Архив

Пазарът на електрически превозни средства в Китай е в бум – с някои неочаквани марки на върха

Китай регистрира нов годишен връх през август с продажби от 1,4 милиона електрически автомобила и plug-in хибриди. Чисто електрическите автомобили се развиват с непропорционално динамични темпове. Делът на plug-in автомобилите в общия пазар също остава висок – и продължава да се приближава до 50-процентната граница. Обичайните лидери на пазара обаче не се класират високи.

electrive.com, 11.09.2025 

cnevpost.comq, nio.com, ir.xiaopeng.com, cnevpost.com, autonews.gasgoo.com

Последната статистика на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM) показва по-нататъшен растеж на plug-in автомобилите в Китай през август: регистрираните 1,395 ел китаймилиона бройки представляват увеличение с 27 процента в сравнение със същия месец на миналата година и увеличение с 10,5 процента в сравнение с юли. Износът от Китай играе все по-важна роля в това: броят на изнесените NEV превозни средства се е удвоил миналия месец в сравнение с август 2024 г.

Причината за това е, че данните за продажбите на CAAM включват продажбите на едро на производителите, т.е. както продажби на вътрешния пазар, така и износ. Както е добре известно, новите енергийни превозни средства (NEV), включени в статистиката, включват електрически превозни средства с батерии (BEV), plug-in хибриди (PHEV) и превозни средства с горивни клетки (FCEV) – горивните клетки обаче не играят съществена роля в сектора на леките автомобили в Китай.

Близо 1,4 милиона нови NEV са най-добрият резултат за годината досега, но все още под данните за четвъртото тримесечие на 2024 г., когато Китай регистрира изключително силен скок в края на годината. Кривите на продажбите от последните две години обаче, с характерния си късен възходящ импулс, предполагат, че 2025 г. може да отбележи още едно увеличение през четвъртото тримесечие – което ще покаже предстоящата месечна статистика.

48,8% от новите регистрации имат алтернативна система за задвижване

Но да се върнем към резултатите от август. В рамките на продажбите на едро на превозни средства с нова енергия, по-голямата част са били електрически превозни средства с електрическо захранване (BEV): 908 000 бройки представляват третата най-добра цифра досега – с 40,5% повече отколкото през август 2024 г. и с 12% повече отколкото през юли 2025 г. Plug-in хибридите, които включват и модели с удължаване на пробега (EREV), наскоро настигнаха другите силно в Китай. Въпреки това, с 487 000 продадени PHEV-та, продажбите тук са се увеличили само със 7,5% в сравнение с предходната година и само с 8% в сравнение с юли. Тенденцията към умерен растеж на plug-in хибридите е очевидна от юни.

При всички видове задвижване продажбите са общо 2,857 милиона превозни средства, което представлява увеличение с 16,4% спрямо предходната година и с 10,1% спрямо юли. По този начин NEV представляват 48,8% от електрическите превозни средства. Проникването на NEV в този сегмент е сравнително постоянно от пролетта насам. Износът на NEV се превръща във все по-важен фактор в статистиката на CAAM. За четвърти пореден месец те регистрират ръст от над 100 процента в сравнение с предходната година. За август увеличението е 104 процента до 224 000 бройки. Това означава, че 16 процента от новите китайски NEV са продадени в чужбина.

BYD остава безспорният лидер сред производителите, но преживява нетипична стагнация. Лидерът на пазара е продал 373 626 превозни средства с нови енергийни източници, което е с 0,15 процента повече спрямо предходната година и с 8,5 процента повече отколкото през юли, когато BYD регистрира спад в продажбите за първи път от години.

Слабото представяне на BYD, спрямо обичайните му стандарти, е свързано предимно с PHEV-овете в гамата му: докато електрическите автомобили са нараснали значително (+34,4% на годишна база), plug-in хибридите са намалели (-22,7% на годишна база). По отношение на износа, BYD е регистрирал 80 813 NEV за чуждестранни пазари през август (+157% на годишна база) – почти идентично с юли.

Geely Auto, от друга страна, отбелязва сериозен ръст с 93 362 електрически автомобила (+98% на годишна база) и 53 985 PHEV автомобила (+90% на годишна база) през август. Електрическата марка Zeekr, която също принадлежи на Geely Group, е продала само 17 626 бройки (-2% на годишна база).

Tesla China е продала 83 192 електрически автомобила, произведени в Шанхай през август, с 4% по-малко отколкото преди година. От тях 26 040 бройки са били изнесени (+12% на годишна база), а 57 152 електрически автомобила (-10% на годишна база) са останали в Китай.

В сравнение с юли обаче броят на продадените на местно ниво автомобили Tesla отново се е увеличил значително – с 41%. Сред всички автомобили Tesla, произхождащи от Шанхай, Model Y е заемал лъвския пай с 58 888 (+5% на годишна база), докато Model 3 е заемал 24 304 бройки (-20% на годишна база).

Междувременно, Tesla е следвана плътно от Chery Group с междубрандови продажби от 71 218 NEV (+53% на годишна база). Leapmotor също е на ниво, като регистрира 57 066 продажби на NEV миналия месец, което е увеличение с 88% спрямо предходната година и вече е вторият месец над границата от 50 000.

Xpeng остава постоянно зад тях с 37 709 електрически автомобили (+169% на годишна база) и вече десет месеца подред е над границата от 30 000 продажби. Great Wall Motors следва плътно с 37 495 електрически автомобили (+51% на годишна база). Представянето на Xiaomi през август е забележително с 36 396 електрически автомобили, от които добри 16 500 бройки се дължат на новия модел YU7. Nio е в крак със силните 31 305 електрически автомобила. Преди това компанията се движеше около границата от 20 000 продажби. Основната марка допринесе с 10 525 бройки за резултатите през август, докато новите марки Onvo и Firefly вече допринесоха съответно с 16 434 и 4 346 леки автомобила.

Li Auto, от друга страна, не се представя добре. Стартъп компанията е доставила само 28 529 превозни средства през август (-41% на годишна база) и по този начин се справя с рязко намаляващи цифри за трети пореден месец.

Междувременно, SAIC Group продаде 22 000 NEV (+209% на годишна база) под своята марка SAIC MOTOR Passenger Vehicle през август. Като се има предвид цялата група, включително съвместните предприятия с чуждестранни производители (като Volkswagen), SAIC продаде 129 771 NEV през август.