Архив

Франция въвежда допълнителна субсидия за електрически автомобили, произведени в Европа

Френското правителство иска да въведе допълнителен бонус от 1000 евро за закупуване на електрически автомобили от 1 октомври, при условие че са сглобени в Европа и оборудвани с европейска батерия. Бонусът ще бъде предоставен в допълнение към съществуващия екологичен бонус.

20minutes.fr, lefigaro.fr, presse.economie.gouv.fr (all in French), 10.09.2025 – 12:32

Франция Субсидии Европа

В понеделник, 8 септември, същият ден, в който френският премиер Франсоа Байру загуби вот на доверие в парламента, правителството в Париж обяви нов бонус за електрически превозни франсесредства: от 1 октомври купувачите на електрически автомобили с европейски батерии и монтаж ще получат допълнителен бонус от 1000 евро. Кабинетът на Байру, който създаде този регламент, ще остане на власт, докато не бъде номинирано ново правителство.

Това включва Агнес Пание-Рюнаше, министър на екологичния преход, биоразнообразието, горите, океаните и рибарството, която подчертава: „Екологичният преход е лост за реиндустриализация. Чрез увеличаване на екологичния бонус с 1000 евро, ние насърчаваме електрическите превозни средства, чиито батерии се произвеждат в Европа и чието производство отделя по-малко парникови газове. Това е печеливша ситуация за покупателната способност, климата и индустрията. Това прави електрическите автомобили по-достъпни за французите, като същевременно насърчава индустрията и заетостта.“

Въпреки че субсидиите за електрически автомобили са напълно преустановени в няколко европейски държави, например, френските домакинства все още имат право на съществуващ „екологичен бонус“ до 4200 евро, в зависимост от доходите си. За да се класират, превозните средства трябва да постигнат минимален екологичен резултат. Това е така, защото бонусът не само се класифицира според дохода на купувача или лизингополучателя, но е свързан и с емисиите на CO2, генерирани по време на производството на превозните средства и батериите. Екологичният бонус във Франция всъщност е деградираща субсидия, което означава, че е намаляван през годините.

От февруари 2024 г. субсидията варира между 2000 и 4000 евро, но след това правителството в Париж направи обратен завой, като увеличи бонуса обратно до 3100 до 4200 евро през юли. Това вероятно е реакция на намаляващото търсене: Франция се бори с лек спад в регистрациите на електрически автомобили през 2025 г. Според статистиката на ACEA, от януари до юли е имало спад от 4,3%.

Допълнителните 1000 евро означават, че максималният размер на субсидията вече се е увеличил до 5200 евро за превозни средства, сглобени в Европа, чиито батерии също се произвеждат в Европа. Добре известно е, че Франция създава индустрия за батерии в северната част на страната, но Унгария и Германия, с инициативата на VW в Залцгитер, също са нововъзникващи страни за производство на батерии. В момента обаче броят на електрическите автомобили с батерии от Европа е ограничен. Списък с превозни средства, отговарящи на условията за допълнителните 1000 евро, ще бъде публикуван на уебсайта на ADEME през следващите дни и ще се актуализира всеки месец, заедно със списъка с превозни средства, отговарящи на условията за екологичен бонус.

Напускащото правителство подчертава, че в условията на силна международна конкуренция Европа трябва да засили производството си в съответствие със своята стратегическа програма за автономност. „Франция защитава тази визия и потвърждава, че производството е предпоставка за суверенитет. Екологичните амбиции са лост за реиндустриализация. Обявеният днес стимул има за цел да насърчи преместването на веригата за създаване на стойност за електрически превозни средства и да подпомогне индустриалната заетост на нашия континент.“ Според Париж, множество съоръжения за производство на батерии вече са построени във Франция и Европа. „Този стимул е предназначен да подпомогне тези фабрики в увеличаването на производството, като насърчи производителите да доставят от европейски фабрики.“

Кабинетът също така се позовава на призива на Марио Драги от 9 септември 2024 г. за установяване на ясни критерии за „Произведено в Европа“, например под формата на европейски критерии за добавена стойност. Преди година бившият президент на ЕЦБ се опита да разтърси европейците, за да останат конкурентоспособни в международен план. За тази цел той представи така наречения Доклад „Драги“ – 400-страничен доклад, озаглавен: „Бъдещето на европейската конкурентоспособност – Стратегия за конкурентоспособност за Европа“. Настоящото френско правителство подкрепи тези искания и твърди, че е потвърдило целите на Френско-германския министерски съвет на 29 август 2025 г.

Марк Ферачи, министър на промишлеността и енергетиката, подчертава: „Боря се Европа да даде приоритет на суверенитета и да съчетае работните места в индустрията с енергийния преход. Електрическите превозни средства са от решаващо значение за декарбонизацията на нашата икономика и могат да се възползват от конкурентна френска електроенергия без въглеродни емисии.“

В допълнение към екологичния бонус и новия допълнителен бонус от 1000 евро, френското правителство обяви през лятото и завръщане на програмата си за лизинг на електрически автомобили за домакинства с ниски доходи, която беше преустановена през февруари.