Архив

Световна премиера на GLC EQ: Mercedes електрифицира своя бестселър

Малко преди началото на IAA, Mercedes представи дългоочаквания GLC с технология EQ – наричайки го „повратна точка в средноразмерния сегмент“. Електрическият GLC е първият модел на новата платформа MB.EA-M и обещава „ефективност и удоволствие от шофирането без компромис“. Но може ли GLC да се класира в първото сравнение на данни с новото BMW iX3?

Изображение: Mercedes-Benz

Преди почти точно седем години Mercedes се зае сериозно с електрическата мобилност. След няколко електрически модела от A-класа и B-класа, базираната в Щутгарт компания представи EQC МЕРЦ МЮНХЕН400 в началото на септември 2018 г. – електрически SUV и първият модел под новата подмарка EQ. Базиран на GLC с двигател с вътрешно горене, EQC разполагаше с електрическа задвижваща система, затворена черна решетка и заоблен дизайн – задавайки тона за предстоящите електрически автомобили до 2025 г.

EQC обаче не постигна голям успех и след само около четири години производство беше спрян през пролетта на 2023 г. Само няколко седмици след EQC, Audi представи своя електрически SUV e-tron quattro, който се продаваше по-добре от Mercedes благодарение на по-голямата си батерия – въпреки че самият e-tron вече е история. Докато Audi отдавна пусна Q6 e-tron в сегмента на SUV-овете от среден клас, Mercedes сега го следва с новия GLC с EQ технология. Но както през 2018 г., едновременно с това се случва и друга важна премиера на SUV: на 5 септември BMW представи своя нов SUV от среден клас с електрическо задвижване, iX3 50 xDrive.

Преди да преминем към кратко сравнение на данните, нека първо да разгледаме самия GLC: макар името да е познато, новият GLC не споделя техническа основа с SUV-а с двигател с вътрешно горене. Това отразява новата стратегия на Mercedes: вместо да разделят EQ моделите с различни имена и дизайнерски език, електрическите и автомобилите с двигател с вътрешно горене се сближават. Те носят едно и също име (с наставката „с EQ технология“ за електрически превозни средства), изглеждат сходно, но използват различни платформи – за да се възползват по-добре от съответните предимства на всяко задвижване.

През първата половина на 2025 г. GLC с двигател с вътрешно горене беше най-продаваният модел на Mercedes. От тази гледна точка има смисъл да се създаде електрическа версия от същата концепция и дизайн, вместо да се разграничава. „Обширната обратна връзка от клиенти от цял свят оформи развитието на електрическия GLC от самото начало“, така Mercedes описва процеса. „Надежден, елегантен и безпогрешно GLC, той издига всичко, което клиентите на Mercedes-Benz ценят, на ново ниво.“

Следователно новият електрически GLC бележи нова стъпка за електрическите превозни средства на Mercedes, но остава незабавно разпознаваем като Mercedes – без голяма промяна в дизайна. Базираната в Щутгарт компания се позовава на „изтънчен дизайнерски език“, но по същество има предвид дизайна на двигателя с вътрешно горене. С разкритата от пръв поглед решетка, електрическият GLC има по-доминираща предна част от своя аналог с двигател с вътрешно горене – въпреки че технически не е необходима толкова голяма охлаждаща повърхност.

Отпред електрическият GLC ясно се отличава. Отстрани и отзад обаче изглежда като типичен нов Mercedes: заоблените форми напомнят за SUV EQE, докато кръглите задни светлини напомнят за дизайнерските елементи на новия CLA – макар че тук са с четири единици вместо две.

Един вариант при пускането на пазара с батерия от 94 кВтч

МЕРЦ МСтига за дизайна – тук се фокусираме върху задвижването. GLC с технология EQ е базиран на новата платформа MB.EA-M за средния сегмент. За разлика от MMA на новия CLA, който позволява и хибриди, MB.EA-M е специализирана платформа за електрически автомобили – с отделен GLC с двигател с вътрешно горене, предлаган паралелно. Въпреки това, новите платформи на Mercedes са проектирани да споделят технологични модули. Например, задвижващият агрегат на задния мост, представен в CLA, наречен EDU2.0, също е част от GLC.

