Архив

Любимци на публиката: 50 години Opel Ascona B и Manta B

През лятото на 1975 г. Ascona B и Manta B продължават успеха на своите предшественици от първо поколение

Спортен дизайн, динамично поведение на пътя с максимална 11111ефективност и в същото време идеален семеен автомобил с просторно купе – днес всеки, който търси тези качества, обикновено се сеща за Opel Astra. Бестселърът в компактния клас от Рюселсхайм впечатлява с емоционален дизайн, място за до петима души с багаж и избор от задвижвания, невиждан при друг Opel модел – включително напълно електрическия, локално беземисионен Astra Electric и най-мощния, също електрифициран Astra GSe с 165 кВт (225 к.с.) системна мощност и 360 Нм максимален въртящ момент.

Първото поколение на Opel Ascona A, представено през 1970 г., запълни празнината между Kadett и Rekord, докато Manta A се превърна в култов модел. Ascona B, появила се на пазара през 1975 г., беше значително по-просторна от своя предшественик. Каросерията ѝ беше с около 20 см по-дълга и 4 см по-широка, а междуосието беше увеличено с почти 9 см. Тези промени осигуриха по-голям комфорт, с повече място за краката и раменете, както и с удобни седалки.

Новоразработеното предно окачване, удълженото междуосие и по-широките следи подобриха поведението на пътя и сигурността на управление. Дизайнът на Ascona B беше по-изчистен и функционален, като същевременно бяха направени аеродинамични подобрения, които намалиха въздушното съпротивление, разхода на гориво и шума от вятъра.

Manta B, която също дебютира на IAA през 1975 г., беше базирана на същата техническа платформа като Ascona B, но беше оформена като спортно купе. Тя предлагаше отлична динамика и управляемост, комбинирани с икономичност и място за до петима души. Второто поколение на Manta се отличаваше с удължен силует, нисък преден капак, голямо остъкляване и правоъгълни фарове. Стандартно беше включен и интегриран ролбар за по-висока пасивна безопасност.

Успехи в моторния спорт
6Ascona B и Manta B постигнаха международни успехи и в моторния спорт. През 1974 г. Валтер Рьол печели Европейския рали шампионат с Ascona A. През 1979 г. Opel представя Ascona 400, която служи като база за рали версия с мощност от 191 кВт (260 к.с.), с която Рьол печели световната титла през 1982 г.. Ascona 400 Group 4 става последният автомобил със задно предаване, който печели световно рали първенство.

През 1981 г. Manta 400 е представена като наследник на Ascona 400. 333Състезателната версия достига около 206 кВт (280 к.с.). През 1983 г. Ервин Вебер печели Германския рали шампионат с Manta 400, а Ги Фреклен печели френската титла същата година.

Дълголетие и наследство
Manta B остава в производство до 1988 г. – цели 13 години, което я 444прави най-дълго произвежданото поколение модел на Opel. Нейният коефициент на въздушно съпротивление от cW 0.352 е по-добър дори от някои спортни автомобили по онова време. Нейният наследник, Opel Calibra, представен през 1989 г., става най-успешното спортно купе на 90-те години. С коефициент на въздушно съпротивление от 0.26, Calibra се счита за най-аеродинамичния сериен автомобил в света в продължение на десет години.