Архив

Електрическият Porsche Cayenne ще предлага мощност на зареждане от 400 кВт

Porsche позиционира втория си електрически SUV, базиран на PPE, след Macan. Компанията няма да представи производствен модел на IAA в Мюнхен, но вече се появиха допълнителни технически подробности за електрическия Cayenne, показващи ясни разлики от Macan.

Изображение: Porsche Cayenne PPE

motortrend.com, topgear.com, autocar.co.uk, 27.08.2025 – 11:30

Porsche от известно време промотира Cayenne от следващо поколение. Той ще бъде изцяло електрически и ще бъде базиран на Premium Platform Electric (PPE), докато настоящият модел с двигател img_9281-1536x905с вътрешно горене и хибрид ще продължи да се произвежда с допълнителни актуализации. Миналата година Porsche изпрати леко камуфлирани прототипи за пътни тестове и дори демонстрира един на Фестивала на скоростта в Гудууд, без да разкрива подробни спецификации.

Сега на журналисти беше позволено да седнат на пътническата седалка в прототипа заедно с програмния мениджър Михаел Шецле. Репортажи от тези пътувания разкриват подробности за модела с вътрешно име „E4“, представляващ четвъртото поколение на Cayenne. Въпреки че моделите PPE като Macan и Audi Q6 e-tron и A6 e-tron вече са на пазара, електрическият Cayenne не е просто по-голям автомобил с идентична технология, а включва няколко технически подобрения.

Батерията ще има енергийно съдържание от 113 кВтч (108 кВтч използваема), в сравнение със 100 кВтч (95 кВтч използваема) в моделите Macan и Audi. Тя разполага с подобрена система за течно охлаждане с две охлаждащи пластини в батерията, докато Macan има само една.

Значително по-мощната охладителна система е предназначена да помогне за увеличаване на максималната мощност на зареждане от 270 кВт на Macan до 400 кВт в пиков момент. Това би направило Cayenne дори по-способен от някои от бързозарядните станции, предлагани днес, които все още са проектирани за 300 или 350 кВт. Ако обаче зарядната станция е съвместима и може да осигури достатъчна мощност, Cayenne би трябвало да може да зарежда от десет до 80 процента за 15 минути. За десет минути в батерията би трябвало да потече достатъчно електричество за 300 километра по WLTP.

Според информацията, Cayenne ще се предлага само с батерия от 113 кВтч при пускането си на пазара, предлагайки пробег над 600 км в топ варианта. Все още не е известно дали по-късно ще последват по-малки батерии, както беше при Audi. Ясно е обаче, че Cayenne ще се предлага само със задвижване на всички колела и два електродвигателя – Macan се предлага и със задвижване на задните колела в базовата версия. Очаква се дори базовият Cayenne да предлага над 300 кВт мощност с двата си двигателя.

Както при Macan и Tycan, Porsche ще продължи да използва синхронни двигатели с постоянни магнити и намотки тип „фиби“ в статора. Някои информации предполагат, че двигателят на предния мост е непроменен от Macan, докато задният двигател е допълнително усъвършенстван. Версиите с по-висока мощност може да заменят охлаждането с водна риза с маслено охлаждане, а Cayenne ще разполага с двустепенна скоростна кутия отзад, за разлика от Macan.

Очакват се три варианта на мощност: базов модел (евентуално наречен Cayenne 4) с около 300 кВт, (потенциално) Cayenne 4S с 450–515 кВт и модел с най-високи спецификации, вероятно наречен Cayenne Turbo, осигуряващ над 1000 к.с. (735 кВт) в режим Launch Control. Това би оставило място на Porsche в схемата им за именуване на познати варианти като GTS, Turbo S или Turbo GT. Мениджърът на моделната линия Шецле обаче заяви, че броят на вариантите за Cayenne трябва да се ограничи „в тесни граници“ – а не, както например при Taycan, да се разработват почти всички възможни варианти.

Обявен е капацитет за теглене от 3,5 тона

Със своите усъвършенствани задвижващи агрегати с маслено охлаждане, се очаква вариантът Turbo да ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от три секунди и да достига 200 км/ч за по-малко от десет секунди – въпреки заявеното собствено тегло от „малко под три тона“. От една страна, Cayenne е на път да се превърне в „спортния автомобил сред SUV-овете“ и освен високата си производителност, ще спечели точки и със спортно шаси с електрически сервомотори на амортисьорите и кормилно управление на задния мост с ъгъл на завиване до пет градуса. Като SUV, Cayenne трябва да предлага и различни офроуд функции, като същевременно остава подходящ за ежедневна употреба.

Тъй като размерите надвишават настоящите стойности от 4,93 метра дължина и 2,90 метра междуосие (Porsche все още не е обявила дължината), би трябвало да има повече място не само в интериора (особено на втория ред), но и в товарното отделение: багажникът ще се увеличи с 99 литра, а под капака ще има и 90-литров багажник (въпреки електрическите двигатели на задвижването на всички колела). А Cayenne ще има теглителна мощност от 3,5 тона, според съобщенията.

Porsche няма да разкрие точните подробности – нито цените – до световната премиера на Cayenne през ноември.