В навечерието на IAA, Mercedes представи GLC 400 4MATIC с технология EQ. Той разполага със система за задвижване на всички колела с два мотора и системна мощност от 360 кВт, използваща постоянно възбуждани синхронни двигатели на двата моста. Устройството е съчетано със собствена двустепенна трансмисия на Mercedes отзад и разединител отпред, за да може PSM да се включва или изключва според нуждите. С тази задвижваща система GLC може да ускори от 0 до 100 км/ч за 4,3 секунди и да достигне максимална скорост от 210 км/ч. Както при CLA, двустепенната трансмисия на задния мост е проектирана така, че да гарантира, че GLC е едновременно динамичен за шофиране и максимално ефективен на пътя.

 

Mercedes посочва (предварителна) консумация на гориво по WLTP от 14,9-18,8 кВтч/100 км, в зависимост от оборудването.

GLC 400 4MATIC

Задвижване AWD

Мощност 360 кВт

Въртящ момент –

Ускорение 4.3 s

Максимална скорост 210 км/ч

WLTP–Пробег 713 км

Батерия 94 кВтч

Мощност на зареждане DC 330 кВт

Време за зареждане DC 10-80% 22 мин

Цена –

В долната част на каросерията е разположена батерия със системно напрежение 800 волта, базирана на призматични клетки. С нетно енергийно съдържание от 94 кВтч, пробегът е до 713 километра според WLTP (отново, предварително) – в реално изражение това би трябвало да е около 500 километра, в зависимост от стила на шофиране. Пиковата мощност на зареждане при бързо DC зарядно устройство достига 330 кВт, което позволява зареждане от 10 до 80 процента за 22 минути – ясно подобрение както спрямо EQC, така и спрямо по-големия EQE SUV. AC зареждането е стандартно с 11 кВт, като като опция се предлага бордово зарядно устройство с мощност 22 кВт. Електрическият GLC е „подготвен“ и за двупосочно зареждане – технически готов, но конкретните услуги ще последват по-късно. Mercedes разчита на решение, базирано на постоянен ток, а не на променлив ток.

След проблеми с първия 800-волтов Mercedes, CLA, относно зареждането на 400-волтови станции, Mercedes реагира на обратната връзка от клиентите. DC/DC конвертор вече ще бъде монтиран „в зависимост от пазара“, което ще позволи зареждане на 400-волтови бързи зарядни устройства. CLA първоначално нямаше тази функция, въпреки че много, но не всички HPC поддържат 800 волта – например, Tesla Superchargers работят на 400 волта.

Термопомпата се предлага стандартно.

По време на шофиране батерията може да рекуперира до 300 кВт при спиране. Според Mercedes това означава, че при ежедневна употреба до 99% от забавянето е електрическо. За да осигури МЕР„постоянно, уверено усещане за педала на спирачката“ при комбиниране на рекуперация и механично спиране, Mercedes разработи нова спирачна система „One Box“. Тя изчислява максималната рекуперация и минимизира използването на спирачните дискове при всяко спиране. Шофьорите могат да избират от три нива на сила на рекуперация или да прехвърлят управлението на интелигентния автоматичен режим.

Всеки GLC е стандартно оборудван с многоточкова термопомпа. Тя използва отпадната топлина от задвижващия механизъм и батерията, както и околния въздух, за да отоплява интериора възможно най-ефективно. Това е предназначено да осигури „висок топлинен комфорт“ дори през зимата, без да се намалява пробегът – защото електричеството е необходимо за отопление. Тази система контролира и предварителната подготовка на батерията, която е проектирана да позволи висок капацитет на зареждане в много ситуации.

Шасито е проектирано да предлага както комфорт, така и динамика, в зависимост от ситуацията. За тази цел GLC използва технологията на въздушното окачване, която Mercedes иначе вгражда в S-класата. „Безстепенно регулируемата система за амортисьори предлага перфектния баланс между комфорт на дълги разстояния и спортна пъргавина“, казват от Mercedes. С опционално завиване на задния мост до 4,5 градуса в двете посоки, електрическият SUV би трябвало да се чувства пъргав в завоите, стабилен на магистрали – и осезаемо по-лесен за маневриране при паркиране.

