Електрическият Porsche Cayenne ще предлага мощност на зареждане от 400 кВт
Porsche позиционира втория си електрически SUV, базиран на PPE, след Macan. Компанията няма да представи производствен модел на IAA в Мюнхен, но вече се появиха допълнителни технически подробности за електрическия Cayenne, показващи ясни разлики от Macan.
Изображение: Porsche Cayenne PPE
motortrend.com, topgear.com, autocar.co.uk, 27.08.2025 – 11:30
Porsche от известно време промотира Cayenne от следващо поколение. Той ще бъде изцяло електрически и ще бъде базиран на Premium Platform Electric (PPE), докато настоящият модел с двигател с вътрешно горене и хибрид ще продължи да се произвежда с допълнителни актуализации. Миналата година Porsche изпрати леко камуфлирани прототипи за пътни тестове и дори демонстрира един на Фестивала на скоростта в Гудууд, без да разкрива подробни спецификации.
Сега на журналисти беше позволено да седнат на пътническата седалка в прототипа заедно с програмния мениджър Михаел Шецле. Репортажи от тези пътувания разкриват подробности за модела с вътрешно име „E4“, представляващ четвъртото поколение на Cayenne. Въпреки че моделите PPE като Macan и Audi Q6 e-tron и A6 e-tron вече са на пазара, електрическият Cayenne не е просто по-голям автомобил с идентична технология, а включва няколко технически подобрения.
Батерията ще има енергийно съдържание от 113 кВтч (108 кВтч използваема), в сравнение със 100 кВтч (95 кВтч използваема) в моделите Macan и Audi. Тя разполага с подобрена система за течно охлаждане с две охлаждащи пластини в батерията, докато Macan има само една.
Значително по-мощната охладителна система е предназначена да помогне за увеличаване на максималната мощност на зареждане от 270 кВт на Macan до 400 кВт в пиков момент. Това би направило Cayenne дори по-способен от някои от бързозарядните станции, предлагани днес, които все още са проектирани за 300 или 350 кВт. Ако обаче зарядната станция е съвместима и може да осигури достатъчна мощност, Cayenne би трябвало да може да зарежда от десет до 80 процента за 15 минути. За десет минути в батерията би трябвало да потече достатъчно електричество за 300 километра по WLTP.
Според информацията, Cayenne ще се предлага само с батерия от 113 кВтч при пускането си на пазара, предлагайки пробег над 600 км в топ варианта. Все още не е известно дали по-късно ще последват по-малки батерии, както беше при Audi. Ясно е обаче, че Cayenne ще се предлага само със задвижване на всички колела и два електродвигателя – Macan се предлага и със задвижване на задните колела в базовата версия. Очаква се дори базовият Cayenne да предлага над 300 кВт мощност с двата си двигателя.
Както при Macan и Tycan, Porsche ще продължи да използва синхронни двигатели с постоянни магнити и намотки тип „фиби“ в статора. Някои информации предполагат, че двигателят на предния мост е непроменен от Macan, докато задният двигател е допълнително усъвършенстван. Версиите с по-висока мощност може да заменят охлаждането с водна риза с маслено охлаждане, а Cayenne ще разполага с двустепенна скоростна кутия отзад, за разлика от Macan.
Очакват се три варианта на мощност: базов модел (евентуално наречен Cayenne 4) с около 300 кВт, (потенциално) Cayenne 4S с 450–515 кВт и модел с най-високи спецификации, вероятно наречен Cayenne Turbo, осигуряващ над 1000 к.с. (735 кВт) в режим Launch Control. Това би оставило място на Porsche в схемата им за именуване на познати варианти като GTS, Turbo S или Turbo GT. Мениджърът на моделната линия Шецле обаче заяви, че броят на вариантите за Cayenne трябва да се ограничи „в тесни граници“ – а не, както например при Taycan, да се разработват почти всички възможни варианти.
Обявен е капацитет за теглене от 3,5 тона
Със своите усъвършенствани задвижващи агрегати с маслено охлаждане, се очаква вариантът Turbo да ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от три секунди и да достига 200 км/ч за по-малко от десет секунди – въпреки заявеното собствено тегло от „малко под три тона“. От една страна, Cayenne е на път да се превърне в „спортния автомобил сред SUV-овете“ и освен високата си производителност, ще спечели точки и със спортно шаси с електрически сервомотори на амортисьорите и кормилно управление на задния мост с ъгъл на завиване до пет градуса. Като SUV, Cayenne трябва да предлага и различни офроуд функции, като същевременно остава подходящ за ежедневна употреба.
Тъй като размерите надвишават настоящите стойности от 4,93 метра дължина и 2,90 метра междуосие (Porsche все още не е обявила дължината), би трябвало да има повече място не само в интериора (особено на втория ред), но и в товарното отделение: багажникът ще се увеличи с 99 литра, а под капака ще има и 90-литров багажник (въпреки електрическите двигатели на задвижването на всички колела). А Cayenne ще има теглителна мощност от 3,5 тона, според съобщенията.
Porsche няма да разкрие точните подробности – нито цените – до световната премиера на Cayenne през ноември.