Среща на върха на ЕС за автомобилната индустрия: Комисията се придържа към целта за 2035 г., обмисля стимули за малки електрически превозни средства
Може да не е изненада – тъй като информацията вече беше изтекла предварително – но председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще се придържа към целта за нулеви емисии за 2035 г. Сега обаче тя планира да продължи разговорите с ръководителите на европейската автомобилна индустрия още през декември – и да разгледа, наред с други неща, нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства дотогава.
faz.net (на немски), reuters.com, 15.09.2025 – 11:21
Възобновяването на „Стратегическия диалог“ на Комисията с европейската автомобилна индустрия завърши с отложено решение. Това вече беше очевидно преди срещата в петък – 12 септември:
изтекъл проект на документ показа, че бързото отклонение от целта за нулеви емисии за 2035 г. не е на дневен ред. Комисията все още смята пълното премахване на бензиновите и дизеловите технологии до 2035 г. за „постижимо“. Части от европейската автомобилна индустрия настояват за смекчаване на този показател.
Но Комисията е готова да направи отстъпка. Според съобщения в медиите, фон дер Лайен ще продължи преговорите през декември и ще преразгледа настоящия регламент за CO2. В резултат на това индустрията си е осигурила по-ранен старт на прегледа на целите за CO2, първоначално планиран за 2026 г., но сега се очаква да започне през 2025 г.
И още: Комисията очевидно обмисля нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства. Те биха могли да се възползват от по-ниско данъчно облагане и да получат допълнителни кредити за постигане на целите за намаляване на CO2.
Високопоставени мениджъри и лобисти, особено от Германия, от месеци се борят срещу решението на ЕС от 2022 г. да разрешава само нови автомобили с нулеви емисии на CO2 на километър от 2035 г. – на практика забрана за нови модели с двигатели с вътрешно горене.
Главният изпълнителен директор на Mercedes и президент на ACEA Ола Келениус наскоро писа до фон дер Лайен, призовавайки ЕС да „адаптира политиката си към днешните пазарни, геополитически и икономически реалности – или рискува да застраши една от най-успешните и конкурентоспособни в световен мащаб индустрии“. Калениус твърди, че трябва да остане място за „(plug-in) хибриди, удължаващи пробега, високоефективни превозни средства с двигател с вътрешно горене, водород и декарбонизирани горива“. Но има и други гласове: шефът на Audi Гернот Дьолнер смята дебата за контрапродуктивен, докато Volvo също подкрепя настоящия регламент.
Докъде е готова да стигне Комисията, остава отворено. Според FAZ сега ще бъдат създадени две работни групи. Първата ще се фокусира върху това кои технологии и горива могат да постигнат целта за 2035 г. (модната дума: технологична неутралност). Втората ще изготви гореспоменатото предложение за малки, достъпни електрически превозни средства. Целта: да се стимулира търсенето на малки електрически превозни средства, произведени в Европа.
„Един от подходите очевидно е да се даде бонус на малките електрически превозни средства в целите за CO2“, пише FAZ. „По този начин до 2035 г. продажбата на един малък електрически превозни средства би могла да компенсира емисиите на CO2 на няколко автомобила с вътрешно горене.“
Междувременно, Международният съвет за чист транспорт (ICCT), със седалище в Берлин, току-що публикува резултати от проучване, показващо, че производителите на автомобили са на път да постигнат целите си за емисии на CO2 за 2027 г. – благодарение на нарастващите продажби на електрически превозни средства.