Peugeot E-208 GTi: Peugeot въвежда „Hot Hatch“ в електрическата ера
Renault 5 има разклонение на Alpine, а VW обяви GTI версия за своя ID.2 дори преди пускането на пазара – спортните малки автомобили все още са двигател на имиджа. Електрическите автомобили от Stellantis Group не бяха известни преди с висока производителност и удоволствие от шофирането. Сега Peugeot иска да промени това с E-208 GTi.
stellantis.com, 13.06.2025 г. – 17:11 ч.
Да, подобно на GTI при VW, съкращението GTi при Peugeot също напомня за миналото, за света на двигателите с вътрешно горене. За френската компания това е премиерата на 205 GTi през 1984 г., когато 1.6-литровият вариант и 1.9-литровият модел от 1986 г. „създадоха автомобилна история“, според Peugeot – с „нова концепция на малкия спортен хечбек, съчетаващ изключително представяне и удоволствие от шофирането със спортен, но изтънчен дизайн и уникална гъвкавост“.
Peugeot предлага други GTi модели в продължение на няколко поколения и моделни серии и също се радва на известен успех в моторните спортове. „GTi не е просто значка; това е отличие, което утвърждава съвършенството на някои от най-емблематичните модели на PEUGEOT“, пишат от френската компания. Единственият проблем е, че традицията на GTi напоследък е малко замряла.
Сега марката възроди своето съкращение за спортни модели – и го трансформира в електрическото бъдеще. E-208 GTi е името на модела, който трябва да въведе нищо по-малко от „нова ера на спортната електрическа мобилност“. Досега разходите на Stellantis с колкото е възможно по-стандартизирана технология не включват никакви отклонения. Също така е много вероятно E-208 GTi да не остане самотник; Opel вече представи подобен модел, базиран на Corsa – но първоначално за e-Rally Cup. Въпреки това, E-208 GTi е шосеен автомобил, който също ще влезе в серийно производство.
Електрическият мотор със 115 кВт на „нормалния“ E-208 е заменен от агрегат, наречен M4+. Това осигурява 206 кВт, което съответства на 280 к. с. в стария свят – в малка кола B-Semgent. С въртящ момент от 345 Нм, предните колела трябва да имат много работа, когато E-208 GTi ускорява от място до 100 км в час за 5,7 секунди. Максималната скорост е 180 км в час. За по-добро сцепление при завиване, едноскоростната скоростна кутия има интегриран диференциал с ограничено приплъзване, който „оптимизира управлението при завиване, осигурявайки пъргавина, ефективност и стабилност“, според Peugeot.
Въпреки това, няма големи промени в батерията: системата за съхранение от 54 кВтч, направена от CATL клетки, остава. Въпреки това, според Peugeot, софтуерът за управление на батерията е адаптиран да защитава клетките „по време на спортна употреба“. Охладителната система също е адаптирана за висока производителност. Въпреки това дори по-мощната охладителна система не променя капацитета на зареждане, който остава на около 30 минути от 20 до 80 процента с максимум 100 кВт в пика.
При „хот хеч“ фокусът е не само върху представянето, но и върху спортното управление на малкия автомобил. Peugeot снижи каросерията на E-208 GTi с 30 милиметра и разшири шасито с 56 милиметра в предната част и още 27 милиметра в задната ос. Ресорите са със специални хидравлични предпазители, а на задния мост е монтиран и стабилизатор. Заедно с гумите Michelin Pilot Sport Cup 2, ревизираното окачване трябва да предложи „идеален компромис между ефективност в спортен режим и комфорт при ежедневно шофиране“. За шофиране в по-спортния край на скалата към ESP е добавен специален спортен режим.
Новонастроена кормилна система и специфичен за GTi спортен волан са проектирани да дадат на E-208 GTi „уникално изживяване при шофиране“. За да се гарантира, че всичко е безопасно, са монтирани и високопроизводителни спирачки; предните дискови спирачки са с диаметър 355 милиметра – не точно нормата в B-сегмента. Дисковите спирачки на задния мост обаче идват от стандартния E-208. Според Peugeot не става дума за постановка, а за ефективност.
Peugeot обаче прави точно това другаде: в дизайна. Със своята ексклузивна GTi яркочервена боя (намигване към също толкова червения 205 GTi), понижено окачване, нови спойлери и разширени арки на калниците, E-208 GTi ясно прави голямо изявление. Черните 18-цолови джанти също са намек към „дупките“ джанти на 205 GTi и имат ефектен надпис „Peugeot GTi“. Между другото, джантите също са предназначени да помогнат за оптимизиране на охлаждането на спирачките, така че имат и техническа функция. Визията обаче остава уникална.
Все още не са известни цени
Дизайнерите също така уведомяват клиентите, че седят в GTi в интериора: всички видове червени декоративни елементи, яркочервен под и червени предпазни колани имат за цел да „създадат спортна атмосфера в купето“. Като най-добрият модел в гамата, GTi също има почти всички екстри, които E-208 може да предложи, чак до адаптера V2L за захранване на електрически устройства с енергия от задвижващата батерия. Когато е неподвижен, разбира се.
„Ние сме развълнувани да представим новия PEUGEOT E-208 GTi, новаторска следваща глава в една емблематична GTi история,“ каза изпълнителният директор на Peugeot Ален Фави. „Този модел представлява сливане на нашето богато наследство с авангардна технология, предлагайки несравнимо представяне и усещане при шофиране, защото в Peugeot ние сериозно се отнасяме към удоволствието от шофирането. С този нов GTi, ние поставяме нови стандарти на пазара на хот-хеч.”
Все още не е известно кога Peugeot ще започне да приема поръчки и колко ще струва E-208 GTi.