Тролейбусите в Атина се заменят с автобуси, захранвани с батерии
Атинската компания за обществен транспорт OASA заменя 130 електрически тролейбуса със 100 нови електрически автобуса. Въздушните линии за тролейбусите трябва да бъдат напълно премахнати до 2027 г., когато всички нови електрически автобуси ще бъдат въведени.
tovima.com, greekreporter.com
Тролейбусите превозват хора в Атина поне от 1949 г., а вероятно дори от 1929 г. според някои сведения. Въпреки че превозните средства са били обновени оттогава, повечето тролейбуси са на двадесет години. Според Greek Reporter, механичната неефективност, свързана с възрастта, означава, че действително изминатите километри от тролейбусите са със 75% по-ниски от очакваните, базирани на размера и капацитета на автопарка.
През 2020 г. Атина и Солун обявиха, че обмислят разширяване на автобусните си паркове с 1300 автобуса – повечето от които са електрически. Миналата година в двата града бяха пуснати в експлоатация общо 250 електрически автобуса от китайския производител Yutong.
През февруари 2025 г. гръцкото Министерство на инфраструктурата и транспорта обяви международен търг за закупуване на 125 нови електрически автобуса. 125-те автобуса, всички с дължина 12 метра, ще бъдат включени в текущата програма за закупуване на 950 нови автобуса с екологична технология до 2025 г.
По-рано през юли гръцкият премиер Кириакос Мицотакис посети Автобусното депо (OSY) в Атина, заявявайки: „Вече работят 250 автобуса, включително 140 в Атина и 110 в Солун, като предстоят още.“ Позовавайки се на гореспоменатите и вече закупени автобуси Yutong, той каза, че до края на 2025 г. в Атина ще работят 900 нови автобуса.
Това, което все още не е ясно, е откъде са поръчани тези автобуси и дали са изцяло електрически или произвеждат и някои емисии с хибридни двигатели. Мицотакис обаче подчерта, че въвеждането на новите автобуси се финансира от Европейския фонд за възстановяване, отбелязвайки, че това трябва да отразява отговорно управление на ресурсите.
Тъй като настоящите тролейбуси на обществения транспорт са зависими от надземни електропроводи, за оператора на обществения транспорт е трудно да променя маршрутите поради строителни площадки или други блокажи.
Очаква се новите електрически автобуси значително да подобрят надеждността на услугите на обществения транспорт в Атина, с по-голяма надеждност и гъвкавост.