Архив

Stellantis отчита спад във финансовите си резултати през първата половина на 2025 г.

Нетни приходи: 74,3 млрд. евро, което е с 13% по-малко спрямо първото полугодие на 2024 г., главно поради спад на годишна база в Северна Америка и Разширена Европа, частично компенсирани от ръст в Южна Америка;

  • Нетна загуба: (2,3) млрд. евро, включваща 3,3 млрд. евро нетни разходи (изключени от коригирания оперативен приход), което е спад в сравнение с нетната печалба от 5,6 Stellantis_logoмлрд. евро за първото полугодие на 2024 г.
  • Коригирани оперативни приходи (AOI): 0,5 млрд. евро – с 8,5 млрд. евро по- малко спрямо H1 2024;
  • Коригиран марж на оперативния приход: 0,7%, което е с 10,0% под нивата от предходната година;
  • Свободни парични потоци в промишлеността: (3,0) млрд. евро поради по- слаби оперативни приходи и по-големи инвестиционни разходи през първата половина на 2025 г.
  • Обща налична ликвидност в промишлеността: към 30 юни 2025 г. възлиза на 47,2 млрд. евро, което е над целевото съотношение спрямо нетните приходи.
  • Общи складови наличности: 1,2 млн. единици (от които 298 хиляди са на склад) към 30 юни 2025 г., увеличение от 1% спрямо края на 2024 г., въпреки въвеждането на нови продукти и 5% ръст на консолидираните доставки на тримесечна база.
  • През първото полугодие на 2025 г. се наблюдава постепенно подобрение в доставките, нетните приходи, коригирания оперативен приход и свободния паричен поток в промишлеността спрямо второто полугодие на 2024 г., благодарение на разширено продуктово портфолио, маркетингови дейности и рационално управление на складовите наличности; нетната загуба се е увеличила спрямо предходното полугодие.
  • Компанията възстанови финансовите си насоки и очаква продължаващо последователно подобрение през втората половина на 2025 г.

 

(Милиони евро)

Първо полугодие 2025 г. Първо полугодие 2024 г.  

Изменение

 

 

Ръководство за второ полугодие на 2025 г.

 

 

 

 

МСФО

 

Нетни приходи

 

74,261

 

85,017

 

(13)%

 

Очаквани приходи:

Увеличение спрямо първото полугодие на 2025 г.
 

Нетна печалба/ (загуба)

 

(2,256)

 

5,647

 

(140)%

Коригиран марж на оперативните

приходи:

 

Ниско едноцифрено число

Парични потоци от оперативни дейности  

(2,287)

 

3,970

 

(158)%

 

 

 

 

Извън ОСП

Коригиран оперативен приход  

540

 

8,463

 

(94)%

Свободни парични потоци в

промишлеността:

Подобрени спрямо първото полугодие на 2025 г.
Коригиран марж на оперативния приход  

0.7%

 

10.0%

 

(930) bps

Забележка: Насоките предполагат, че настоящите тарифни/търговски правила са в сила към 29.07.2025 г.
Свободни парични потоци в промишлеността  

(3,005)

 

(392)

 

+667%

*Отчетените данни не са одитирани.

Stellantis N.V. обяви резултатите си за първото полугодие на 2025 г., отчитайки 74,3 млрд. евро нетни приходи, което е 13% спад спрямо същия период на предходната година. Понижението се дължи основно на пазарното представяне в регионите на Северна Америка и Разширена Европа, частично компенсирано от ръста в Южна Америка. Резултатите отразяват също така нестабилността на валутните курсове, наложените мита, както и спада в обемите на лекотоварните превозни средства (LCV) в Европа. Въпреки предизвикателствата Stellantis предприема курс към по-успешно бъдеще чрез стратегически промени в ръководството с цел дългосрочно укрепване на компанията.

Нов ръководен екип

 По-рано тази година Бордът на директорите на Stellantis единодушно избра Антонио Филоза за нов главен изпълнителен директор. Филоза е познат в компанията с управленската си философия, поставяща хората на първо място, с доказания успех през годините и с ясната си визия за справяне с предизвикателствата в автомобилната индустрия. Със стъпването си в длъжност от 23 юни 2025 г., той представи и нов ръководен екип, който включва експерти с дългогодишен опит в сектора, част от които бяха повишени на ключови позиции във висшия мениджмънт. По време на извънредно общо събрание на 18 юли Филоза бе потвърден за член на Борда на директорите и за изпълнителен директор на Stellantis.

