конкурентите и остава изключителен автомобил във всяко отношение!

DS CABRIOLET: ЧЕТИРИ СЕДАЛКИ НА ОТКРИТО

От 1958 г. каросерийният майстор Анри Шапрон работи върху преобразуването на DS Prestige в кабриолет. През октомври 1960 г., след три прототипа, моделът е представен на Парижкия автосалон. Отличава се с кожена тапицерия, прецизна изработка и линии, характерни за бъдещия DS Pallas – допълнителни фарове и специални джанти. Днес DS Cabriolet остава еталон за френска естетика и изтънченост.

DS PALLAS: ЛУКС И СЪВЪРШЕНСТВО

На автосалона в Париж през 1964 г. DS Pallas представя невиждани нива на оборудване за френски сериен автомобил. Този модел се отличава от другите модели DS с изключително прецизно и луксозно оборудване, включващо комбинирани ленти от неръждаема стомана и гума, характерни тасове, специални задни светлини с хромирани акценти и допълнителни фарове. Вътрешността разполага с по-дебели седалки, по-високи облегалки на предните седалки и ексклузивна кожена тапицерия, достъпна като опция. DS Pallas има същите цветове на купето като останалите модели DS, но също така се предлага ексклузивно с металик боя.

DS PRESIDENTIAL: НАЙ-ДЪЛГИЯТ ЗА ВРЕМЕТО СИ

За да замени лимузината, произведена върху шасито на Traction Avant от каросерийния майстор Фране през 1955 г., френският президент поръчва нов държавен автомобил, който ще бъде доставен в Елисейския дворец на 14 ноември 1968 г. Спецификациите изискват автомобил, по-дълъг от използвания по това време от

американския президент Lincoln. Разработен и построен от каросерийния майстор Анри Шапрон, но замислен и проектиран в Quai de Javel, този уникален DS е с дължина 6,53 метра. Той се отличава с ултралуксозно оборудване, включващо извит и наклонен разделителен стъклен панел, тапицерия изцяло от кафява кожа, сгъваема седалка за преводачи, електрически прозорци, климатик, директно и индиректно осветление, интерком и вграден минибар.

1 МИЛИОН ПРОИЗВЕДЕНИ DS

Милионният DS, чисто нов DS 21 Pallas с електронно впръскване, е произведен във фабриката в Javel на 7 октомври 1969 г. В цвят Metallic Sable, включително покрива, автомобилът е изложен на Парижкия автосалон, който е отворен от 2 октомври, като мястото му е предварително запазено. Там той е включен в томбола пред съдебен изпълнител и е спечелен от Жил Делек, 22-годишен студент втори курс в École Centrale.

1970-ТЕ: ПЕРИОД НА ЗРЕЛОСТ

Промените, направени в DS през 1970 и 1971 г., са съсредоточени основно върху трансмисията. През септември 1970 г. DS започва да се предлага с нова ръчна скоростна кутия с пет предавки вместо четири като стандарт. Година по-късно е добавена автоматична тристепенна скоростна кутия Borg-Warner. Преди окончателното си оттегляне през юли 1975 г., след впечатляваща 20-годишна кариера, DS получава последно подобрение, когато през септември 1972 г. DS 21 е заменен от DS 23. Последният модел е оборудван с двигател с обем 2,347 куб. см и електронно впръскване на гориво, развиващ 141 к.с. и достигащ максимална скорост от почти 190 км/ч.

ПОСЛЕДНИЯТ…

1 456 115-ият и последен произведен DS е сглобен във фабриката на Quai de Javel на 24 април 1975 г. в 15:00 часа. Това е DS 23 Pallas с електронно впръскване, в цвят Delta Blue. Както показва банерът на предното му стъкло, това е също 1 330 755-ият DS, сглобен в тази историческа фабрика. Автомобилът е доставен на шофьор от Жиронд (Франция), лоялен към марката, чието име с времето е изгубено, но който преди това е притежавал осем други модела DS!

DS КАТО ЗВЕЗДА НА КИНОТО

Както на екрана, така и на пътя, DS бързо оставя своя отпечатък. Светът на киното му отрежда главни роли, които се помнят и до днес. От криминални филми до комедии, подобно на големите звезди, DS блести във всички жанрове. Той може да бъде видян например с Брижит Бардо във The Parisian (1957), с Ален Делон в The Samurai (1967), с Жан-Пол Белмондо и Бурвил в The Brain (1969), с Жан Габен и Фернандел в That Tender Age (1964), и дори с Луи дьо Фюнес в Rabbi Jacob (1973). И тук DS символизира елегантност, скорост и мощ.

В някои случаи футуристичната му технология е подобрена или превърната във фантазия, както в The Tenth Victim (1965) с Урсула Андрес и Марчело Мастрояни, където автомобилът има синьо тониран прозрачен покрив. Във Fantomas Unleashed (1965) с Жан Маре DS е оборудван с две крила, прибиращ се стабилизатор и два реактивни двигателя, които му позволяват да излита като самолет.

