Европейските автомобилни производители се сблъскват с тарифи и китайско съперничество в Мюнхен
Големи автомобилни производители представят най-новите си модели на автомобилното изложение в Мюнхен от понеделник. Европейският автомобилен сектор е изправен пред кризи, вариращи от повишаване на тарифите от САЩ до скъпа електрификация и разширяване присъствиието на китайските автомобилни производители на родната им територия.
Публикувано на 09/08/2025 в 01:01 ч.
reuters.com/business/autos-transportation
(По Reuters) – Освен продуктова атака за противодействие на китайските модели, налагани на европейските потребители, включително от BYD, Changan и GAC, местните фирми се съсредоточават върху лобирането, за да убедят Европейския съюз да преразгледа забраната си за автомобили с двигател с вътрешно горене от 2035 г.
Вниманието е насочено и към тарифите на президента на САЩ Доналд Тръмп върху автомобили, произведени в Европа.
Дори ако търговското споразумение между САЩ и ЕС, договорено през юли, се спазва, европейските автомобилни производители ще се изправят пред 15% мито, което може да ги принуди да не продават по-малко печеливши модели в САЩ.
Европейските автомобилни производители на изложението IAA Mobility в Мюнхен, което се провежда от 9 до 12 септември, също се сблъсква със спад в продажбите в Китай, най-големият единен пазар за Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz.
Междувременно, ръководители на автомобилни компании и лобистки групи настояват усилено забраната на ЕС за автомобили, работещи с изкопаеми горива, която ще бъде преразгледана до края на 2025 г., да бъде отменена или променена.
Главният изпълнителен директор на BMW Оливър Ципсе нарече забраната „голяма грешка“ в петък, като вместо това поиска регулации за емисиите, които обхващат цялата верига за доставки на превозното средство.
Даниел Вишевич, управляващ партньор в компанията за рисков капитал World Fund, фокусирана върху климатичните технологии, заяви, че подобно лобиране от страна на европейските автомобилни производители е „глупаво“ и че „те трябва да вложат енергията си в изграждането на най-добрите и най-евтините автомобили, за да изпреварят китайските“.
Китай остава най-голямото предизвикателство за европейската автомобилна индустрия. Според консултантската компания AlixPartners, едва през 2020 г. световните автомобилни производители са имали 62% пазарен дял в Китай, който се е свил до 46% през 2023 г. и може да падне до 28% до 2030 г.
Porsche усети това остро, след като продажбите му в Китай спаднаха с 28% през първото полугодие.
Това допълнително ще увеличи натиска върху Оливър Блум, главен изпълнителен директор на компанията майка на Porsche, Volkswagen, да се откаже от непопулярната си двойна роля като главен изпълнителен директор на Porsche.
Китайските автомобилни производители също представляват проблем за компании като Volkswagen в Европа.
Според JATO Dynamics, китайските марки почти удвоиха европейския си пазарен дял до 4,8% до юли тази година в сравнение със същия период на 2024 г.
А консултантите McKinsey изчисляват, че в рамките на едно десетилетие китайските автомобилни производители биха могли да контролират дял, равен на този, който японските и корейските автомобилни производители ползват сега, съответно 14% и 9%.
Фил Дън, управляващ директор на консултантската компания Stax, заяви, че европейските автомобилни производители са предприели твърде късно действия, за да се противопоставят на тази заплаха след години на самодоволство, и сега „китайците са тук, за да останат“.