Архив

DAF започва серийно производство на електрически камиони XD и XF Electric

DAF Trucks започна серийно производство на своите модели XD Electric и XF Electric – първият е предназначен за дистрибуционен транспорт, докато вторият също е насочен предимно към дистрибуционния сегмент, но може да се използва и за транспорт на дълги разстояния като опция. Производството на двата електрически модела започва две години и половина по-късно от планираното.

Изображения: DAF

daf.com, 22.09.2025 – 12:47 ч.

Двата електрически модела са базирани на новото поколение XF и XD. Това са две серии DAF, които досега са били изцяло модели с двигател с вътрешно горене, а сега към тях се присъединяват и DAF-electric-truckелектрически задвижвани версии. Според холандския производител, електрическите версии са били обмисляни от самото начало по време на разработването на новото поколение DAF XD и XF. В това отношение те са предназначени да изведат изцяло електрическия транспорт в DAF на ново ниво.

XD Electric и XF Electric са по същество вторият и третият електрически модел в настоящото портфолио – наред с по-малкия XB Electric (наличен като 12-, 16- и 19-тонни модели). Дебютните електрически превозни средства на компанията, триосният CF Electric с до 28 тона, произвеждан от 2018 г., и двуосният LF Electric с до 19 тона, вече не се предлагат.

Производителят представи двете нови XXL електрически превозни средства през 2022 г. на търговския панаир IAA Transportation в Хановер. Оттогава дуото е налично за поръчка. При откриването на собствения си завод за сглобяване на XXL електрическите превозни средства в Айндховен през януари 2023 г., DAF обяви, че серийното производство ще започне през пролетта на 2023 г. Началото на производството обаче се забавя оттогава. Причината за забавянето от почти две години и половина е неизвестна. Самата DAF не коментира забавянето в прессъобщението си относно началото на серийното производство. През 2024 г. производителят отчете само успешно внедряване на предсерийни автомобили при клиентите.

Задвижвания от американската компания майка Paccar

DAF-Electric-with-charger-e1692968982753Но да се върнем към настоящето: серията XD на DAF е проектирана за дистрибуционния сегмент, с по-голямо предно стъкло и странични прозорци за подобрена видимост във всички посоки. Серията XF е предимно превозно средство за дистрибуционен транспорт, но с максимална конфигурация на батерията, тя може да бъде изведена до ниво на транспорт на дълги разстояния с пробег от 500 километра. И двата модела разполагат с модулни силови агрегати с електрически двигатели Paccar, доставящи между 170 и 350 кВт, и гама от батерии LFP за пробег от 200 до над 500 километра, които могат да се зареждат с до 325 кВт.

Като дъщерно дружество на Paccar, DAF иска да използва преди всичко силата си в експертизата в двигателите: в зависимост от изискванията на клиентите, в превозните средства се използват различни електрически задвижвания от семейството двигатели EX на Paccar. Задвижването Paccar EX-D1 се предлага с мощност 170, 220 или 270 кВт. Paccar EX-D2 се предлага с мощност 270, 310 или 350 кВт. И двата двигателя са комбинирани с тристепенна скоростна кутия от ZF. DAF увеличи въртящия момент още веднъж в последната фаза на разработка: докато D1 и D2 първоначално бяха проектирани за максимален въртящ момент съответно от 1200 и 1975 Нм, в информационния лист сега са посочени 1500 и 2400 кВт. Максималната мощност на рекуперативно спиране е 270 кВт (D1) и 350 кВт (D2).

По отношение на техническия дизайн, според DAF, задвижващите агрегати са изключително компактни и се състоят от два отделни електродвигателя и гореспоменатата централно интегрирана тристепенна скоростна кутия. „Планетарните зъбни колела гарантират, че правилното предавателно число е избрано по всяко време и че при използване при частично натоварване, ако е възможно, се активира само един от двата електродвигателя за максимална ефективност“, обясни холандският производител.

Веднага щом е необходима по-голяма мощност и/или въртящ момент („например по време на ускорение, шофиране в хълмист терен или по време на регенеративно спиране“), втората част на задвижващия агрегат се задейства. DAF описва решението с два планетарни комплекта зъбни колела като „значително по-леко от конвенционалната трансмисия“, което от своя страна е от полза за полезния товар на камиона. DAF обаче не уточнява самия полезен товар.

Две опции: до 29 или до 50 тона

Задвижващият агрегат Paccar EX-D1 се използва в XD Electric специално за самостоятелно движение с бруто тегло на превозното средство до 29 тона. D2 е проектиран за по-взискателни daf-xb-chargerприложения и е подходящ за бруто тегло на комбинираните автомобили до 50 тона, според компанията. Това е стандартното задвижване в XF Electric.

