Продажбите на Tesla отново спадат в Европа въпреки обновяването на Model Y
(Reuters) – Регистрациите на нови автомобили Tesla на няколко ключови европейски пазара намаляха през юли, въпреки обновяването на емблематичния им Model Y, тъй като производителят на електромобили се бори с негативната реакция към политическите възгледи на главния изпълнителен директор Илон Мъск, регулаторните предизвикателства и нарастващата конкуренция.
Застаряващата гама на Tesla е изправена пред вълна от конкуренти в областта на евтините електрически превозни средства, особено от Китай. Компанията пуска на пазара обновения Model Y и започва да произвежда нов, по-евтин модел, но производството му ще се увеличи едва през следващото тримесечие, по-късно от първоначално очакваното.
Регистрациите на марката – близък показател за продажбите – са спаднали с 86% на годишна база през юли до 163 автомобила в Швеция, 52% до 336 автомобила в Дания, 27% до 1307 автомобила във Франция и 62% до 443 в Холандия, показват официални данни за индустрията, което отбелязва седми пореден месечен спад във всички тези страни.
Продажбите на Tesla са спаднали с над една трета в Европа през първите шест месеца на годината.
Норвегия и Испания се противопоставиха на тенденцията, като регистрациите на Tesla са се увеличили с 83% и 27% до съответно 838 автомобила и 702 автомобила.
Испания регистрира скок от 155% в общите продажби на електрифицирани автомобили – електрически с батерии или plug-in хибриди. Китайският конкурент на Tesla, BYD, продаде 2158 автомобила в Испания през юли, почти осем пъти повече отколкото през юли 2024 г.
Тъй като на хоризонта няма да има повече автомобили от достъпен клас до последните три месеца на годината и предстоящия край на данъчната облекчение от 7500 долара в САЩ за купувачи на електрически превозни средства, Мъск призна през юли, че Tesla може да има „няколко трудни тримесечия“.
Той каза, че строгите разпоредби за автоматизирано шофиране в Европа затрудняват продажбата на Model Y в някои страни, тъй като опционалното контролирано самостоятелно шофиране на автомобила е „огромен плюс“.
„Смятаме, че продажбите ни в Европа ще се подобрят значително, след като можем да предоставим на клиентите същото изживяване, което имат в САЩ“, каза той пред анализатори.
Tesla започна да продава версия на обновения Model Y с дълъг пробег на четирите колела в Европа през март 2025 г., докато продажбите на двата варианта със задно задвижване започнаха през май.
Регистрациите на Model Y в Швеция и Дания са намалели съответно с 88% и 49% през юли, докато в Норвегия са скочили повече от четири пъти до 715 автомобила.
Норвегия, където почти всички нови автомобили са изцяло електрически и където Tesla е най-продаваната марка от 2021 г. насам, отбелязва скок в поръчките за модела от май, след като автомобилният производител пусна заеми с 0% лихва в някои скандинавски страни, за да увеличи търсенето.
През юни Tesla стартира пробна услуга за роботизирани автомобили в Остин, Тексас, използвайки около дузина SUV-та Model Y, контролирани от софтуера ѝ за автономно шофиране. Но внедряването на функциите ѝ за автономно шофиране другаде в САЩ е забавено, тъй като не е получила необходимите разрешителни.
Като цяло продажбите на автомобили са се увеличили с 20% в Дания, 6% в Швеция, 48% в Норвегия, 17% в Испания и 9% в Холандия, докато във Франция са намалели с 8% през юли, показват данни от индустрията.
Очаква се други европейски страни да публикуват данни за продажбите на автомобили през юли по-късно на 1 август.
Европейските автомобилни производители Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault и BMW публикуваха песимистични резултати за второто тримесечие, предупреждавайки за натиск от американските вносни тарифи и спадащото търсене.