Tesla Model Y вече не е най-продаваната кола в Европа
Според пазарни анализатори от Jato Dynamics, както съобщиха през януари 2025, Tesla Model Y е загубил позицията си на най-продаван модел автомобил в Европа през 2024 г. Model Y все още е най-продаваният електрически автомобил в Европа, но трябва да се задоволи с четвъртото място в общото класиране след три автомобила с вътрешно горене.
Според данните, Model Y е постигнал 209 214 нови регистрации в Европа през 2024 г., което е 17 процента спад в сравнение с 2023 г. Въпреки че това все още е достатъчно за първото място в класацията на моделите BEV, той се нарежда едва на четвърто място след Dacia Sandero, Renault Clio и VW Golf.
Jato не дава конкретна причина за по-слабото представяне на Model Y.
Две неща обаче са ясни: европейският автомобилен пазар все още не е достигнал нивата отпреди пандемията (15,79 милиона нови коли през 2019 г.), но леко нараства до 12,91 милиона автомобила. И електрическите автомобили имаха трудно време в Европа през 2024 г., като продажбите спаднаха с 1,2% до 1 985 996 електрически коли. Всъщност само пълните хибриди отбелязаха значително увеличение на пазарния дял от 1,9 процента. Бензиновите автомобили (Jato включва леки хибриди) успяха да запазят своя пазарен дял относително стабилен на +0,5 процента – електромобилите, plug-in хибридите и дизелите, от друга страна, загубиха позиции. В цяла Европа обаче BEVs постигнаха по-висок пазарен дял (15,4%) от дизеловите (14,3%) и HEVs (11,8%).
Експертите от Jato пишат „Въпреки спада, регистриран миналата година, се очаква ситуацията да се подобри през 2025 г., тъй като средната цена на BEV продължава да пада в Европа, до голяма степен поради въвеждането на по-евтини модели от основните производители на автомобили.“
Норвегия запази челната си позиция през 2024 г., като BEV имат най-голям пазарен дял (88%). Това е следвано от Дания (51%), Швеция (35%) и Холандия (34,7%). Дания, Белгия, Норвегия, Люксембург и Холандия са петте европейски страни, в които BEV са спечелили най-голям пазарен дял на годишна база. В Германия (14%), Ирландия (също 14%), Финландия (30%) и Швеция обаче пазарните дялове леко спадат.
Лекият спад в регистрациите на електромобили и едновременното нарастване на хибридите доведоха до промени в класацията на производителите. Tesla влиза в челната десетка тук със 100-процентов дял от електрически автомобили. Geely Group има 41% дял от електрическите превозни средства, следвана от BMW Group (23%) и Mercedes-Benz Cars (19%). VW Group е на пето място с 13 процента EV дял – но с 427 000 нови BEV в Европа, VW все още е най-големият производител на електрически автомобили по отношение на продажбите на единици.
Последният също е лидер при всички видове задвижване – но нов производител, Toyota, се изкачи на второ място. Рецептата за успех на японците продължава да бъде пълните хибриди: 74 процента от Toyota, продадени в Европа, са имали тази задвижваща система. 17 процента са двигатели с чисто горене (вкл. MHEV), като VW представлява 80 процента. 5,2% от продажбите на Toyota са plug-in хибриди. В същото време статистиката на Jato включва само 3,2% електрически автомобили с батерии – най-ниската цифра сред десетте най-големи производители.
Между другото, широката гама от модели на VW беше отговорна за добрите електрически продажби. Tesla заема първите две места в класацията на BEV с 209 214 Model Y и 112 789 Model 3 – обаче 12-процентното увеличение на продажбите на Model 3 не може да компенсира 17-процентния спад в продажбите на Model Y. Със 78 032 бройки Volvo EX30 е на трето място, следван от Skoda Enyaq, VW ID.4 и ID.3, първите модели на VW. BMW влезе в топ 20 на най-продаваните модели с iX1 и i4, Mercedes с EQA и EQB.