Архив

iX3 достига 805 километра: BMW задава стандарти с първия модел Neue Klasse

Завесата се вдигна! Но най-добре и най-пълно ще разкаже прозводителят. Защото има много какво да се каже…

BMW представи iX3, първият модел от революционното си семейство „Neue Klasse“. Средноразмерният SUV бележи почти квантов скок в технологиите, като същевременно се предлага само на малко по-висока цена. Неговата производителност на зареждане и пробег са особено впечатляващи.

След няколко години чакане, най-накрая дойде времето: преди IAA Mobility, BMW представи iX3 като първия модел на Neue Klasse. С позиционирането на този SUV в C-сегмента, платформата със същото име също дебютира, представлявайки промяна в парадигмата за Мюнхен.

electrive.com, 05.09.2025 – 11:15

Изображение: BMW Neue Klasse iX3,  BMW Group, IAA25

Това прави SUV-а вече една от най-големите надежди на германската автомобилна индустрия и вероятно най-важното пускане на BMW от десетилетия. Главният изпълнителен директор баваркаОливър Ципсе говори за нищо по-малко от „нова ера“ в историята на компанията….

След няколко години чакане, най-накрая дойде времето: преди IAA Mobility, BMW представи iX3 като първия модел на Neue Klasse. С позиционирането на този SUV в C-сегмента, платформата със същото име също дебютира, представлявайки промяна в парадигмата за Мюнхен.

. В идеалния случай моделите, базирани на него, ще се окажат също толкова голям пробив, колкото Neue Klasse от 60-те години на миналия век, който и днес определя класическите добродетели на BMW.

Решителна промяна в стратегията

Досега производителят разчиташе главно на смесени платформи, които обслужваха както модели с двигател с вътрешно горене, така и техните електрически аналози. В резултат на това разликите в дизайна бяха предимно повърхностни. Добър пример е първият iX3, пуснат на пазара през 2020 г., който изглеждаше почти идентичен с неговия брат с двигател с вътрешно горене.

Този подход поддържаше комфорта на дългогодишните клиенти, но остави модела технически изостанал, особено в Китай, където местните конкуренти вече бяха далеч напред. Ключовите слабости бяха производителността на зареждане, пробегът и остарялата кабина, включително остарял софтуер.

Не е изненадващо тогава, че Neue Klasse постига значителен напредък точно в тези области. Разработен от нулата като специализирана EV архитектура, той използва всички предимства на този последователен подход. Например, второто поколение iX3 е първото електрическо BMW след пионерския i3, което разполага с преден мост.

Последното поколение двигатели на BMW повишават ефективността

Задвижването на средноразмерния SUV илюстрира скока напред, който BMW прави с тази промяна на модела. Твърди се, че предстоящият iX3 е с 20% по-ефективен от предшественика си. Аеродинамиката също играе роля, като коефициентът на съпротивление намалява от 0,29 до впечатляващите 0,24 за своя клас автомобили.

В основата на тези подобрения е шестото поколение електрически задвижвания на BMW. Базовият модел се предлага със задно задвижване, докато версиите със задвижване на всички колела добавят асинхронен двигател на предния мост. Едно от предимствата на този дизайн е, че не са необходими редкоземни елементи, тъй като не се използват постоянни магнити.

Задният агрегат е по-нататъшно развитие на собствения електрически възбуждащ се синхронен двигател на BMW, предлаган в няколко нива на мощност в зависимост от версията и проектиран за висока производителност. Този дизайн също така избягва използването на редкоземни магнити.

BMW представи iX3 в предварителната топ версия, 50 xDrive. Тя осигурява системна мощност от 345 кВт и максимален въртящ момент от 645 Нм. SUV-ът ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,9 секунди, а теглото му от 2,3 тона достига електронно ограничена максимална скорост от 210 км/ч. Ще се предлага и електрически теглич, който позволява на SUV-а да тегли до два тона.

