Архив

Регистрациите на електромобили се увеличават с 28 процента в ЕС

Според индустриалната асоциация ACEA новите регистрации на акумулаторни електрически автомобили в ЕС са се увеличили с 28,4% на годишна база до 255 489 единици през първите два месеца на 2025 г., постигайки пазарен дял от 15,2%.

acea.auto (PDF)

През януари и февруари 2024 г. пазарният дял на BEV все още беше 11,5 процента. През първите два месеца на 2025 г. три от четирите най-големи пазара в ЕС, които представляватпрод тес64 процента от всички регистрации на BEV, отбелязаха силен двуцифрен ръст: Германия (+41%), Белгия (+38%) и Холандия (+25%). За разлика от това във Франция има лек спад от 1,3 на сто.

Следователно пазарната тенденция за електрически автомобили беше положителна, но тази на общия пазар не беше. През януари и февруари новите регистрации във всички видове задвижвания в ЕС са намалели с три процента в сравнение със същия период на миналата година. Основните пазари като Италия (-6 процента), Германия (-4,6 процента) и Франция (-3,3 процента) бяха надолу.

Поглеждайки не към началото на годината, а само към февруари, статистиката на ACEA за ЕС показва 131 275 нови BEV, с 23,7% повече в сравнение с февруари 2024 г. Според ACEA 35 949 нови електрически автомобила излизат по пътищата в Германия, което е известно от данните на KBA от началото на март. Във Франция, вторият по големина пазар в ЕС, новите регистрации на BEV са намалели с 1,9% до 25 335 единици, като Белгия (13 040 BEV, +38,9%) изпреварва Холандия (10 174 BEV, +22,4%).

Ако страните от ЕАСТ и Обединеното кралство също бъдат включени в Европа (което води до общо 164 646 нови BEV), Обединеното кралство ще заеме трето място между Франция и Белгия с 21 244 BEV (+41,7 %).

BEV нарастват силно, PHEV остават постоянни.

Пазарните експерти от JATO Dynamics публикуваха много подобни цифри неотдавна. В статистиката на JATO 164 148 нови електрически коли са изброени за февруари, в сравнение с 164 646 нови BEV от статистиката на ACEA. JATO Dynamics предоставя цифрите за ЕС, ЕАСТ (Исландия, Норвегия, Швейцария и Лихтенщайн) и Обединеното кралство, докато ACEA предоставя по-подробна разбивка.

Същото важи и за plug-in хибридите: JATO цитира 72 639 нови PHEV тук. Общият брой на ACEA е 72 545 plug-in хибрида, точно едно превозно средство повече от февруари 2025 г. Въпреки това, имаше само 63 570 нови регистрации на електрически превозни средства на непълно работно време в целия ЕС, с 1,4% по-малко в сравнение със същия месец на миналата година.

Ако погледнем отново данните на ACEA за ЕС: най-популярният тип задвижване с над 304 000 единици (+19%) са меките и пълните хибриди. Новите регистрации на двигатели с вътрешно горене са намалели с 22,4% (до 244 073 автомобила) при бензиновите автомобили и с 28,8% до 80 569 автомобила при дизеловите автомобили. Всички с изключение на три от „другите“ типове задвижвания останаха на нивото от предходната година с около 30 000 единици.

Точната разбивка по тип задвижване обаче е достъпна само в публикуваната статистика на ACEA за пазарите, не и за производителите – там са показани само цифрите за всички типове задвижване, което означава, че отчетите за продажбите на електрически автомобили са възможни само за производители на чисто електрически автомобили. Това ограничава избора до Tesla и Smart.

Новите регистрации на Tesla в ЕС възлизат на 19 046 електрически автомобила през първите два месеца на годината, с 49% под цифрата за същия период на 2024 г. – с пазарен дял от 1,1% вместо 2,1%. ACEA отчете 11 743 нови Tesla за февруари, 47,1% по-малко от предходната година. Нещата изглеждат още по-зле за Smart: През февруари новите регистрации в ЕС са с 60,1% по-малко спрямо предходната година при само 771 превозни средства, а през януари и февруари Smart има 1829 нови регистрации в баланса си досега вместо 4178 – 56,2% по-малко в сравнение с 2024 г.