Škoda и нейната богата състезателна история
Едно от най-старите дружества в автомобилната индустрия – Škoda Аuto започва своята история през 1895г. в Млада Болеслав за ремонт на велосипеди, по-късно тя започва да произвежда и мотоциклети, а през 1905г. – автомобили.
Бащите-основоположници: Механикът Вацлав Лаурин и търговецът на книги Вацлав Клемент постигат този небивал успех с много труд и отдаденост породена от тяхното
хоби – велосипедите. През 1905г. предпритието създава своя първи автомобил: „Laurin&Klement – Voiturette A“ – двуместен автомобил снабден с двуцилондров двигател с мощност от седем конски сили.
От състезателния дебют на Нарцис Подседничек през 1901г., когато за първи път мотоциклет участва на L&K участва в състезанието в Париж-Берлин, през отличните места завоювани в Рали Монте Карло, до неотдавна заетите места на подиумите от екипажите с автомобилите Škoda Fabia Super 2000 – в състезателната история на марката има изобилие от успехи.
През 1905г. състезателят на фирма L&K Вацлав Вондржих побеждава в реномираната „Couple International“ във френския град Дурдан. С победата на това ннеофициално световно първенство приключва спртната дейност на L&K в областта на мотоциклетните състезания. Предприятието възобновява състезателната си дейност през 30-те години на миналия век под името Škoda. През 1934г. силно блести звездата на Škoda Popular, първият автомобил Škoda с модерна „гръбначна рама“. През 1936г. в Рали Монте Карло Зденек Похъл и Ярослав Хаусман с двуместната Škoda Popular заемат второ мясро във своята категория. Скоро след това, окрилена от успеха, Škoda представя специални спортни автомобили Škoda Popular Sport Monte Carlo. A през 1935г. два шестцилиндрови състезателни автомобила – специалните Rapid Six – стартират в състезанието „1000 чехословашки мили“.
Компактният състезателен автомобил, произлизащ от основния модел Škoda 1101, показва възможностите си на състезателното трасе в Спа, на Рали Монте Карло, на Tour d’Europe и в състезанието „За мир и дружба“. Новата Škoda Octavia, представена през 1959г., бележи значителни успехи в категорията на автомобилите с кубатура до 1,3 литра.
Името Monтe Carlo произлиза от първото участие на марката в рали „Монте Карло“. Това състезанието е било една от най-престижните в света.
Моделите с този тип модификация са:
Fabia Monte Carlo
Scala Monte Carlo
Kamiq Monte Carlo
Те включват спортен външен вид, отличаващ се от базовите такива:
Спортно окачване
Чернигланцирани елемнти на решетката, огледалата, джанти, покрив
Интериор с червени шевове
Спортни седалки
Спортен волан
Monte Carlo емблеми на купето/интериора
По-богато оборудване
Минават десетилетия, но Monte Carlo остава символ на постижения и стремеж към съвършенство. През 2011 г. Škoda решава да отбележи 110-годишнината си в моторните спортове със специална версия на модела Škoda Fabia, наречена Monte Carlo. Тази модификация не е просто визуален пакет. Тя е създадена, за да пресъздаде духа на състезанията, като съчетава спортен дизайн, подобрено поведение на пътя и богато оборудване.
С течение на времето, Škoda разширява Monte Carlo линията и за други модели. През 2019 г. се появява Škoda Scala Monte Carlo – хечбек с простор и практичност, но с визия и поведение на спортен автомобил. Червени акценти, черен таван, по-ниско окачване – всичко говори за динамика.
Година по-късно следва Škoda Kamiq Monte Carlo – първият SUV в Monte Carlo серията. Той показва, че и по-високите автомобили могат да изглеждат и да се усещат спортно, без да губят своята практичност.
От Fabia, през Scala, до Kamiq, Monte Carlo се утвърди като постоянна част от продуктовото портфолио на Škoda, символизираща страст, динамика и идентичност. Името „Monte Carlo“ не е избрано случайно – то носи история, динамика и емоция.
Историческите успехи на марката:
1936 г.: Моделът Škoda Popular постига второ място в категорията до 1 500 см³, което вдъхновява създаването на специалната серия Popular Sport Monte Carlo.
1977 г.: Легендарният Škoda 130 RS, наричан „Порше на Изтока“, постига двойна победа в класа до 1 300 см³. Екипажите Вацлав Блахна / Любислав Хлавка и Милан Западло
/ Йири Мотал завършват съответно на първо и второ място в своята категория.
През 1994г. Състезателния екипаж на Škoda печели Световната купа на международната автомобилна федереция /FIA/
През 1997г. Škoda Octavia WRC, участва в световния шампионат на автомобили от категория WRC.
2001 г.: С Škoda Octavia WRC, екипажът Армин Шварц / Манфред Химер постига четвърто място в общото класиране – най-доброто постижение на марката в WRC до момента.
През годините 2003-2007 значително се налага и Škoda Fabia WRC
През годините 2009-2014, автомобилът Škoda Super 2000 печели отличителни награди. С този автомобил е свързана най-успешната ера на марката. Три пъти подред екипажите на Škoda печелят шампионата Intercontinental Rally Challenge /IRC/
През 2011-2013 Škoda постига още 8 победи в значимии международни шампионати като:
Super 2000 World Rally Championship /SWRC/
Европейско първенство
Азиатско-тихоокеански шампионат на Международната автоможилна федерация
Южноамерикански шампионат
На международно равнище Fabia Super 2000 печели общо 22 титли в 13 страни по света
2013 г.: Моделът Škoda Fabia S2000 печели класа WRC2, с екипаж Сеп Виганд / Франк Кристиан
2017 г.: На 40-годишнината от триумфа на 130 RS, Škoda Fabia R5 постига двойна победа в WRC2 с екипажи Андреас Микелсен / Андерс Йегер и Ян Копецки / Павел Дреслер.
2018 г.: Екипажът Ян Копецки / Павел Дреслер отново печели WRC2, следван от Кале Рованпера / Йоне Халтунен и Оливие Бури / Андерсон Леврати
2021 г.: С обновения Škoda Fabia Rally2 evo, екипажът Андреас Микелсен / Ола Фльоне печели WRC2 категорията.