„Първите ми седмици като главен изпълнителен директор затвърждават убеждението ми, че ще се справим с предизвикателствата, пред които сме изправени, като разчитаме на силните си страни – силата, енергията и идеите на нашия екип, заедно с отличните нови продукти, които пускаме на пазара“ – коментира Антонио Филоза, главен изпълнителен директор на Stellantis. – „Преминаваме през трудна година, но същевременно наблюдаваме и признаци на подобрение като ръст в обемите, нетните приходи и оперативната печалба (AOI) през първото полугодие на 2025 г. в сравнение с предходните 6 месеца. Новият ръководен екип ще е реалистичен в преценката на ситуацията и ще продължи да взема необходимите тежки решения, за да възстановим устойчивия ръст и значително да подобрим резултатите.“

Възстановяване на пазара – вълна от нови продукти за бъдещ растеж

 Сред мерките, които Stellantis предприе за пазарното си възстановяване през първото полугодие, бе пускането на четири нови модела: Citroen C3 Aircross, FIAT Grande Panda, Opel/Vauxhall Frontera и Ram ProMaster Cargo BEV, както и обновяването на няколко ключови модела: Ram 2500 и 3500 Heavy Duty, Citroen C4/C4X и Opel Mokka. Новите продукти допринесоха за увеличение със 127 базисни пункта на пазарния дял на Stellantis в ЕС30 в сравнение с втората половина на 2024 г., както и за значително подобрение на поръчките в Северна Америка, което може да подпомогне представянето в бъдещите периоди.

До края на годината компанията планира да пусне още 10 нови модела, три от които ще бъдат на платформата STLA Medium: Jeep® Compass, Citroen C5 Aircross и DS №8. Те ще допълнят наскоро представените Peugeot 3008, Peugeot 5008 и Opel/Vauxhall Grandland, които са на същата платформа.

В отговор на обратната връзка от клиентите, Ram обяви завръщането на 5,7-литровия HEMI® V-8 двигател в Ram 1500 за 2026-а, като се очаква първите пикапи да достигнат до дилърите през втората половина на 2025 г. По това време се планира и възобновяване на производството на няколко други емблематични модела: хибридният Jeep® Cherokee, Dodge Charger SIXPACK с двигател с вътрешно горене, както и четиривратият Charger Daytona.

Peugeot обяви завръщането на GTi серията с новото 208 GTi, представено по време на 24-те часа на Льо Ман през юни 2025 г. В допълнение пикапът Fiat Titano бе пуснат на аржентинския пазар с нов двигател и трансмисия и вече се произвежда във фабриката на Stellantis в Кордоба, Аржентина.

Представяне на Stellantis в района на Разширена Европа

 Доставките на Stellantis в Разширена Европа са намалели със 7%, главно поради по- бавното пазарно навлизане на новопредставените модели от B-сегмента. Спадът е частично компенсиран от по-големия обем на доставки на FIAT 600, Peugeot 3008, Peugeot 5008 и Jeep Avenger.

Нетните приходи са се понижили с 2% заради намаления производствен обем и по- високите нива на стимули, балансирани до някаква степен от положителното въздействие на продуктовия микс.

Коригираните оперативни приходи бележат спад със 100%, поради по-високите стимули за продажби, по-ниските обеми и неблагоприятния микс, частично компенсирани от намалените продажби на автомобили с ангажимент за обратно изкупуване.

РАЗШИРЕНА ЕВРОПА
Милиони евро H1 2025 H1 2024 Изменение
Доставки (хиляди) 1,289 1,387 (98)
Нетни приходи 29,241 29,969 (728)
Коригиран оперативен приход 9 2,060 (2,051)
Коригиран марж на оперативния приход – % 6.9% (690) bps

Актуализация относно митата

Stellantis актуализира своята прогноза за нетното въздействие от мита през 2025 г. до приблизително 1,5 млрд. евро, от които 0,3 млрд. евро са отчетени през първото полугодие. Компанията остава силно ангажирана със съответните регулаторни органи, като същевременно продължава дългосрочното планиране.

Възстановяване на финансовите насоки

 Stellantis представи своята финансова прогноза за второто полугодие на 2025 г., като очаква увеличение на нетните приходи, коригиран марж на оперативните приходи в диапазона на ниски едноцифрени стойности, както и подобрение на свободните парични потоци в промишлеността. Прогнозата е базирана на действащите тарифни и търговски регулации към 29 юли 2025 г.