Как радикално различните подходи на Tesla и Waymo към роботизираните таксита ще оформят индустрията
Мъск вижда по-бърз път към мащабиране на бизнеса поради зависимостта на Tesla само от камери и изкуствен интелект, в сравнение с подхода на Waymo
reuters.com/business/autos-transportation
Публикувано на 28.08.2025 г.
(Reuters) – Месец след като Tesla стартира пробна услуга за роботизирани таксита в Остин, Тексас, през юни за избрани фенове, главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви пред инвеститорите, че такситата без шофьор на компанията вероятно ще бъдат достъпни за „половината от населението на САЩ“ до края на тази година.
Waymo на Alphabet – лидерът в САЩ в автономното споделено пътуване – стартира подобна тестова услуга във Финикс преди повече от осем години. Днес тя работи в райони с около 3% от населението на САЩ.
Изявленията на Мъск за разширяване на роботизираните таксита на Tesla с „хиперекспоненциална скорост“ са в контраст с целенасочения подход на Waymo преди навлизането на нови пазари.
Мъск вижда по-бърз път към мащабиране на бизнеса поради зависимостта на Tesla само от камери и изкуствен интелект, в сравнение с подхода на Waymo, базиран на правила, който използва повече сензори и картографиране с висока разделителна способност.
Различните стратегии имат дългосрочни последици за ранната йерархия в зараждащото се пространство за автономно шофиране, което според някои анализатори и инвеститори може да се превърне в пазар за трилиони долари през следващите 15 години.
Планът за разширяване на Waymo включва цялостно картографиране на нови градове и постепенно въвеждане на автономно споделено пътуване след тестване на технологията с шофьори на предната седалка и служители като пътници.
Tesla казва, че техните роботизирани таксита използват различна автономна технология от тази на Waymo, която им позволява да заобиколят голяма част от тази старателна подготвителна работа. Автомобилите – все още във фаза на тестване – използват изкуствен интелект, който реагира на пътните условия по начина, по който би реагирал човек. Tesla казва, че това изисква по-малко обширни пътни тестове и картографиране.
„След като можем да го накараме да работи основно в няколко града в Америка, можем да го накараме да работи навсякъде в Америка“, каза Мъск пред анализатори по време на конферентен разговор през април. Той нарече подхода на Waymo „крехък“, казвайки, че способността му за разширяване е „ограничена“.
Много инвеститори са съгласни с визията на Мъск. Някои анализатори отдават по-голямата част от пазарната стойност на Tesla на автономните възможности за шофиране, за които инвеститорите се обзалагат, че могат да достигнат мащаб много по-бързо от усилията на Waymo. Ако успее в бързото си търговско разширяване, бизнесът с роботи таксита може да затвърди нов двигател на растеж за Tesla.
Reuters интервюира дузина настоящи и бивши ръководители в индустрията, регулатори, служители на реда и градски плановици, за да сравни ранните усилия за разширяване на Tesla с тези на Waymo, разкривайки резки контрасти в техните технически и пазарни стратегии.
Настоящи и бивши ръководители на Waymo казват, че техният подход за картографиране и тестване пазар по пазар преди разширяване е от съществено значение за гарантиране на безопасността, като помага да се вземат предвид особеностите на пътищата на всеки град – например стръмни наклони в Сан Франциско, които затрудняват виждането какво предстои.
„Наистина трябва да разберем основните съставки на всеки от тези градове“, каза Аман Налаваде, продуктов мениджър на Waymo, в интервю за Reuters. „Има голям риск да се направи това неправилно.“
Мъск също говори за важността на безопасността. „Не искаме да поемаме никакви рискове и затова ще действаме предпазливо“, каза той миналия месец.
Tesla не отговори на исканията за коментар.
КОНТРАСТНИ ТЕХНОЛОГИИ
Tesla и Waymo използват изкуствен интелект в автономното шофиране. Но технологията на Waymo включва по-скоро стъпка по стъпка процес, при който системата им приема данни от карти с висока разделителна способност и усъвършенствани сензори, за да разпознава обекти и да планира пътя на превозното средство.
Tesla, за разлика от тях, казва, че системата им прави решенията за шофиране по-скоро като човешки. Компанията заяви, че използва метод с изкуствен интелект, при който видеото, заснето от камерите на превозното средство, се интерпретира от софтуер и незабавно се преобразува в решения за шофиране, без междинните стъпки, използвани от Waymo.
Waymo е експериментирала с аспекти от подхода на Tesla, но в изследователска статия миналата година заяви, че има „предизвикателства и ограничения“ с неговото представяне.
Мъск си е поставил амбициозен график за „милиони автомобили Tesla, работещи автономно“ до втората половина на следващата година, което е сравнимо с приблизително 2000 автомобила, които Waymo има в момента. След стартирането на пилотната програма в Тексас през юни, Tesla очаква одобрение в Аризона и се стреми да се разшири в щати, включително Невада и Флорида.
Натискът върху Tesla да изпълни тези обещания е голям, тъй като основният ѝ бизнес с електрически превозни средства е изправен пред трудности. Продажбите на превозни средства са намалели в световен мащаб, включително рязък спад в Европа. Изоставането от графика на Мъск за роботизирани таксита би забавило ключов нов поток от приходи.
Waymo е единствената компания в Съединените щати, предлагаща платена, напълно автономна услуга за споделено пътуване, достъпна за всеки. Тя оперира в района на залива на Сан Франциско, както и в части от Лос Анджелис, Финикс, Остин и Атланта.
