Volvo ускорява производството на EX30 в Белгия
Volvo произвежда европейската версия на EX30 в Гент от април. Това не само има за цел да заобиколи митата върху китайските електрически автомобили, но и да намали наполовина сроковете за доставка. Модели за американския пазар също ще идват от белгийския завод на Volvo в бъдеще.
autonews.com
Volvo преосмисля стратегията си в светлината на тарифите на ЕС върху китайските електрически автомобили. Вместо да продължи да внася малкия си кросоувър от Китай и да приема тарифи от 28,8% вместо предишните 10%, шведско-китайският автомобилен производител премести производството на EX30 в Европа. Местната версия на популярния електрически SUV модел слиза от производствената линия в белгийския завод на Volvo в Гент от април.
Митата, които намаляваха маржа на производителя за EX30, обаче не са единствената причина за промяната в стратегията – в някои случаи времето за чакане беше просто твърде дълго. През 2024 г. шведските и германските купувачи трябваше да чакат до осем месеца за своя EX30; според конфигуратора, текущото време за доставка е около седем месеца. Производителят обаче иска да ускори доставките още повече. След като производството в Гент бъде напълно увеличено, то би трябвало да бъде намалено до само 90 дни, според европейския шеф на Volvo Арек Новински, както съобщава Automotive News. Дъщерното дружество на Geely очаква да постигне тази цел преди края на тази година.
„Автомобилът сега се произвежда в Европа, което означава по-бързи срокове за доставка“, обобщава главният изпълнителен директор на Volvo Хакан Самюелсон пред Automotive News Europe. Дългите времена на чакане обаче бяха не само неприятни за клиентите, но и навредиха на бизнеса на производителя. През 2024 г. EX30 все още се класира на трето място в европейските продажби на електрически автомобили, но през първата половина на 2025 г. той падна до дванадесето място в класацията, според анализатори от Dataforce. Твърди се, че преходът към производство в Гент също е оказал отрицателно въздействие в краткосрочен план.
Базовият модел от Гьотеборг, предлаган от 38 490 евро, веднага се утвърди като една от най-важните серии на производителя. Миналата година EX30 вече беше на четвърто място вътрешно, така че проблемите с доставките са пряко свързани със спада на глобалните продажби на Volvo от девет процента през първата половина на годината и оперативната загуба от около един милиард щатски долара през второто тримесечие.
Въпреки това, главният изпълнителен директор на Volvo, Самюелсон, е оптимистично настроен относно преместването на производството в Европа: „Трябва да се върнем към данните за продажбите и пазарния дял за EX30, които имахме преди въвеждането на митата“, казва той в интервюто.
Производството за САЩ също ще се осъществява в Гент
Volvo иска да натрупа резервни запаси в базовия сегмент, за да увеличи наличността и по този начин да може да отговори на търсенето. Докато персонално конфигурираните EX30 се доставят едва след шест месеца, някои модели, които вече са произведени, се доставят на клиентите само след една седмица. „Колкото по-евтин е автомобилът, толкова повече превозни средства трябва да имате на склад“, каза европейският изпълнителен директор Арек Новински.
Преместването на производството в Белгия обаче има за цел да популяризира марката не само на европейския пазар, но и на американския. Предишната версия е практически непродаваема поради наказателните мита на САЩ от 147% върху китайски стоки, поради което Volvo не предлага EX30 там през последните месеци.
За разлика от това, САЩ налагат 15% мита върху автомобили, произведени в Европа, поради което се очаква версията, произведена в Гент, също да играе важна роля на американския пазар в бъдеще. Volvo планира да пусне на пазара по-големия EX40 през 2026 г., който също се очаква да се произвежда в белгийския завод