Архив

ЕС ще се придържа към курса си за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене до 2035 г.

Лобистката битка на части от автомобилната индустрия срещу климатичните цели на ЕС изглежда има малък ефект. Точно преди срещата на върха на ЕС за автомобили този петък – 12 септември, , председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ясно заяви, че възнамерява да се придържа към така нареченото постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. Електрическата мобилност е в ход и последователното прилагане в цяла Европа остава от съществено значение. Това може да се прочете в проект на концептуален документ на Европейската комисия.

Изображение: Европейска комисия – Урсула фон дер Лайен

spiegel.de (на немски), 12.09.2025 – 09:52

В продължение на месеци няколко висши мениджъри и лобисти, особено от германската автомобилна индустрия, се противопоставят на плановете на ЕС, приети през 2022 г. От 2035 г. нататък ще урсулабъдат разрешени само нови автомобили с нула грама емисии на CO2 на километър – на практика забранявайки новите превозни средства с двигатели с вътрешно горене. Главният изпълнителен директор на Mercedes и президент на ACEA Ола Келениус например наскоро писа до Урсула фон дер Лайен, настоявайки ЕС да „адаптира политиката си към днешните пазарни, геополитически и икономически реалности – в противен случай рискува да застраши една от най-успешните и конкурентоспособни в световен мащаб индустрии“. Той също така призова да се запази пространство за „(plug-in) хибриди, удължаващи пробега, високоефективни превозни средства с вътрешно горене, водород и декарбонизирани горива“.

И все пак, въпреки тези оплаквания – отново силно изразени на IAA Mobility в Мюнхен – Европейската комисия възнамерява да се придържа към курса. Тя иска да убеди лидерите в автомобилната индустрия на автомобилната среща на върха на ЕС на 12 септември, че избраният път е правилният. Според Der Spiegel, шестстраничният концептуален документ на Комисията за срещата на върха гласи, че целта за пълно излизане от бензиновата и дизеловата технология до 2035 г. е „постижима“.

Предпоставката обаче е всички страни „да действат решително и координирано“. Това може да се тълкува като забележка към производителите на автомобили, които отдавна предупреждават за загуба на работни места в Европа, за доминацията на Китай във веригата за създаване на стойност в областта на батериите и твърдят, че подходът, отворен към технологиите, би послужил по-добре за опазването на климата.

Проучване, умишлено планирано за тази седмица от Международния съвет за чист транспорт (ICCT), показва, че производителите на автомобили вече са на добър път да постигнат целите за емисии на CO2 за 2027 г. – важен етап по пътя към постепенното премахване до 2035 г. Като противовес на критиките от индустрията, само преди няколко дни беше публикувано отворено писмо, в което над 150 мениджъри от сектора на електрическата мобилност призоваха Комисията да бъде твърда – за да не се застраши бъдещето на европейската автомобилна индустрия.

Обратно към концептуалния документ на Комисията: Според Der Spiegel Брюксел признава, че положението на индустрията е „структурно предизвикателно“ и изисква „по-силни и по-бързи действия“. Отмяната на постепенното премахване не е решението. Вместо това, Комисията предлага набор от мерки за постигане на целта за 2035 г.: съвместна политическа и индустриална инициатива за европейско производство на батерийни клетки, стимули за по-малки и по-достъпни електрически автомобили и по-силна подкрепа за разработването на европейски автомобилен софтуер.

Европейската комисия също така посочва, че вече е съобразила нуждите на индустрията – например чрез по-гъвкави цели за емисиите на CO2 от автопарка за 2025 г., освобождаване от пътни такси за електрически камиони и планираното правило, изискващо висок дял на електрическите превозни средства в автопарковете на компаниите, което би намалило и емисиите от собствения автопарк на производителите.

Комисията обаче оставя една малка задна вратичка отворена за лобито на горивните двигатели: може да се въведат изключения за plug-in хибриди и удължаващи пробега – превозни средства, които комбинират електрически двигател с двигател с вътрешно горене. Но това далеч не е сигурно. Според доклада, Урсула фон дер Лайен не се очаква да вземе решение по този въпрос до пролетта на 2026 г., когато ще представи планирания си доклад за преглед.