Архив

Model Y на Tesla доминира на норвежкия пазар през юни

17 799 нови електрически автомобила бяха регистрирани в Норвегия през юни, което означава, че пазарът отново е нараснал значително. Това се дължи на един по-специално модел: ревизираният Model Y представляваше повече от една четвърт от всички нови регистрации през юни.

ofv.no, 01.07.2025 – 17:40 ч.

Първо, общият пазар: 17 799 нови електрически автомобила в Норвегия се равняват на 96,9% дял на електрическите автомобили от общо 18 376 нови регистрации. Преди година, през норвюни 2024 г., 80% от всички нови регистрации бяха електрически автомобили. В сравнение с резултата по това време, електрическите автомобили са се увеличили с 3790 бройки през юни 2025 г. и с 4415 нови регистрации в сравнение с май 2025 г.

Според Норвежката администрация за обществени пътища (OFV), средните емисии на CO2 от всички новорегистрирани автомобили през юни са били 3,5 грама на километър. До момента, с дял на електрическите автомобили от 93,7%, цифрата е 6,1 грама емисии на CO2 на километър.

Това се дължи на факта, че двигателите с вътрешно горене и хибридите почти не играят роля в Норвегия, с почти 97% от новите електрически автомобили. През юни само 577 нови регистрации не са имали изцяло електрическо задвижване. Те включват 152 plug-in хибрида (-83,7% в сравнение с юни 2024 г.) и 223 други хибрида (-89,1%). Двигателите с вътрешно горене също са намалили допълнително пазарния си дял: 142 нови дизела представляват 0,8% от пазарния дял след 2,0% през предходната година, 57 нови бензинови двигателя представляват 0,3% от общия пазар (след 1,0% през юни 2024 г.). През годината обаче хибридите по-специално са загубили пазарен дял, падайки от 17,0% на 2,0%.

Разбира се, тези цифри означават също, че изцяло електрическите автомобили доминират в норвежката статистика за модели – през предходната година хибридните модели от време на време попадаха в челната десетка. През юни 2025 г. обаче класацията на моделите е много ясна: с 5004 нови регистрации, Tesla Model Y е безспорен на върха. Този модел представлява 27,2% от всички нови регистрации.

За да се подчертае разликата: Toyota bZ4X (825) и VW ID.4 (714) следват на второ и трето място. Tesla Model 3 е в списъка с 639 нови регистрации, следван от BYD Sealion 7 с 604 бройки. Следват го автомобили като VW ID.3 (573), Skoda Enyaq (461), Volvo EX30 (433), VW ID.7 (428) и Volvo EX40 (384), за да посочим челната десетка.

Model Y също така е доста пред bZ4X (4 801) и ID.4 (3 923) на годишна база (11 006 нови регистрации) – така че няма промяна в реда на челната тройка. Следват обаче още два модела на VW с ID.7 (3 075) и ID.3 (2 953), преди Nissan Ariya (2 808) да се появи на 6-то място в списъка: през юни японският електрически SUV имаше по-слаб месец и се класира едва на 11-то място.

Като цяло обаче полугодишните резултати ясно показват, че не само електрическите автомобили продължават да растат, но и норвежкият пазар като цяло се е възстановил отново, особено под формата на електрически автомобили.

Общо 75 515 нови автомобила са продадени през първата половина на годината, което е с 23% повече отколкото през същия период на миналата година. „Няколко кампании с нулев процент или много ниски лихвени проценти за покупки на нови автомобили значително увеличиха продажбите. Първото намаление на лихвения процент от Norges Bank помага много хора да си купуват мечтаната кола“, каза директорът на OFV Ойвинд Солберг Торсен. „Дали и колко дълго Tesla може да запази силната си позиция, предстои да видим.“ Забележително е, че на пазара постоянно се появяват нови модели и марки автомобили, които бързо набират популярност, казва Солберг Торсен: „Много от тях се характеризират с комбинация от цена, оборудване, пространство и пробег, което ще даде на дилърите и вносителите ожесточена конкуренция и трудна битка за купувачи на нови автомобили в бъдеще.“