L&K Voiturette A (1905–1907): Първият автомобил, произведен в Млада Болеслав
› Laurin & Klement продължават успеха си като производител на велосипеди и мотоциклети с първия си автомобил през есента на 1905 г.
› 44 бройки от L&K Voiturette A са произведени между 1905 и 1907 г.
Млада Болеслав. – Първият автомобил на компанията Laurin & Klement, която по-късно ще стане ŠKODA AUTO, дебютира на 29 октомври 1905 г.: Voiturette A е лек двуместен автомобил, лесен за управление и достигащ скорост до 40 км/ч. Автомобилът с мощност 7 к.с. също впечатлява клиентите с атрактивното си съотношение цена-качество. Четиридесет и четири бройки са произведени в Млада Болеслав между 1905 и 1907 г.
Voiturette A получава официално разрешение за употреба по пътищата на 18 януари 1906 г. и е представен за първи път на обществеността на автомобилното изложение в Прага на 15 април. Със своя усъвършенстван дизайн, прецизно инженерство и атрактивна цена от 3600 крони за основната версия, той е незабавен успех. За да се даде известна представа, средностатистическият работник е печелил 2 крони на ден по това време. А горивото, което по онова време не се е измервало в литри поради разлики в качеството и плътността, е струвало 66 хелера на килограм. Voiturette A е консумирал около четири килограма бензин на 100 километра.
Шасито на L&K Voiturette A се състои от стълбовидна рама, която поддържа два твърди моста с полуелиптични листови ресори. Двата водноохлаждаеми цилиндъра на предно разположения V-образен двигател са обърнати един към друг под ъгъл от 55 градуса. Те произвеждат 7 к.с. (5,2 кВт) от общ работен обем от 1005 кубически сантиметра. Директната тристепенна трансмисия е свързана с скоростната кутия чрез конусен съединител, покрит с кожа. Мощността обикновено се предаваше към задните колела чрез карданен вал, но при поискване се предлагаха и вериги.
Пъргавият автомобил с тегло от 465 килограма ускоряваше до максимална скорост от 40 км/ч; можеше да бъде забавен чрез спирачка, действаща върху карданния вал, или чрез ръчен лост, задействащ спирачните барабани на задните колела. В допълнение към дървените джанти с дървени спици, които бяха често срещани по това време, Laurin & Klement предлагаха на своите клиенти и колела с телени спици.
Вместо две отделни седалки, има и опция за широка седалка тип „пейка“; всяка версия предлагаше затворен багажник. Списъкът с екстри включваше също осветление, покрив и други детайли за оборудването. Voiturette A се предлагаше в червено, зелено, синьо и бяло.
„Малката карета“ положи основите за последващото динамично развитие на чешкия производител на автомобили. Гамата от модели бързо се разширява – от други превозни средства с двуцилиндрови двигатели до типа FF, който се появява на пазара през 1907 г. с редови осемцилиндров двигател, до други леки автомобили, търговски превозни средства и много успешни състезателни автомобили.
Laurin & Klement скоро се превръща във водеща автомобилна марка в Австро-Унгарската дуална монархия, доминирайки по-специално в сегмента на voiturette. През 1908 г. повече от 90% от всички нови превозни средства в този сегмент са от Млада Болеслав.
L&K Voiturette A от 1906 г., показан на снимките, е един от петте оцелели оригинала и е част от портфолиото на чешки частен колекционер. Той е годен за движение. Друг Voiturette A е постоянна експозиция в музея на ŠKODA в Млада Болеслав.