8954 нови електрически автомобила са регистрирани в Норвегия през януари
В Норвегия 8 954 от 9 343 нови пътнически автомобила през януари са били електрически автомобили. Това съответства на дял от 95,8 на сто.
Дори за норвежките стандарти това е нов рекорд – макар и нов.
ofv.no, 03.02.2025 г.
Тези цифри поставят януари 2025 г. на съвсем различно ниво от предходната
година. По това време 92,1% от новите регистрации също са били изцяло електрически, но с 4 717 нови електрически коли от 5 122 нови автомобила, като цяло е имало значително по-малко превозни средства.
Норвежкият орган за пътна информация OFV вижда това като знак за „икономически оптимизъм“.
„С над 9300 нови пътнически автомобила през първия месец на годината ние сме приблизително на нивото, на което бяхме свикнали преди резкия спад в продажбите на нови автомобили през 2023 и 2024 г.“, казва директорът на OFV Солберг Торсен. „Сигналите за намаляване на лихвените проценти и повишаване на покупателната способност вероятно ще доведат до това повече хора да реализират желанието си за нова кола.“
А в Норвегия колите вече са почти изцяло електрически. Новият рекорден дял на електрическите автомобили от почти 96 процента обаче не е изненада: преди години норвежкото правителство постави (незадължителна) цел до края на 2025 г. да регистрира само чисто електрически нови автомобили. Много производители и техните норвежки компании за внос и търговски партньори са насочили продуктовата си гама към тази цел.
Въпреки това OFV смята, че все още е твърде рано да се очаква 100-процентната цел за края на годината да бъде постигната, дори и с рекорда от януари.
„Само през последните пет дни на януари делът на електрическите автомобили всъщност леко е намалял и няколкостотин са избрали дизелова или бензинова кола“, обясни Солберг Торсен.
По-конкретно, в допълнение към 8 954 нови електрически коли, имаше 137 дизелови, 124 бензинови хибрида, 94 plug-in хибрида с бензин (и един с дизел) и 33 чисто бензинови автомобила без хибридизация. Превозните средства с горивни клетки не се споменават.
Дори ако все още има няколко нови дизелови и хибридни модела, ситуацията в Норвегия е ясна: от първите 50 модела в регистрационната статистика само два не са електрически, като първият не-BEV е на 33-то място. Това е огромно дори за норвежките стандарти, тъй като някои хибриди на Toyota – като Yaris или RAV4 – многократно са попадали в челната десетка.
Това обаче не означава, че Toyota буксува в моделната статистика – точно обратното. С 1188 нови регистрации, Toyota bZ4X води първата норвежка регистрационна статистика за 2025 г. VW ID.4, „обичайно заподозрян“, следва второ място с 830 нови регистрации, докато Nissan Ariya допълва подиума с 544 бройки.
След като два други модела на VW следват на 4-то и 5-о място с ID.3 (537) и ID.7 (490), базираната във Волфсбург компания също е начело в статистиката на марката, с 1899 нови Volkswagens, побеждаващи Toyota с 1354 превозни средства. Tesla (все още начело през 2024 г. с Model Y) трябва да се задоволи с 361 единици E-SUV с tang six – възможно е предстоящата промяна на поколението към Model Y Juniper да предизвика известна сдържаност тук. Точно след него обаче е Model 3 с 324 нови регистрации през януари, което поставя Tesla на трето място в класацията на марките. Първата германска електронна кола, която не е произведена от VW, е BMW i4 на 9-то място с 243 бройки, пред Ford Explorer (221), произведен в Кьолн.