Архив

До 1000 работни места са застрашени в завода на Ford в Кьолн

Ford ще съкрати до 1000 работни места в завода си за електрически превозни средства в Кьолн и ще премине на едносменна работа от януари 2026 г. Предприятието произвежда Explorer и Capri на платформата MEB на VW. Ford посочва слабото търсене на електрически превозни средства с батерии като причина за промените.

apnews.com, 16.09.2025 

Ford заяви, че планира да премине от сегашната двусменна ежедневна работа към едносменна работа в завода в Кьолн през януари 2026 г. В момента заводът произвежда изцяло ee15874024ab2a75a9d47cf7c8e8c75b-07-1електрическия SUV Ford Explorer и кросоувъра Capri, и двата построени на платформата MEB на Volkswagen.

Преди по-малко от година американският автомобилен производител вече обяви, че ще съкрати значителен брой работни места в цяла Европа до 2027 г. Около 4000 позиции ще бъдат съкратени, 2900 от които в Германия. По това време компанията също така удължи работата на непълно работно време в завода. Ford казва, че обявеното съкращение на работните места ще се извърши, където е възможно, чрез доброволни съкращения и изкупуване на активи.

Ford пое риск, като постепенно спря производството на малкия автомобил Fiesta и започна да произвежда само електрически автомобили в завода в Кьолн. В крайна сметка Explorer и Capri трябва да се продават достатъчно добре, за да се използва достатъчно завод с годишен капацитет от 250 000 автомобила. Тъй като обаче на пазара вече има няколко MEB SUV-а, за Ford е трудно да се диференцира пред клиентите – или да се конкурира с марките VW с по-голям брой произведени бройки и установено MEB производство по отношение на цената.

Американската компания също така обяви през август миналата година, че ще намали годишните си инвестиции в изцяло електрически превозни средства от 40 на 30%, за да се съсредоточи повече върху хибридните задвижвания. Въпреки това, американската компания майка продължи да инвестира в германския завод. През март американската компания майка заяви, че ще подкрепи европейския си бизнес с нов капитал за германското си дъщерно дружество, обявявайки капиталова инжекция до 4,4 милиарда евро. Това се случва, след като производителят похарчи около 2 милиарда долара за превръщането на обекта в производствен център за електрически превозни средства.

Не е ясно какво ще е въздействието върху сътрудничеството на Ford с Volkswagen, който предоставя платформата MEB и свързаните с нея компоненти за използване в електрическите превозни средства Explorer и Capri. Не е ясно и какво ще означават съкращенията на работни места за производството на батерии в завода в Кьолн; в момента Ford сглобява батерии за Explorer и Capri там, а именно в три различни конфигурации (52 кВтч, 77 кВтч и 79 кВтч). Ford все още не е изяснил къде ще се съкратят работните места или кои екипи в завода ще бъдат най-засегнати, така че остава да видим какво ще се случи с цялостната дейност на завода.

Ясната е мотивацията: общият пазарен дял на Ford в Европа е едва 3,3%, като растежът остава бавен. Общите продажби за първите седем месеца на 2025 г. са се увеличили само с 0,7%, като Ford се бори да се утвърди в силно конкурентния европейски пейзаж на електрически превозни средства, доминиран от VW, Tesla и вълна от китайски марки. Докато продажбите на електромобили продължават да растат за други компании, Ford изглежда не е намерил начин да се справи с тях.