Преди да се разшири на нов пазар, Waymo усъвършенства технологията си чрез тестване във виртуални симулатори, на затворено калифорнийско игрище с площ от 113 акра и по градските улици, където планира да стартира.
Във Финикс компанията започна да предлага тестови пътувания с шофьор на предната седалка повече от три години, преди да отвори платена услуга за споделено пътуване без шофьор за широката общественост през 2020 г. Отне почти четири години, преди Waymo да отвори автономна услуга на летищните терминали на Финикс през август 2024 г.
Waymo казва, че намалява времето за тестване в нови градове, тъй като автономната ѝ технология натрупва повече опит и прилага предишни уроци към нови географски райони.
Пол Милър, анализатор в компанията за пазарни проучвания Forrester, заяви, че подходът на Waymo е по-безопасен и по-реалистичен в краткосрочен план, докато подходът на Tesla е по-рисков залог, но „много по-евтин подход за мащабиране в световен мащаб“.
Анализатори на Bank of America оценяват, че Waymo е загубила между 1,2 и 1,5 милиарда долара миналата година. Но анализаторите очакват, че моделът на Waymo в крайна сметка ще бъде печеливш, тъй като цените на превозните средства намалеят, а пътниците увеличат.
Анализатори на Morningstar прогнозират в доклад от март, че Waymo ще има „бърз период на въвеждане“ през следващите няколко години, докато Tesla ще има „по-бавно първоначално внедряване на роботизирани таксита“, защото софтуерът им „няма да е готов“. Morningstar очаква Tesla да пусне напълно автономни роботизирани таксита до 2028 г. и да надмине пазарния дял на Waymo за споделено пътуване до края на десетилетието.
„ОГРОМНО ПРИТЕСНЕНИЕ“
Дори с щателния подход на Waymo към изучаването на нови пазари, компанията се сблъска с проблеми и раздразни някои градски служители.
В Остин, където през март започнаха да предлагат автономни пътувания чрез приложението Uber, властите често са виждали превозни средства на Waymo да игнорират сигналите на служителите и да се озовават в опасни ситуации, каза лейтенант Уилям Уайт от полицията в Остин.
През май превозно средство на Waymo попадна в наводнени места и пътникът трябваше да намери изход. „Очевидно това е огромно безпокойство за нас“, каза Уайт. „Ако този човек беше починал, можеше да се стигне до сериозен криминален инцидент.“
Миналата година, по време на благотворителна разходка близо до центъра на Остин, превозно средство на Waymo се опита многократно да заобиколи служител, който очевидно блокираше пътното платно. В крайна сметка полицията деактивира превозното средство, като уви тиксо около един от сензорите му, каза Уайт.
Полицията в Остин трябваше да създаде нова система за нарушения на движението, за да се справи с повтарящи се случаи, в които превозни средства на Waymo замръзваха и блокираха движението, каза Уайт. Полицията е издала три нарушения на Waymo от март насам. Служителите казват, че процесът на глобяване на превозно средство без шофьор е толкова отнемащ време, че често го избягват.
„Ако бяха решили да го правят всеки път, досега щяхме да говорим за стотици глоби“, каза Уайт.
Досега отделът е имал ограничено взаимодействие с услугата за роботизирани таксита на Tesla, тъй като тя едва сега започва.
Говорителят на Waymo Крис Бонели заяви, че компанията има „солидно сътрудничество“ с полицията и пожарната в Остин повече от две години. Waymo приема „всички наблюдения и опасения сериозно“ и използва тази обратна връзка „за да подобри производителността на нашата технология“, каза той.
УСПОКОЯВАНЕ НА СКЕПТИЦИТЕ
Освен техническите предизвикателства, фирмите за автономни превозни средства трябва да се справят с множество разпоредби, като същевременно успокояват лидерите на общността, които може да са обезпокоени от превозните средства без шофьор.
Например, Waymo започна да се среща с местни служители повече от година преди старта си през март и присъства на организирани от града срещи с представители на Тексаското училище за глухи, както и с други местни организации. Представители на училищата направиха демонстрационни возила в превозните средства Waymo преди старта.
Директорът на училището Питър Бейли каза, че се е срещнал накратко с представители на Tesla няколко месеца преди пускането на продукта на Tesla през юни и е научил за времето на пускането му от новинарски репортажи. В деня на пускането на продукта, репортер на Ройтерс е наблюдавал робот-такси на Tesla, движещо се с между 40 и 45 мили в час в зона с ограничение 35 мили в час близо до училището, където знак е предупреждавал шофьорите да внимават за глухи пешеходци.
Бейли отказа да коментира подходите на Waymo и Tesla към работа с общността. Той каза, че очаква „всички шофьори, включително автономните превозни средства, да спазват обявените ограничения на скоростта и да се движат с повишено внимание около училищните зони“.
Различните разпоредби в страната също могат да спънат плановете за разширяване, показва опитът на Waymo. Компанията например е насочила пускането на продукта във Вашингтон през 2026 г., но не е ясно дали градът ще приеме необходимите разпоредби навреме.
Общинският съвет на Вашингтон чака от години доклад от транспортния отдел на града относно препоръките за правила за търговските автономни превозни средства, преди да продължи напред. Въпреки че разпоредбите може да са готови до края на 2026 г., няма срок за приемането им, каза членът на съвета Чарлз Алън.