Porsche планира нова серия модели с двигатели с вътрешно горене
Решението на Porsche да намали амбициозните си цели за електрически автомобили и да постави по-голям акцент върху двигателите с вътрешно горене е добре известно. Сега обхватът на тази стратегическа промяна става все по-ясен – новият флагмански SUV няма да бъде електрически, а модел с двигател с вътрешно горене.
Изображения: Porsche
porsche.com, 22.09.2025
„Последната стъпка в пренасочването на продуктовата стратегия“, обявена от Porsche в петък – на19-и, вечерта, има тежест. Базираната в Цуфенхаузен компания възнамерява да допълни продуктовата си гама „чрез определящи марката модели превозни средства с двигатели с вътрешно горене“. Настоящите модели с двигатели с вътрешно горене като Panamera, Cayenne и 911 (за които никога не е била планирана електрическа версия) също ще бъдат налични „до 30-те години на века“. Porsche добавя: „Към цикличния план за тези модели превозни средства са добавени нови поколения наследници.“
Решението има преки последици за седемместния SUV, който се разработва вътрешно като K1. Новата SUV линия, позиционирана над Cayenne, първоначално замислена като изцяло електрически модел, „първоначално ще се предлага изключително като модел с двигател с вътрешно горене и plug-in хибрид поради пазарните условия“. С други думи: електрическият SUV се превръща в бензинов SUV. Porsche казва, че ще „непрекъснато актуализира“ съществуващата си изцяло електрическа гама – Taycan, Macan, предстоящият електрически Cayenne и двувратите спортни автомобили в сегмента 718. Планираната нова EV платформа за 30-те години на миналия век обаче ще бъде „препланирана“.
Porsche вече потвърди през февруари, че ще се съсредоточи по-силно върху хибридите с вътрешно горене и plug-in хибридите, „за да засили рентабилността на компанията в краткосрочен и средносрочен план“. Това означаваше не само (допълнителни) фейслифтинги на съществуващите серии, но и изцяло нови модели с вътрешно горене и хибриди – без да ги назовава по това време.
С K1, за който Porsche вече отвори нови зони в завода си в Лайпциг, първият конкретен модел вече е потвърден. Ясно е също, че Panamera и Cayenne ще получат по още едно поколение с двигател с вътрешно горене, което не беше планирано досега.
Въпросителни около новата платформа за електрически автомобили (BEV)
Неназованата платформа, която беше отложена, ще бъде „технологично преработена в координация с други марки във Volkswagen Group“, според Porsche. Компанията оставя отворена какво означава това в подробности. Porsche казва, че ходът е в отговор на „значително по-бавния растеж на търсенето на ексклузивни електрически автомобили с батерии“ – с акцент тук върху „ексклузивни“. Изявлението не се отнася за обемния сегмент на други марки от Групата. Porsche въпреки това подчертава, че ще продължи да предлага „атрактивно предложение за BEV“ с настоящи и планирани модели.
„Тези решения надграждат предварително обявените инициативи и ни помагат да постигнем много балансирано портфолио. Това увеличава нашата гъвкавост и засилва позицията ни в една силно нестабилна среда“, казва главният изпълнителен директор на Porsche и VW Оливър Блум. „С убедителна комбинация от двигатели с вътрешно горене, plug-in хибриди и електрически автомобили с батерии, ние искаме да отговорим на целия набор от изисквания на клиентите. В средносрочен план този подход е предназначен да подкрепи нашия бизнес модел и да укрепи пазарната ни позиция.“
Решенията си имат цена: след като вече е заделила 800 милиона евро за преструктуриране на дейността си с батерии, Porsche сега очаква допълнителна тежест върху оперативната печалба до 1,8 милиарда евро през 2025 г.
Тъй като тази цифра не е била включена в по-ранните прогнози, Porsche трябва да коригира перспективите си за 2025 г. Очаква се приходите все още да са между 37 и 38 милиарда евро, но оперативният марж сега се очаква да бъде само два процента вместо пет до седем процента. Маржът на автомобилния бизнес се очаква да бъде между 10,5 и 12,5 процента – отново значително под вече намалената прогноза от 14,5 до 16,5 процента. Porsche запазва прогнозирания си дял на доставките на електрически превозни средства на 20 до 22 процента.
„С този ясен план ние пренастройваме компанията за дългосрочен успех в свят с трудни условия. Осъзнаваме, че тези стратегически инвестиции оказват влияние върху краткосрочните ни финансови резултати, но те са от съществено значение“, казва новият финансов директор Юрген Брекнер. „Тези мерки ще изострят идентичността на нашата марка, ще направят продуктите ни още по-желани и ще засилят нашата устойчивост.“