За инвертора BMW използва 800-волтова технология за първи път, заедно с високоефективни силициево-карбидни полупроводници. Според компанията, загубите на енергия в задвижващата система са намалени с 40% в сравнение с предшественика. В същото време теглото на задвижващия агрегат е намалено с 10%, а производствените разходи са с 20% по-ниски.

BMW преминава от призматични към цилиндрични клетки

BMW също така променя технологията си за батерии с Neue Klasse. Вместо призматични клетки, предстоящият iX3 ще използва цилиндрични клетки, които се очаква да увеличат енергийната плътност с 20 процента. Баварците продължават да разчитат на NMC химията. Въпреки че тези клетки на базата на никел-манган-кобалт са по-скъпи и по-малко издръжливи от литиево-железния фосфат, те предлагат по-висока енергийна плътност и се представят по-добре в студени условия.

Досега BMW е публикувала само техническите данни за iX3 50 xDrive, който ще бъде първият, който ще се появи на пазара. Батерията му има нетен капацитет от 108 кВтч – над 45 процента увеличение спрямо 74 кВтч на електрическия SUV от първо поколение.

Това се превръща в едно от най-значимите подобрения, осигурени от новата архитектура: пробег. Според WLTP, пълното зареждане позволява до 805 километра, което е увеличение с над 300 километра или близо 70% в сравнение с предшественика му. Консумацията на енергия е от 15,1 до 17,9 кВтч. Със задно задвижване и пакет от 108 кВтч, iX3 би могъл да предложи още по-голям пробег. Вероятни са и по-малки варианти с батерии, но те не бяха обявени на премиерата на IAA.

По отношение на структурата на каросерията, BMW е вдъхновена – поне отчасти – от подхода „клетка към шаси“ на Tesla. Батерийният пакет е напълно интегриран като носещ компонент, което подобрява здравината. В същото време теглото може да бъде намалено, пространството да се използва по-ефективно, а корпусът и модулните компоненти да бъдат елиминирани. BMW нарича това дизайн „пакет към отворено тяло“. Каросерията е отворена отдолу и затворена от батерийния пакет.

Освободеното пространство позволява допълнителни клетки, увеличавайки капацитета. В идеалния случай, вътрешното пространство също печели. За компанията обаче решаващият фактор вероятно са по-ниските производствени разходи, произтичащи от тази интеграция.

BMW iX3 50 xDrive

Задвижване AWD

Мощност 345 кВт

Въртящ момент 645 Нм

Ускорение 4.9 s

Максимална скорост 210 км/ч

Пробег по WLTP 805 км

Батерия 108 кВтч

Капацитет на зареждане DC 400 кВт

Време за зареждане DC 10-80% 21 мин

Цена 68 900 евро

Никой европейски сериен автомобил не се зарежда по-бързо

iX3 е новият шампион по зареждане сред европейските електрически автомобили. Благодарение на новите цилиндрични клетки и 800-волтовата архитектура, батерията може идеално да се зареди с до 400 кВт. През последните месеци няколко китайски конкурента, като например обновеният Xpeng G6, изпревариха BMW в тази дисциплина. Въпреки това, второто поколение iX3 лесно надминава предишния европейски шампион, Porsche Taycan (максимум 320 кВт).

При идеални условия, десет минути на зарядното устройство осигуряват достатъчно енергия за 372 километра. Въпреки че BMW е инсталирала една от най-големите батерии в своя сегмент, нивото на зареждане може да се повиши от десет до 80 процента само за 21 минути. За разлика от Mercedes CLA, който дори не можеше да бъде поръчан с функция за зареждане от 400 волта при пускането си на пазара, BMW може да зарежда на всички станции с висока мощност. Американската версия се предлага със стандартен NACS адаптер, позволяващ безпроблемно използване на компресорите на Tesla. Това прави надеждата на BMW отличен автомобил за дълги разстояния от двете страни на Атлантика.

