Европа достига над един милион нови електрически автомобила през 2025 г.
Според европейската индустриална асоциация ACEA, през първите седем месеца на 2025 г. са регистрирани 1 011 903 нови електрически автомобила с батерии, което представлява 15,6% дял от пазара на ЕС. Някои производители вече имат по-висок дял на електрическите автомобили, което е важно за целите за емисиите на CO2.
28.08.2025 – 12:20
acea.auto, theicct.org
Електрическите автомобили не само представляват 15,6% от новите регистрации в ЕС през текущата година, но тази цифра е постигната и през юли. Това представлява забележимо увеличение спрямо 12,5% пазарен дял през предходната година. През юли 2024 г. делът на електрическите автомобили в ЕС е бил само 12,1% – по това време електрическите автомобили все още са били зад дизеловите (12,8%). Това сега се е променило, като чисто дизеловите автомобили представляват само 9,5% през текущата година, в сравнение с цели десет процента през юли.
ACEA използва публикуването на статистиката за регистрациите, за да направи политическо изявление: пазарният дял от 15,6% на електрическите автомобили е „все още далеч от необходимото ниво в този момент от прехода“, според асоциацията. Само тази седмица президентът на ACEA и главен изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус, заедно с асоциацията на доставчиците CLEPA, написаха писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, в което се аргументираха за смекчаване на целите за CO2, тъй като настоящите цели (с нови регистрации от 2035 г. само за автомобили с нула грама CO2) „просто вече не са осъществими“.
В изявлението си относно статистиката за регистрациите асоциацията подчертава, че хибридните автомобили остават предпочитаният избор на потребителите в ЕС с дял от 34,7%. От миналото лято хибридите изпревариха чисто бензиновите автомобили начело на класацията; Въпреки това, много производители на автомобили често предлагат само хибридизирани двигатели с вътрешно горене в новите си серии, поради което е вероятно делът да се увеличи още повече в бъдеще. Междувременно, комбинираният пазарен дял на бензиновите и дизеловите автомобили спадна от 47,9% през същия период на 2024 г. до 37,7%.
Обратно към електрическите автомобили: три от четирите най-големи пазара в ЕС, които представляват над 60% от регистрациите на електрически автомобили, задвижвани от батерии, отбелязаха ръст. Германия е с ръст от 38,4% за годината, Белгия все още е с ръст от 17,6%, а Нидерландия е с ръст от 6,5%. Въпреки че Франция регистрира увеличение от 14,8% през юли, регистрациите на нови електрически превозни средства са намалели с 4,3% за годината като цяло. Между другото, новите регистрации на електрически превозни средства в цяла Европа (ЕС+ЕАСТ+Обединеното кралство) достигнаха дял от 17,2%.
Регистрациите на plug-in хибриди възлизат на общо 561 190 бройки в периода от януари до юли 2025 г. Според ACEA това се дължи на ръст на обема на ключови пазари като Испания (+94,5%) и Германия (+59,2%), но също и Италия (+60,3%). Plug-in хибридните електрически автомобили вече представляват 8,6% от регистрациите на леки автомобили в ЕС (преди това 6,9%).
Докато общият брой електрически автомобили е от значение предимно за климата, разпределението между производителите е важно и за икономиката. ICCT публикува актуална статистика за това, разглеждайки CO2 групите на производителите. Пулът на BMW (състоящ се от BMW и Mini) е начело с 26% и е единственият пул, който вече отговаря на средните CO2 цели за 2025-2027 г.
Следва групата Mercedes-Volvo-Polestar с 22% дял на електрическите автомобили, пред Kia (19%), Hyundai (19%) и Volkswagen (18%). Производителите с дял на регистрации на BEV под средния за Европа са SAIC (14%), групата Tesla-Stellantis-Toyota (12%), групата Renault (12%) и Nissan (6%).
Въпреки това, тук не са от значение дяловете на електрическите автомобили, а комбинираните емисии на CO2 от всички видове задвижване. Както бе споменато по-горе, само BMW е успяла да постигне индивидуалната си цел досега. Mercedes-Volvo-Polestar и Kia са само малко над целите си, докато останалите групи са значително над тях – дори Volkswagen все още има място за подобрение тук. Nissan все още трябва да се подобри с повече от 30 грама CO2 на километър, тъй като компанията в момента е най-отдалечена от целта си.