Архив

Porsche става бедният роднина на бляскавата Skoda

Светът на автомобилите е обърнат с главата надолу, когато една марка за масовия пазар печели повече пари от тази, която продава луксозни спортни автомобили

Bloomberg

Индикатор е, че автомобилната индустрия преживява масивни катаклизми, когато марка, известна с практични и достъпни автомобили, печели много повече пари от тази, която шкодилакпродава едни от най-скъпите автомобили в света.

Последният отчет за приходите на Volkswagen AG показва, че масовата им марка Skoda продължава да впечатлява, докато мажоритарно притежаваният и отделен бизнес със спортни автомобили на Porsche AG едва успява да реализира печалба.

Оперативната печалба на Skoda за второто тримесечие от 739 милиона евро е най-високата в историята на чешката компания и се равнява на колосалните 9,5% оперативна възвръщаемост на продажбите – нива, с които един премиум автомобилен производител би се гордял.

За разлика от това, Porsche реализира нелепите 154 милиона евро оперативна печалба. Тя се равнява на марж от 1,9% и представлява огромно влошаване в сравнение с маржа от 17,8%, отчетен година по-рано. Porsche ще публикува по-подробни данни по-късно.

Обикновено автомобилните производители, които продават скъпи автомобили, се гордеят с много по-високи маржове на печалба (благодарение на своите ултрабогати и лоялни клиенти, Ferrari NV остава в отделна класа). Но сега сме в автомобилен свят, където комбинация от американски мита и засилваща се китайска конкуренция смириха световни гиганти като Porsche, докато марки с по-регионален фокус като Skoda са по-спокойни.

Porsche предупреди служителите си да се подготвят за по-нататъшни съкращения на разходите и призна, че бизнес моделът им „вече не работи в сегашния си вид“ на фона на спадащите продажби в Китай, недобре преценената стратегия за електрически превозни средства и нарастващите разходи за американските мита.

Всички автомобили, които Porsche продава в САЩ, се изнасят от Европа и политическите усилия за приемлив търговски компромис досега са се оказали безрезултатни. Ръководството на VW предупреди, че инвеститорите не трябва да приемат, че митата са просто временни.

Докато Skoda продава скромно количество автомобили на пазари, включително Индия и Китай, по-голямата част от продажбите ѝ са в Европа. Отминаха дните, когато Skoda изглеждаха евтини; днес марката се усеща по-луксозна, дизайнът е по-здрав и модерен, а гамата ѝ включва бързо продаващи се модели, задвижвани от батерии, като например SUV Enyaq. Skoda също така се възползва от конкурентни производствени разходи и споделяне на компоненти с по-широката група VW.

Една от силните страни на разрастващата се империя на VW, предлагаща множество марки, е способността ѝ да компенсира трудностите в една част от бизнеса с по-висока печалба в друга. Като цяло, американските мита и китайската конкуренция, разбира се, са нетно отрицателни – печалбите на групата за първото полугодие спаднаха с една трета до 6,7 милиарда евро, а VW понижи прогнозата си за печалбите за цялата година, подчертавайки необходимостта от по-нататъшно съкращаване на разходите.

Но Skoda спаси VW от още по-катастрофален резултат…

По Крис Брайънт, колумнист в Bloomberg Opinion, бил преди репортер за Financial Times.