Архив

Пер Еклунд – Европейски шампион някога по раликрос с някогашния Saab 9-3 T16 4×4 (530 к.с.)

С Пер Укланд се запознах на Хънгароринг втората половина на 90-е..

Успях не само да направя с него интервю, което излезе в „Монитор“, получих личен автограф,  но и изснимах цял филм, който  от спортно списание ми го поискаха и го затриха след това…

Следващият текст е  по някогашния SAAB Motorsport

Пер Еклунд е известен пилот по рали и раликрос и, разбира се, шампион. Той се е състезавал в редица различни дисциплини по моторни спортове, а може би най-дълго в Европейския шампионат

Saab 9-3 на Пер Еклунд

Saab 9-3 на Пер Еклунд

по раликрос.

В това състезание той става шампион за 1999 г. и е известен и с победата си в Pikes Peak през 2002 г. със Saab 9-3 Viggen. Еклунд е заводски пилот на Saab от 1970 до 1979 г. През 1982 г. обаче, годината след като Saab прекратява официалното си участие в ралита, той постига последната челна позиция на марката в състезание от Световния шампионат, завършвайки четвърти в Шведското рали, управлявайки частно заявен, спонсориран от Clarion Saab 99 Turbo.

Той винаги се гордееше с този резултат, тъй като състезанието се състоеше предимно от автомобили с четири задвижващи колела, а събитието се проведе на сняг. Това бележи края на ерата на ралитата в Saab, въпреки че Еклунд продължи да кара официално заявения някогашен  Saab 900 Turbo в британския кръг на Световния рали шампионат през 1997 г.

Еклунд започва да се състезава в раликроса, като печели първото шведско раликрос събитие в Хедемора на 17 октомври 1971 г. Първо кара Saab 96 V4, а след това Saab 99 в различните му спортни еволюции.

Той винаги е бил изявен, става 7-ми, съответно 4-ти в общото класиране в първата и втората серия от европейските първенства през 1973 и 1974 г., но най-големите му успехи са в по-модерно време. В по-късно време той е един от най-бързите състезатели в Европейския шампионат на FIA за раликрос пилоти.

Той беше шампион в състезанието на FIA European Rallycross през 1999 г. със Saab 9-3 T16 4×4 (530 к.с.).

За съжаление, в световната мрежа няма снимки на Еклунд от тази шампионска година.

В заглавието на видео от онези години е посочено, че тази версия на Saab има 800 к.с. Това беше неговият червен Saab от Pikes Peak. Версията за раликрос имаше около 530 к.с.