Архив

Лоялността към марката Tesla се срина, след като Мъск подкрепи Тръмп, показват данни

Данните показват, че лоялността на клиентите на Tesla е достигнала своя връх през юни 2024 г., когато 73% от домакинствата, притежаващи Tesla, които са търсили нов автомобил, са купили друг Tesla, според анализ на S&P на данните за регистрацията на превозни средства във всички 50 щата.

Този водещ в индустрията процент на лоялност към марката започна рязко да спада през юли, показват данните, когато Мъск подкрепи Тръмп след опит за покушение в Пенсилвания срещу кандидата на републиканците.

ЛОС АНДЖЕЛИС, август (Reuters) – Tesla в продължение на години имаше повече редовни клиенти в САЩ от всяка друга голяма автомобилна марка, но лоялността ѝ се е

Президентът на САЩ Доналд Тръмп разговаря с медиите до главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск в Белия дом във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ, 11 март 2025 г. REUTERS

Президентът на САЩ Доналд Тръмп разговаря с медиите до главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск в Белия дом във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ, 11 март 2025 г. REUTERS

сринала, откакто главният изпълнителен директор Илон Мъск подкрепи президента Доналд Тръмп миналото лято, според данни на изследователската фирма S&P Global Mobility, споделени ексклузивно с  Reuters.

Данните, които не са били съобщавани преди, показват, че лоялността на клиентите на Tesla е достигнала своя връх през юни 2024 г., когато 73% от домакинствата, притежаващи Tesla, които са търсили нов автомобил, са купили друг Tesla, според анализ на S&P на данните за регистрацията на превозни средства във всички 50 щата.

Този водещ в индустрията процент на лоялност към марката започна рязко да спада през юли, показват данните, когато Мъск подкрепи Тръмп след опит за покушение в Пенсилвания срещу кандидата на републиканците.

Процентът достигна дъното си от 49,9% миналия март, малко под средното за индустрията, след като Мъск стартира съкращаващия бюджета на Тръмп Департамент за ефективност на правителството през януари и започна да уволнява хиляди държавни служители.

Процентът на лоялност на Tesla в САЩ оттогава се е повишил до 57,4% през май, последния месец, за който са налични данните на S&P, което го поставя над средното за индустрията ниво и е приблизително същото като на Toyota, но зад Chevrolet и Ford.

Анализаторът на S&P Том Либи нарече „безпрецедентно“ да се види как лидерът в лоялността на клиентите пада толкова бързо до средните за индустрията нива. „Никога не съм виждал такъв бърз спад за толкова кратък период от време“, каза той.

Tesla и Мъск не отговориха на исканията за коментар.

Някои анализатори казват, че моментът на рязко спадане на лоялността на Tesla към марката предполага, че участието на главния изпълнителен директор в политиката е отблъснало клиентите от екологично съзнателната клиентска база на пионера в електромобилите. „Ако имат демократични убеждения, тогава може би обмислят и други марки в допълнение към Tesla“, каза Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar.

Застаряващата моделна гама на Tesla също е изправена пред по-силна конкуренция от редица електромобили от традиционни автомобилни производители, включително General Motors, Hyundai и BMW. Единственият нов модел, който Tesla пусна от 2020 г. насам, нейният триъгълен Cybertruck, се оказа провал, въпреки прогнозата на Мъск за стотици хиляди годишни продажби.

Илон Мъск реагира, носейки шапка с надпис „Американски залив“, докато присъства на заседание на кабинета, проведено от президента на САЩ Доналд Тръмп в Белия дом във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ, 30 април 2025 г. REUTERS

Илон Мъск реагира, носейки шапка с надпис „Американски залив“, докато присъства на заседание на кабинета, проведено от президента на САЩ Доналд Тръмп в Белия дом във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ, 30 април 2025 г. REUTERS

По време на априлския конферентен разговор, финансовият директор на Tesla Вайбхав Танеджа посочи „негативното въздействие на вандализма и неоправданата враждебност към нашата марка и хора“, но също така каза, че е имало „няколко седмици загубено производство“, когато компанията е преоборудвала фабриките, за да произвежда обновена версия на най-продавания си Model Y.

