Легендарната автомобилна колекция на Ерик Клептън
Мнозина мечтаят да станат известни актьори или музиканти. Живот в светлината на прожекторите, заобиколен от обожаващи фенове и успех. Но какво да кажем за тези, които вече са достигнали звездна слава? Какви мечтаят да станат след това? За легендарния композитор и рок китарист Ерик Клептън е мечта да стане колекционер на класики на Ferrari.
Ерик със сигурност е забавлявал масите през годините, докато е свирил в Yardbirds, Cream и като солов изпълнител. Той е натрупал три награди Грами, въведен е в Залата на славата на рокендрола, но някои от най-големите му постижения и награди са паркирани в гаража му.
През годините Ерик е притежавал много коли през целия си живот и въпреки че изглежда няма наличен официален списък, има голям брой автомобили, които могат да бъдат показани от неговата страст по автомобила.
По wilsonauto.com
Първата кола на Ерик е Cadillac Fleetwood от 1938 г. – на втората снимка. Това е кола с дясна страна на волана, която е създадена специално за автомобилното изложение в Лондон. В крайна сметка Клептън купува колата за 750 британски лири, което изглежда като кражба на сделка! Сделката е добра, но Ерик не можел да управлява колата, така че тя остава в имота му само за възхищение. Според автобиографията му от 2007 г. Бен Палмър е карал Ерик да се вози в неговия Cadillac, но Палмър казва, че колата е кошмар за шофиране, тъй като е твърде голяма и няма свестно кормилно управление.
Любовта на Ерик Клептън към Ferrari започва в ранна възраст през 50-те и 60-те години на Гран при състезанията. Въпреки това той не става официален колекционер на Ferrari, докато Джордж Харисън не го запознава с 365 GTC Ferrari, което Джордж току-що е закупил. Харисън го докарва при Ерик, за да покаже новото си ценно притежание и за Ерик това е любов от пръв поглед! В автобиографията си от 2007 г., която авторът на тези редове притежава и е чел, Ерик пише: „Един ден в края на шейсетте той (Джордж Харисън) пристигна в къщата ми в тъмно синьо Ferrari 365 GTC. Никога преди не бях виждал такъв в плът и сърцето ми се стопи. В този момент беше като да видя най-красивата жена на земята и реших веднага, че въпреки че не мога да шофирам, и аз ще имам такава. Нямах книжка и бях карал само автоматик, така че се заех да се науча да карам със съединител в това ферари. Обичах тази кола!“
На една от снимките е Ferrari 365, което е боядисано обратно в оригиналния си бял цвят, след като Клептън го боядисва в сребристо през 1981 г.
Една кола в колекцията на Клептън се отличава от останалите и това е неговото Ferrari 250 Lusso от 1964 г. Lusso означава лукс на италиански и тази кола със сигурност оправдава името си. Произведени са само 350, което прави колата много по-рядко срещана и специална. Със своя двигател V12 Columbo Lusso произвежда мъркане на двигателя, което би било музика за ухото на всеки колекционер. Това може би е причината Клептън да обича толкова много тази кола. Lusso е толкова рядък, че един беше продаден на търг през 2009 г. за 2,3 милиона долара. Разбира се, този беше собственост на Стив Маккуин, така че може би е вдигнал цената му.
През 1967 г. Клептън получава единствен по рода си Mini Cooper от своя скъп приятел Джордж Харисън. Отново Харисън помага за подхранването на любовта на Ерик към колекционерските класики. Това Mini е проектирано от легендарния конструктор на каросерии Харолд Радфорд. Радфорд става известен с това, че успява да вземе скромно Mini и да го превърне в кола, толкова луксозна, колкото Aston Martin. Mini също става толкова скъп, колкото Aston, след като са добавени всички луксозни опции. Това емблематично Mini е украсено с индийски мирни символи и също беше представено в Magical Mystery Tour, филм на Beatles. Докато Клептън притежава Mini само две години, преди да го върне на Харисън, то все още се чувства като едно от великите в колекцията му.
Клептън заявява в интервю, че Lusso 250 е и винаги ще бъде негов фаворит. Той обаче хвали своето Ferarri 612 Scaglietti като второ място. 612 е невероятен 2+2 Grand Tourer, който е отличен по откритите пътища на Европа и е истинска радост за шофиране. Много ентусиасти на Ferrari имат различно мнение от Ерик относно 612, като казват, че е твърде меко, за да се счита за правилно Ferrari. Клептън обаче държи на оръжията си и казва, че все още е един от любимите му в колекцията му. Той дори го хвали по-високо от Ferrari 599 GTB, което също притежава. Никой няма да отрече абсолютното съвършенство на 599 GTB, но Клептън все още харесва 612 повече.
Когато става въпрос за ексклузивни колекционери на Ferrari, не са много онези, които надминават желания Enzo. За да получите тази кола, когато дебютира за първи път през 2002 г., трябваше да бъдете поканени от Ferrari да притежавате такава. Не само, че Ерик Клептън беше поканен, но той всъщност беше първият човек в Обединеното кралство, който получава такава! И докато повечето собственици на Enzo превозват превозното си средство до тях с бордови камиони, Ерик реши да отиде да вземе своето и сам да го закара у дома. Какво епично шофиране трябва да е било! Всичко е гладко за бога на рока в по-голямата си част, с изключение на глобата за превишена скорост, която получава извън Париж за движение със 145 мили в час по обществени пътища… можете ли да го вините?
Клептън има слабост и към американските класически автомобили. Един от текстовете му гласи „Слизам на Chevys от 57 г.“. Това е от „I’ve Got a Rock ‘n Roll Heart” в неговия албум от 1983 г. „Money & Cigarettes”. В колекцията му е известно, че притежава пикап Chevy от 1949 г., Ford Victoria от 1932 г. с Rousch V8 и класически Ford Roadster от 1932 г. Всеки от тях е щателно реставриран в първоначалното си състояние и рядко вижда бял свят или открит път. Въпреки че има един негов кадър с детска усмивка, докато обикаля със своя роудстър ’32.
Едно от най-новите му и най-скъпи попълнения е еднократното Ferrari 458, което той е направил по поръчка от Ferrari. По същество това е 458, който е персонализиран по вкуса на Клептън и отдава почит на Ferrari 512BB, което той също много обича. Тази единствена по рода си кола получи специално име… известна е като SPC-12 EPC (специален проект кола, номер 12, Ерик Патрик Клептън). Първоначално щяха да опитат да заменят V8 с V12, но просто не можаха да монтират толкова голям двигател на малката рамка 458. След 2 години и близо 5 милиона долара той най-накрая има перла в короната за своята колекция…