Архив

VW търси партньор за PowerCo и отлага началото на производството на ID. Golf

Volkswagen ще отложи началото на производството на ID. Golf и ID. Roc до 2030 г., след като изцяло електрическият Golf първоначално беше планиран за 2028 г., а по-късно отложен за 2029 г. В същото време Volkswagen търси финансово силен партньор за своето дъщерно дружество за батерии PowerCo.

handelsblatt.com, bloomberg.com, 15.09.2025 – 11:45

Във Volkswagen два ключови електрически модела ще бъдат пуснати по-късно от очакваното. Според немския Handelsblatt, производството на дългоочакваните електрически версии на хечбека Golf volkswagen-werk-wolfsburg-logo-vw-produktion-montage-1400x933-1и компактния SUV T-Roc вече ще започне едва през 2030 г. в завода във Волфсбург.

Това означава още едно отлагане за изцяло електрическия ID. Golf, първоначално планиран за 2028 г., след това изместен за 2029 г. ID. Roc, планиран преди това за 2029 г., също ще бъде отложен за 2030 г. Съгласно новия план, ID. Roc ще слезе от поточната линия първи през лятото на 2030 г. като дебютен модел на новата платформа SSP – последван от ID. Golf.

Натиск върху разходите и нерешени производствени въпроси

Handelsblatt посочва няколко причини за забавянето: висок натиск върху разходите във VW, например. Главният изпълнителен директор Оливър Блум обяви спестявания от 15 милиарда евро миналата година – а целта ще бъде още по-висока тази година. Въпреки че VW иска да инвестира в нови платформи и преустройство на заводи, паричните средства са ограничени по време на трансформацията. „Можем да похарчим парите само веднъж“, цитира вестникът вътрешен човек от ръководството. По-ниските от очакваните продажби на електромобили и нерешените производствени въпроси също са сред причините.

Пренасрочването на производството на ID. Golf и ID. Roc изглежда е част от верижна реакция. Първоначално Golf с двигател с вътрешно горене е трябвало да се премести от Волфсбург в Мексико през 2027 г. Но според вътрешен човек „оптималният момент“ за тази промяна все още не е намерен. Подготовката за сглобяване на SSP във Волфсбург може да започне едва след като производството на Golf се премести в чужбина.

ID.3 и Cupra Born ще се преместят по-късно във Волфсбург

На свой ред производството на ID.3 и Cupra Born, което трябваше да се премести от Цвикау във Волфсбург през 2027 г., за да се преодолее разликата до появата на ID. Golf и ID. Roc, също ще бъде забавено. Съгласно новата стратегия за именуване на VW, ID.3 вероятно ще стане ID. Golf по-късно.

Яснота не се очаква до годишния кръг на планиране на Volkswagen през ноември, който разпределя производството между заводите на Групата за следващите пет години. Но този кръг на планиране може да се забави, не на последно място, защото Audi първо трябва да изясни плановете си за евентуален завод в САЩ. Остават въпроси и относно новата платформа SSP, която ще бъде в основата на ID. Golf и ID. Roc. Мениджърите на Волфсбург все още обмислят дали платформата трябва да позволи удължаване на пробега на европейския пазар.

Търси се партньор за PowerCo

Междувременно има новини за стратегията на VW за продажба на подразделения или привличане на външни партньори. Най-забележителното е, че VW официално потвърди за първи път, че ще „отвори структурата на собственост за външни партньори“ за своето звено за батерии PowerCo. Семейство Порше-Пих, основният акционер на компанията, според съобщенията, е настоявало за този ход. PowerCo в момента изгражда три фабрики за клетки в Залцгитер, Испания и Канада, и ще доставя унифицираните клетки на VW в бъдеще.

VW също така потвърди плановете си да отвори структурата на собственост на своето звено за роботизирани таксита ADMT/Moia, след като през юли се появиха слухове. Пълно освобождаване от инвестиции може да бъде на масата за Everllence (бивш MAN Energy Solutions), доставчик на корабни двигатели и турбини за електроцентрали, базиран в Аугсбург. VW съобщава, че е възложил на Goldman Sachs и JP Morgan да намерят купувач. Продажбата на Everllence може да донесе около 5 милиарда евро.