И накрая, в култовия филм Завръщане в бъдещето 2 (1989) на Робърт Земекис, копродуциран от Стивън Спилбърг, DS се появява като червено-жълто научнофантастично такси в едно въображаемо бъдеще, ситуирано през 2015 година…

DS: АВТОМОБИЛЕН ПАМЕТНИК И СКУЛПТУРА

Истински авангардно превозно средство, DS от самото си пускане на пазара се счита за истинска скулптура. През 1957 г. философът и писател Ролан Барт в известната си книга Mythologies вижда в него „почти точно еквивалента на великите готически катедрали“. Същата година репутацията на шедьовъра от дизайнерското студио на Quai de Javel е толкова голяма, че от 7 юли до 24 ноември той е единственият автомобил, поканен на 11-тата Миланска триенале. В Palazzo Dell’Arte al Parco автомобилът е изложен за събитието без колела, напълно обвит, и поставен наклонен върху централен постамент на повече от метър над земята. Събитието, официално озаглавено „Международна изложба на декоративно и индустриално изкуство и модерна архитектура“, награждава дизайна на каросерията на DS с приз за индустриален дизайн.

На Парижкия автосалон през октомври 1962 г. DS, който току-що е получил аеродинамични подобрения в предната част, е изложен като скулптура. Отново автомобил без колела, с цялото си подкупе обвито, е представен по най-оригиналния възможен начин. Подобно на ракета в стартов силоз, автомобилът е инсталиран напълно вертикално в дъното на кръгъл отвор, създаден специално за случая, и монтиран върху моторизиран електрически механизъм, който бавно го завърта около оста му. Ефектът върху посетителите е незабравим. А генерал Шарл дьо Гол, по време на официалното си посещение, не пропуска да се спре и да му се възхити.

DS: ЗВЕЗДА В РЕКЛАМАТА!

С появата на DS настъпва вятър на промяна в рекламната комуникация на Quai de Javel. Първата брошура, отпечатана през септември 1955 г., месец преди представянето му на Парижкия автосалон, е истински фойерверк от цветове. Тя е дело на Рене Дюмулин. Брошурата със заглавие Air and Water, публикувана за Парижкия автосалон през октомври 1959 г., изобразява купе, поставено върху четири огромни червени балона, плаващи във вода. Създадена с цел да илюстрира принципа на хидропневматичното окачване, тази снимка на сюрреалистичния фотограф Пиер Жан обикаля света. Дори днес тя остава икона на автомобилната реклама.

От началото на 1960-те години рекламите на DS са дело на Робер Делпир, чийто талант като графичен дизайнер и издател издига комуникацията на марката на ново ниво.

2014: СТАРТИРАНЕ НА МАРКАТА DS AUTOMOBILES

Създадена в Париж на 1 юни 2014 г., DS Automobiles се утвърждава като самостоятелна марка. Нейната цел е да развие ценностите на иновациите и различието, наследени от DS от 1955 г., и да въплъти френското изкуство на пътуване. През 2025 г. DS Automobiles предлага глобална и разнообразна гама с моделите DS 3, DS 4, DS 7 и N°8.

Създадени за клиенти, които търсят нещо различно, които искат да обиколят света и да се насладят на всеки момент, творенията на DS изпъкват със своя харизматичен дизайн, изтънчен интериор, усъвършенствани технологии и първокласен комфорт. В комбинация с пакет от персонализирани услуги, те осигуряват уникално изживяване с марката преди, по време и след всяко пътуване.

С множество рекорди от участието си във Formula E от 2015 г., включително две двойни титли за екип и пилоти, DS Automobiles е лидер в електрификацията, като предлага всеки от моделите си в електрифицирана версия. Марката предлага както 100% електрически задвижвания, така и самозареждащи се и plug-in хибриди с мощност до 360 к.с. и задвижване на четирите колела. През 2025 г. DS Automobiles ускорява своя преход към напълно електрическо бъдеще с появата на N°8 – нов модел с пробег до 750 км.

С присъствие в 40 страни марката DS разполага с ексклузивна дистрибуторска мрежа, включваща близо 450 DS STORES по света.

2025, DS N°8: ПОКАНА ЗА ЕЛЕКТРИЧЕСКО ПЪТЕШЕСТВИЕ

Вдъхновен от концепцията DS AERO SPORT LOUNGE, DS N°8 впечатлява с безупречно качество, разширен пробег и пълен комфорт, превръщайки се в най-спокойния електромобил. DS N°8 въплъщава динамична хармония повече от всякога, предлагайки нов вид SUV Coupé.

DS N°8, първият 100% електрически модел на DS Automobiles, има комбиниран пробег от 750 км (според WLTP цикъл) и над 500 км на магистрала, благодарение на изключителен коефициент на съпротивление (Cx) от 0.24. С мощност до 350 к.с., наличен в две или четири задвижвани колела, DS N°8 преосмисля стандартите за комфорт и въплъщава ново френско изкуство на електрическото пътуване.

Историята на DS продължава!