Архив

VW насочва поглед към ID. Touareg като потенциален първи електрически модел SSP

Само преди няколко седмици беше съобщено, че VW планира да прекрати производството на своя флагмански модел Touareg през следващата година. SUV-ът, който в момента се предлага само с двигател с вътрешно горене или като plug-in хибрид, обаче скоро може да се завърне като електрическо превозно средство – и дори може да стане първият автомобил, построен върху новата SSP архитектура на VW.

automobilwoche.de,16.09.2025 – 14:32

Touareg като първи модел на предстоящата Scalable Systems Platform (SSP) би бил изненада, като се има предвид, че многократно се предполагаше, че SSP ще дебютира с ID. Golf или ID. Roc, тураегкоито ще се произвеждат в основния завод във Волфсбург. Съобщава се обаче, че пускането на пазара и на двата модела е отложено до 2030 г.

Това забавяне, свързано отчасти с по-късно от планираното преместване на производството на Golf с вътрешно горене в Мексико, би могло да е в полза на евентуален ID. Touareg. VW не е потвърдил модела, но аргументите, представени от Automobilwoche, изглеждат правдоподобни.

Миналия месец, съобщения в германските медии предполагаха, че VW ще спре производството на Touareg с двигател с вътрешно горене през следващата година, като по този начин на практика призна, че SUV-ът не може да се конкурира с моделите на BMW и Mercedes. И все пак, краят на производството в завода в Братислава би позволил на VW бързо да създаде поточна линия за SSP.

Поточната линия за SSP в Братислава може да бъде готова до 2029 г., потенциално произвеждайки първия модел SSP за групата: електрически Touareg, който според новата стратегия за именуване на VW вероятно ще се казва ID. Touareg. Automobilwoche отбелязва, че този подход „почти има смисъл. Първо, премиум автомобилите остават най-печелившите. VW би пуснал модел, който би могъл да генерира значителни приходи.“

Освен това, Братислава предлага повече време за установяване на производството на SSP, отколкото Волфсбург би направил за ID. Golf и ID. Roc. Допълнителна забележка е, че ID. Touareg може да разполага и с удължаване на пробега.

В момента Touareg с двигател с вътрешно горене споделя платформата си с Audi Q7, Porsche Cayenne, Lamborghini Urus и Bentley Bentayga. Porsche обяви, че следващото поколение Cayenne ще се предлага като електромобил от 2026 г.

Електрическият SUV на Porsche обаче няма и не може да бъде базиран на архитектурата SSP, която дори няма да бъде завършена дотогава, за разлика от евентуален ID. Touareg. Той ще бъде базиран на Premium Platform Electric (PPE), съвместно разработена от Audi и Porsche, използвана и в Porsche Macan, Audi A6 e-tron и Audi Q6 e-tron. Междувременно съществуващият Cayenne с двигател с вътрешно горене и хибридни задвижвания ще продължи да се произвежда с актуализации.

Предстоящият електрически Cayenne е базиран на платформата PPE.

VW преди това обмисляше пускането на голям електрически SUV във формата на северноамериканския VW Atlas, наричан ID.8 от бившия изпълнителен директор Хърбърт Дийс, въпреки че подробности не бяха разкрити.

Първоначално платформата SSP беше предназначена да дебютира с премиум модела Trinity, чието пускане на пазара е отложено за 2032 г. Последните доклади сочат, че SSP може да се появи за първи път в Audi A4 e-tron около 2028 г., а ID. Golf и ID. Roc ще последват по-късно – сега вероятно отложено за 2030 г.

Спомената за първи път публично през 2021 г., архитектурата SSP е предназначена за всички сегменти – от малки автомобили до луксозни модели. Тя ще включва 800-волтова система за бързо зареждане и ще използва „унифицирана клетка“, произведена от дъщерното дружество за батерии на VW PowerCo. Използването на общи компоненти под каросерията би трябвало да създаде икономии от мащаба и да намали сложността, като VW се стреми към 20% намаление на разходите в сравнение със сегашните платформи MEB и PPE.

Миналата година Volkswagen инвестира в Rivian и създаде съвместно предприятие с американския производител на електрически превозни средства. Партньорството има за цел, наред с други неща, да интегрира софтуерния пакет и електрическата/електронната архитектура на Rivian в SSP.