Автомобилни групи от ЕС настояват за промяна на „вече неосъществимите“ цели за емисиите на CO2 от автомобили
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на ръководители от автомобилния сектор на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на сектора
reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation, 27 август 2025 г., 8:24 ч.
БРЮКСЕЛ, 27 август (Reuters) – Целите на Европейския съюз за намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства, включително 100% намаление за автомобилите до 2035 г., вече не са осъществими, заявиха на 26 аввгуст ръководителите на асоциациите на европейските производители и доставчици на автомобили.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на ръководители от автомобилния сектор на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на сектора, който е изправен пред двойни заплахи – китайската конкуренция при електрическите превозни средства и американските тарифи.
В писмо до фон дер Лайен, главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz – Ола Каелениус и Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на отдела за задвижване и шасита в Schaeffler AG (SHA0n.DE) заявиха, че са ангажирани с постигането на целта на ЕС за нулеви нетни емисии през 2050 г.
Те обаче заявиха, че производителите от ЕС сега са изправени пред почти пълна зависимост от Азия за батерии, както и пред неравномерна инфраструктура за зареждане, по-високи производствени разходи и американски тарифи.
Блокът трябва да надхвърли целите за нови превозни средства, твърдят те, като например 55% намаление на емисиите на CO2 спрямо нивата от 2021 г. за леки автомобили и 50% за микробуси до 2030 г. и 100% и за двете до 2035 г.
Електрическите автомобили имат пазарен дял от около 15% от новите автомобили в ЕС, като микробусите са 9%.
„Постигането на строгите цели за емисиите на CO2 от леки автомобили и ванове за 2030 г. и 2035 г. в днешния свят просто вече не е осъществимо“, написаха те.
Правните разпоредби и санкциите няма да са двигател на прехода, написаха те.
„Електромобилите ще водят, но трябва да има място и за (plug-in) хибриди, удължаващи пробега, високоефективни превозни средства с двигатели с вътрешно горене, водород и декарбонизирани горива“, се казва в писмото.
Регулирането на CO2 за тежкотоварни камиони и автобуси също трябва да бъде преразгледано, заявиха двамата ръководители на асоциациите.
През март Комисията се съгласи да даде на автомобилните производители допълнително време за постигане на целите за намаляване на емисиите на CO2, първоначално определени за 2025 г. Членове на центристко-дясното групиране на фон дер Лайен също призоваха ЕС да оттегли забраната си за двигатели с вътрешно горене от 2035 г.