На градска AC зарядна станция или стенна кутия у дома, iX3 обикновено се зарежда с 11 кВт. Това позволява напълно изтощена батерия да се презареди в рамките на 11 часа. AC зареждане с 22 кВт също се предлага като опция, което почти намалява наполовина времето за зареждане. Новият iX3 е първият сериен BMW, който поддържа двупосочно зареждане. С „Vehicle to Home“ (V2H), той служи като мобилно устройство за съхранение на енергия за домакинството – особено привлекателно за собствениците на фотоволтаични системи. С „Vehicle to Grid“ (V2G), той може също така да подава електричество обратно в мрежата, когато е необходимо.

Електрическият SUV може също да захранва други електрически устройства (V2L) – BMW демонстрира това на пресконференцията с машина за пуканки. С пускането на iX3 на пазара, Мюнхен разширява и своите аксесоари за зареждане. На върха на гамата е „BMW Wallbox Professional“, който позволява зареждане с постоянен ток до 19,2 кВт на някои пазари.

Суперкомпютрите оптимизират шофирането

BMW е особено горд със своето „Heart of Joy“, един от четирите „суперкомпютъра“, инсталирани в моделите Neue Klasse, които заедно образуват напълно нова електронна архитектура. Това устройство е контролно устройство, което управлява задвижващата система, регенеративното спиране, механичната спирачка и отчасти кормилното управление. То работи съвместно с новоразработен вътрешен софтуерен пакет, наречен „BMW Dynamic Performance Control“. По същество двете контролират всички системи, които влияят на динамиката на шофиране.

Според компанията компютърът е десет пъти по-мощен от конвенционалния контролен блок. Чрез бързи настройки и последователно взаимодействие на компонентите, iX3 се твърди, че осигурява особено хармонично шофиране, „типично за BMW“. SUV-ът е проектиран да завива уверено, без софтуерът да се нуждае от честа намеса. Механичните спирачки се използват рядко – благодарение на интелигентното управление, 98% от ежедневното спиране се обработва единствено чрез регенерация.

Друг суперкомпютър управлява всички функции, свързани с автоматизираното шофиране и паркиране. Тук се твърди, че изчислителната мощност е двадесет пъти по-висока от преди. Асистентите са поддържани от изкуствен интелект, което позволява плавно изпълнение на командите на водача. BMW дава един пример: автоматичният круиз контрол се изключва само когато системата засече силно натискане на педала на спирачката. В допълнение към стандартните и понякога законово изисквани помощни средства за водача, iX3 се предлага с фабрично монтирана система за предупреждение за предимство и излизане.

Напълно нови в програмата са асистент за магистрала и град, който може например автоматично да разпознава светофарите и да спира и ускорява самостоятелно. iX3 също така се паркира сам. Според BMW, разпознаването на места за паркиране и планирането на маневри са оптимизирани. Както асистентите, така и информационно-развлекателната система, както и управлението на шофирането, се актуализират редовно чрез безжични актуализации, за да бъдат актуални.

Neue Klasse получава нова структура на кокпита

Вътре, дизайнерският екип на BMW е предприел изцяло нов подход, вече загатнат миналата година с концепцията „Vision Neue Klasse X“. Бъдещият кокпит е доминиран от „Panoramic iDrive“, нова дисплейна лента, простираща се на 1,1 метра от A-колона до A-колона. По същество 43,3-инчовият дисплей не е екран, а черна проекционна повърхност с нано покритие в основата на предното стъкло.

От лявата страна, директно в зрителното поле на водача, се показва ключова информация за шофирането. Останалата част от екрана може да бъде свободно конфигурирана според личните предпочитания, въпреки че скоростомерът остава фиксиран. Уиджетите се пренареждат чрез централно разположения, наклонен към водача 17,9-инчов сензорен екран. По време на първия тест за седалки екранът впечатли с високата си резолюция и светкавично бързата си реакция.

Гласовият асистент на BMW е значително подобрен.