Архив

Преди 120 години – L&K Voiturette A (1905–1907): Първият автомобил, произведен в Млада Болеслав

› Laurin & Klement продължават успеха си като производител на велосипеди и мотоциклети с първата си кола през есента на 1905 г.

› 44 броя от L&K Voiturette A са произведени между 1905 и 1907 г.

Първият автомобил на компанията Laurin & Klement, която по-късно ще стане ŠKODA AUTO, прави своя дебют на 29 октомври 1905 г.: Voiturette A е лек двуместен L&K Voiturette A (1905–1907)автомобил, който е лесен за управление и достига скорост до 40 км/ч. Превозното средство със 7 к.с. също впечатлява клиентите с атрактивното си съотношение цена-качество. Четиридесет и четири единици са построени в Млада Болеслав между 1905 и 1907 г.

Voiturette A получава официален лиценз за използване по пътищата на 18 януари 1906 г. и е представен за първи път на автомобилното изложение в Прага на 15 април. Със своя усъвършенстван дизайн, прецизен инженеринг и атрактивна цена от 3600 крони за базовата версия, той жъне незабавен успех. За да се осигури някаква перспектива, средният работник печелел 2 крони на ден по това време. А горивото, което в онези времена не се измерва в литри поради разлики в качеството и плътността, струва 66 хелера за килограм. Voiturette A изразходва около четири килограма бензин на 100 километра.

Шасито на L&K Voiturette A се състои от стълба, която поддържа две твърди оси с полуелиптични листови пружини. Двата цилиндъра с водно охлаждане на монтирания отпред V-образен двигател са обърнати един към друг под ъгъл от 55 градуса. Те произвеждат 7 к.с. от общ работен обем от 1005 кубически сантиметра. Тристепенната трансмисия с директно превключване е свързана към скоростната кутия чрез покрит с кожа конусен съединител.

Мощността обикновено се предава към задните колела чрез кардан, но при поискване се предлагат и вериги. Пъргавият, 465-килограмов автомобил ускорявал до максимална скорост от 40 км/ч; може да се забави чрез спирачка, действаща върху карданния вал, или чрез ръчен лост, управляващ спирачните барабани на задните колела. В допълнение към обичайните по онова време дървени джанти с дървени спици, Laurin & Klement предлага на клиентите си и колела с телени спици.

Вместо две индивидуални седалки, има и опция за широка седалка; всяка версия предлага приложено зареждане. Списъкът с екстри включва още осветление, покрив и други детайли по оборудването. Voiturette A се предлага в червено, зелено, синьо и бяло.

„Малката каляска“ поставя основата за последващото динамично развитие на чешкия автомобилен производител. Гамата от модели бързо се разширява – от други превозни средства с двуцилиндрови двигатели до тип FF, който излиза на пазара през 1907 г. с редови осемцилиндров двигател, до други пътнически автомобили, търговски превозни средства и много успешни състезателни автомобили. Laurin & Klement скоро се превръща във водещата автомобилна марка в Австро-Унгарската двойна монархия, доминирайки по-специално в сегмента на voiturette. През 1908 г. повече от 90 процента от всички нови превозни средства в този сегмент са от Млада Болеслав.

L&K Voiturette A от 1906 г., показан на снимките, е един от петте оцелели оригинала и е част от портфолиото на чешки частен колекционер. Той е годен за движение и участва и в пътуването за отбелязване на 125-ия рожден ден на ŠKODA преди време. Друг Voiturette A е постоянен експонат в музея на ŠKODA в Млада Болеслав.