Много място и до 2,4 тона теглителна мощност

Електрическата платформа на GLC с EQ технология носи не само технически предимства, но и предимства за интериора. EV предлага повече пространство от GLC с двигател с вътрешно горене – благодарение не само на по-дългата с 84 милиметра колесна база, но и на по-голямата си обща дължина. С 4,85 метра, електрическият GLC е с 13 сантиметра по-дълъг. И двата реда пътници се възползват от увеличено пространство за главата и краката. Багажното пространство се увеличава до 570 литра или до 1740 литра със сгънати седалки. Предният багажник добавя още 128 литра (100 литра по стандарт VDA). И ако това все още не е достатъчно: GLC 400 4MATIC може да тегли до 2,4 тона – достатъчно за каравани, лодки или ремаркета за коне. С товар на теглича от 100 килограма, тегличът побира и няколко електрически велосипеда на багажник.

Вътре, новият MBUX Hyperscreen доминира в кабината. За разлика от EQE и EQS, той вече не е леко наклонен и обемист, а се простира по цялата ширина на автомобила с постоянна височина. 39,1-инчовият панел вече е един непрекъснат дисплей – преди това е било едно парче стъкло, покриващо три отделни екрана. Наред с размера си, той се откроява с висока резолюция и четвърто поколение MBUX софтуер. Актуално и днес: под Hyperscreen в централната конзола има не само поставки за чаши, но и две индуктивни поставки за зареждане на смартфони.

Със специални фонови мотиви на дисплея, вградени в единадесет „стила“ със съответстващи цветове за инструментите и амбиентното осветление, Mercedes се стреми да създаде „цялостно изживяване при шофиране и пространство“. Това също допринася: прозрачността му може да се регулира в девет сегмента. „През нощта опционалното амбиентно осветление осигурява спиращ дъха уау ефект. 162 звезди са интегрирани в стъклената повърхност и могат да бъдат осветени – наистина магическо преживяване“, казва Mercedes.

Каква цена ще поиска Mercedes за тези „уау“ ефекти остава отворена – GLC 400 4MATIC предлага много, но вероятно ще бъде на висока цена. Новият модел е планиран да бъде пуснат на пазара през първата половина на 2026 г., въпреки че Mercedes не е дал по-конкретна информация. BMW би могло, но не е задължително, да изпревари Mercedes на пазара: първите доставки на iX3 50 xDrive са планирани за март 2026 г. За разлика от Mercedes, BMW вече обяви цените: iX3 50 xDrive ще започва от 68 900 евро.

Сравнение на данните: GLC 400 4MATIC срещу iX3 50 xDrive

nuova-mercedes-glc-interni-e-bagagliaioСлед световните премиери на двата електрически SUV-а, данните показват изненадващи сходства. С дължина от 4,78 метра, iX3 е със седем сантиметра по-къс и също така има по-къса междуосна база от 2,90 метра в сравнение с 2,97 метра – височината и ширината се различават минимално. BMW посочва системна мощност от 345 кВт за iX3, Mercedes – 360 кВт – но с различни двигателни технологии във всеки случай. iX3 използва отделно възбуждащ се синхронен двигател на задната ос и асинхронен двигател отпред (можете да прочетете всички подробности тук). Mercedes все още не е обявил максималния въртящ момент, докато BMW посочва 645 Нм.

И двата модела разчитат на 800-волтова технология, но използват различни концепции за батерии – BMW интегрира кръгли клетки директно в батерийния пакет, докато Mercedes разчита на призматични клетки, които първоначално са групирани в модули. Резултатът: въпреки че BMW има по-малко пространство между осите, то предлага повече енергия с нетни 108,7 кВтч от Mercedes с нетни 94 кВтч. Това се превръща в предимство в пробега по WLTP: до 805 километра спрямо 713. С пикова мощност от 400 кВт вместо 330 кВт, BMW предлага и по-висока мощност на зареждане. Въпреки това, за обичайния стандартен процес на зареждане от десет до 80 процента, разликата е само една минута, въпреки че BMW зарежда повече енергия тук поради по-голямата си батерия.

За тези, които ценят практичността пред времето за зареждане, Mercedes има предимство: не само предлага 50 литра повече багажно пространство и много по-голямо багажно отделение (BMW предлага само 58 литра), но и има по-голяма теглителна мощност. Докато iX3 е ограничен до два тона и 80 килограма теглично натоварване, GLC се справя с 2,4 тона и 100 килограма.

Следователно и двата модела предлагат предимства и недостатъци, които в крайна сметка ще оформят търсенето на клиентите – наред с цените, разбира се..