По време разговора Мъск заяви, че „при липса на макроикономически проблеми не виждаме никакво намаление на търсенето“.

Продажбите на автомобили Tesla като цяло падат в световен мащаб и са намалели с 8% в Съединените щати през първите пет месеца на 2025 г., според S&P. Продажбите са паднали с 33% през първите шест месеца на годината в Европа, където обществената реакция срещу политиканството на Мъск е особено ожесточена.

Засилената политическа активност на Мъск е била „много лош момент“ за Tesla, каза Гарет Нелсън, анализатор, който следи производителя на електромобили в CFRA Research, защото се е случила точно когато компанията е изправена пред засилена конкуренция от китайските производители на електромобили и други традиционни автомобилни производители. Той каза, че основните му притеснения за Tesla са загубата на пазарен дял и „какво може да се направи, за да се поправят щетите по марката“.

Tesla остава лидер в продажбите на електрически превозни средства в САЩ, но е видяла как господството ѝ ерозира, тъй като Мъск миналата година се е задълбочил в политиката и е фокусирал Tesla повече върху разработването на технологии за автономно шофиране, отколкото върху нови достъпни модели за хора-водачи.

Лоялността на клиентите е внимателно наблюдаван показател в автомобилната индустрия, защото е „много по-скъпо“ да се привлекат нови клиенти от конкурентите, отколкото да се задържат съществуващите, каза Либи от S&P.

S&P предлага едни от най-подробните данни за автомобилната индустрия, защото анализира данните за регистрация на превозни средства от всички 50 щата на база домакинство по домакинство. За разлика от данните от проучвания, тя проследява действителните транзакции с превозни средства, за да проследи как потребителите мигрират между марки и модели.

От четвъртото тримесечие на 2021 г. до третото тримесечие на миналата година повече от 60% от домакинствата, притежаващи Tesla, са си купили още един автомобил за следващата си покупка, показват данните. Само една друга марка – Ford – отчете тримесечен процент на лоялност, надвишаващ 60% през периода и само веднъж.

Данните на S&P разглеждат и друг аспект на автомобилния пазар: Кои марки и модели отнемат клиенти от други и кои ги губят.

Доскоро Tesla беше в различна стратосфера от другите автомобилни марки по този показател. За четирите години преди юли 2024 г. Tesla средно е придобивала близо пет нови домакинства за всяко загубено от друга марка.

Никоя друга марка от голям автомобилен производител не се е доближавала дори до това: луксозната марка Genesis на Hyundai е следващата най-добра, придобивайки средно 2,8 домакинства за всяко загубено, следвана от Kia и Hyundai, които са придобивали средно 1,5 и 1,4 домакинства съответно за всяко загубено. Ford, Toyota и Honda са губили средно повече домакинства, отколкото са печелили през този период.

Средният приток на клиенти на Tesla започна да намалява през юли 2024 г., заедно с процента на лоялност. От февруари насам Tesla печели по-малко от две домакинства за всяко загубено от останалата част от индустрията, най-ниското си ниво досега, според данните.

„Данните показват ясно, че нетната миграция към Tesla се забавя“, каза Либи.

Данните показват, че марките, които сега привличат повече клиенти на Tesla, отколкото губят в полза на Tesla, включват Rivian, Polestar, Porsche и Cadillac.

Брайън Мълбъри, мениджър на портфолио от клиенти в инвеститора на Tesla Zacks Investment Management, заяви, че не е загрижен за дългосрочните печалби на Tesla, защото очаква огромни печалби от плановете ѝ да управлява роботизирани таксита и да лицензира технология за автономно шофиране на други автомобилни производители.

Tesla стартира малък тест на роботизирани таксита в Остин през юни, като предлагаше превоз на внимателно подбрани фенове и интернет личности, но услугата не е достъпна за широката общественост. Ако Tesla успее да разшири технологията, каза Мълбъри, „има аргументи, че Tesla вече няма нужда да продава автомобили и камиони“.