Архив

Падащи цени на батериите = повече електрически автомобили

Тяговата батерия е най-ценният компонент в електрическия автомобил. А цените на клетките продължават да падат рязко. Следователно глобалното увеличаване на производството на електрически превозни средства е не само екологично неизбежно, но и икономически.

electrive.com, 20.08.2025 – 18:00

Батерии батерийни клетки Производство на батерии

Всеки, който има видения, трябва да посети лекар. Това е казал бившият германски канцлер Хелмут Шмит. Политикът вероятно е объркал виденията с халюцинациите. Защото позитивната идея за

Mercedes CLA electrique 2025

Mercedes CLA electrique 2025

бъдещето може да бъде наистина много добро нещо.

Един пример са тяговите батерии в електрическите автомобили. Идеята, че клетките могат да станат толкова евтини, колкото са днес, е била изключително оптимистична преди десет или петнадесет години – истинска визия. Реалността сега е едновременно добра и достъпна. И всичко става още по-добро – цените ще продължат да падат, макар и не радикално.

Запознати с индустрията съобщават, че преди около две години търговията с батерийни клетки се е променила: от пазар на продавачите, където продавачите диктуват цените, към пазар на купувачите, където търсенето определя темпото.

За всеки, който все още не знае: нищо не е толкова важно за увеличаването на производството на електрически превозни средства, колкото падащите цени на батериите. Разбира се, двигателите и силовата електроника също трябва да се плащат. Но за икономическата жизнеспособност на електрическите автомобили, батерията е решаваща.

Обратно, успехът на електрическите автомобили е неизбежен, ако икономическото предимство стане ясно на все повече пазари и сценарии. Това е приблизително ситуацията днес.

Валутата е евро за киловатчас

И така, какво се счита за ниска цена на батерийната клетка? Инес Милър от консултантската компания P3 Group е експерт във всички аспекти на тяговите батерии за електрически превозни средства. В анализ тя пише, че разходите (забележка: не крайната цена за клиента) за автомобилната индустрия наскоро бяха около 54 евро на киловатчас за LFP клетъчна химия и 58 евро на киловатчас за NMC клетъчна химия.

За сравнение, през 2022 г., в разгара на спекулативния литиев бум и с предизвикателствата със суровините поради пандемията от Covid, цифрите все още бяха 127 евро (LFP) и 140 евро (NMC).

Следователно валутата е евро за киловатчас (кВтч), което е лесно за разбиране: за Kia EV3 с 81 кВтч и пробег над 600 километра, производителят трябва да инвестира около 4700 евро. През 2015 г. Kia все още предлагаше Soul EV, който по това време имаше 27 кВтч. В подобен сегмент енергийното съдържание се е утроило за десет години!

Още минус 15% до 2030 г.

Прогнозата на Милър: „Очакваме цените да паднат с още десет до 15% до 2030 г.“ Потенциалът за по-нататъшно намаление на цените идва отчасти от разширяване на капацитета във фабриките и отчасти от подобрения в производствения процес, както и от модификации в химията на клетките.

Въпреки това – и това е проблем за европейските фабрики за клетки – според P3, ценовото предимство на батериите от Китай се запазва. Посочените по-горе цени се отнасят за клетки, внесени от Китай, включително всички разходи за износ и задължителния паспорт на батериите. Те са с над 20% по-евтини от клетките, произведени в Европа, независимо дали производственият обект се управлява от китайска или европейска компания.

Въпреки това търсенето в Европа нараства от около 0,3 гигаватчаса (ГВтч) годишно днес до приблизително 1,6 ГВтч до 2035 г. Това е повече от петкратно увеличение, като приблизително 70% от този обем отива за леки автомобили, десет процентни пункта за търговски превозни средства, а останалата част за домашно съхранение и други продукти.

Нека отново променим перспективата и възприемем начина на мислене на разработчик на електрически автомобили: когато Volkswagen например проектира своя малък модел ID.1, достъпната начална цена от около 20 000 евро винаги е на преден план. Следователно, участващите трябва да обмислят каква ще бъде цената на клетките през 2027 г. и следващите производствени години и да проектират тяговата батерия съответно.

Правилният баланс между цена и пробег

Дали е например 30 кВтч? Автомобилната индустрия също обича да предлага множество опции за размер на батерията поради тази причина. За да продължим примера: Volkswagen трябва да предлага базова версия на ID.1 на цена от около 20 000 евро, с достатъчен пробег за пътуващи до работа, куриерски услуги и социални работници. Това може да означава 30 кВтч.

Освен това е възможна и премиум версия с около 55 кВтч. Ако добавянето на 25 кВтч на цена от приблизително 50 евро за кВтч струва на производителя 1250 евро, но допълнителният пробег може да доведе до брутна каталожна цена с 3000 или 4000 евро по-висока, това е много, много привлекателно за производителя – в този случай.