Архив

Договорно производство: от днес Magna сглобява Xpeng G6 и G9 в Грац

Xpeng започна днес производството на своите електрически превозни средства в Европа, за да смекчи въздействието на тарифите на ЕС. Първите бройки от Xpeng G6 и G9 вече са слезли от поточната линия в завода по договор Magna Steyr в Грац, Австрия.

Изображение: Magna International Inc.

cnevpost.com, carnewschina.com, autonews.gasgoo.com, globenewswire.com, 15.09.2025 – 12:20

През март се появиха слухове, че Magna Steyr е близо до подписване на договори с китайските автомобилни производители Xpeng и GAC. За Xpeng договорното производство в Грац вече е европапотвърдено – и повече от това: то е напълно готово.

Xpeng официално ще открие първата си европейска производствена линия в Magna днес. Първоначалните модели, сглобявани в Грац, ще бъдат Xpeng G6 и G9, като ще последват и други серии. Компаниите описват това като началото на „дългосрочно сътрудничество за бъдещи модели“.

Поръчката следва добре установена експортна стратегия в автомобилната индустрия: SKD монтаж. SKD означава „полуразглобен“, при който превозните средства се сглобяват в една държава и след това се частично разглобяват. Тези комплекти и компоненти се изнасят в целевата държава и се сглобяват отново там – в този случай в Грац. Тъй като се внасят само части, а не цели превозни средства, се прилагат различни тарифи.

За напълно сглобени автомобили Xpeng в момента е изправен пред тарифи на ЕС за произведени в Китай електрически превозни средства: в допълнение към съществуващото 10% вносно мито се начислява допълнителна такса от 21,3% – почти една трета от общото количество. С SKD сглобяването в Австрия тези допълнителни тарифи вече не се прилагат.

А Magna Steyr? Производството в Грац намалява: след над 105 000 превозни средства през 2023 г., миналата година са произведени само 71 900 автомобила. Jaguar вече прекрати производството на I-Pace, докато договорите с BMW и Toyota ще изтекат през 2026 г. Fisker, който планираше да произвежда своя Ocean SUV в Magna, оттогава фалира. Поръчка от Ineos за производство на електрическия офроуд Fusilier беше оттеглена още преди първият автомобил да бъде построен.

Роланд Претнер, президент на Magna Complete Vehicles, приветства договора с Xpeng: „Развълнувани сме да си сътрудничим с XPENG, което отбелязва важен етап като наш първи китайски OEM партньор тук, в Европа.

ContractТова партньорство подчертава нашия ангажимент към иновации и гъвкавост при посрещане на променящите се нужди на автомобилната индустрия. Използвайки богатия си опит и най-съвременните си съоръжения, ние сме в добра позиция да подкрепим амбициозните цели на XPENG за европейския пазар.“

„Нашето партньорство с Magna се вписва идеално в нашата визия и стратегия за укрепване на европейските ни възможности“, добави Брайън Гу, вицепрезидент и президент на Xpeng. „Това е първа стъпка в нашия растеж в Европа, тъй като имаме дългосрочен ангажимент към Европа.“

Xpeng навлезе в Европа през 2021 г., започвайки от Норвегия. В цяла Европа Xpeng продаде малко над 8000 бройки през първата половина на 2025 г. С разширяващото се продуктово портфолио се очаква обемите да се увеличат значително: след SUV-овете G6 и G9, обновеният седан P7 (наречен P7+) скоро ще се присъедини към гамата.

Моделът беше представен тази седмица на IAA Mobility, където Xpeng обяви и откриването на център за научноизследователска и развойна дейност в Мюнхен. Оттам компанията ще подкрепя техническото сътрудничество и ще адаптира продукти за местните пазари