Батерията с LFP химия може да се регулира на етапи. Най-малката конфигурация се състои от два батерийни пакета с общо енергийно съдържание от 210 кВтч (за пробег от приблизително 200 километра). Най-голямата опция се състои от пет пакета с общо 525 кВтч за пробег до 500 километра.

DAF посочва капацитет за зареждане от 325 кВт за DC зареждане. Бордово зарядно устройство с променлив ток е опционално и за двата камиона и осигурява до 22кВт капацитет за зареждане с променлив ток. DAF заявява, че периодът на зареждане от 0 до 80 процента на зареждане на батерията отнема около 45 минути с три пакета и около 2 часа с пет пакета при зареждане с 325 кВт DC. Холандският производител е оставил отворен въпроса дали електрическите камиони ще бъдат оборудвани и с MCS порт за зареждане в бъдеще. DAF също не посочва доставчика на батерии в съобщението си за серийно производство. Той просто споменава течно охлаждани LFP батерии, за които се твърди, че са много температурно стабилни и се предлагат с осемгодишна гаранция от DAF.

Компанията първоначално планира да пусне XD Electric и XF Electric като 4×2 влекачи и бордови камиони. Освен това ще се предлагат и 6×2 камиони с управляеми предни или задни оси („за допълнителен полезен товар и подобрена маневреност“). Очаква се гамата от други конфигурации на осите с електрическо задвижване да се разшири през 2026 г. DAF не е уточнил кога се очакват първите доставки. Не би трябвало обаче да е дълго, след като започне серийното производство.

Проектирани предимно за дистрибуционен транспорт

daf-xb-electric-next-to-text„Всеки, който работи с нашите нови електрически камиони, веднага ще разпознае, че тези версии са били неразделна част от разработването на новото поколение DAF XD и XF още от самото начало“, каза Барт Босманс, член на борда и отговорник за маркетинга и продажбите. „Задвижващата линия и концепцията на превозното средство образуват перфектна комбинация, особено за интензивната дистрибуция, за която тези нови електрически камиони са предназначени основно.“ В допълнение към превозните средства, DAF предлага пакет от услуги, който варира от осигуряване на екосистема за зареждане до обучение на водачи и планиране на маршрути, до платформата за управление на автопарка Paccar Connect.

В допълнение към задвижващите системи от компанията майка Paccar, DAF посочва собствената си система за управление на батериите и „изключително аеродинамичния дизайн“ като ключови предимства на своите електрически камиони. Кабината е със заоблени ъгли и запълнени шевове и пролуки, за да се осигури оптимален въздушен поток около каросерията. Странични прагове, дефлектори, яки, аеродинамичен подов панел и цифрови камери вместо огледала също са проектирани да намалят съпротивлението на въздуха.

Що се отнася до надстройките, DAF обещава същите опции, познати от двигателите с вътрешно горене. Това е възможно благодарение на гъвкавото монтиране на батерийните пакети върху шасито. „Разположението на пакетите може да бъде перфектно съобразено с предназначението на превозното средство, осигурявайки достатъчно място за монтаж например на каросерия за страничен товарач или кранови кранове“, пише компанията. ePTO (650 волта / 25 кВт или 90 кВт мощност) също се предлага като опция, например за задвижване на електрическа охладителна система.

Рекуперация, регулируема до шофиране с един педал

Холандският производител посочва опционален „прозорец за видимост към бордюра“ и сгъваема пътническа седалка като допълнителни характеристики на двата електрически камиона. Този 4-DAF-Electric-Truck-Assembly-officially-openedстранично монтиран прозорец, в комбинация със сгънатата пътническа седалка, позволява директна видимост към пешеходците и велосипедистите отдясно на камиона. Новост е и функцията за шофиране с един педал, която се регулира от лоста на кормилната колона за рекуперация. Желаната спирачна сила може да се настройва на стъпки от 33, 66 или 100 процента.

На борда са също така: гама от системи за подпомагане на водача, като например DAF Digital Vision System, City Side & Turn Assist и Corner View. Кабината се предлага като Day Cab, Sleeper Cab и Sleeper High Cab. Това важи и за XF, който преди се предлагаше само със Sleeper High Cab.

Предлага се и пакет Bolt & Play за DAF XD 6×2 с управляема задна ос, който е специално проектиран за монтаж на каросерия за странично товарене на боклук. „В този случай шасито е фабрично оборудвано с електронен ВОМ, специфични монтажни скоби за конструкцията и конектори, които контролират функциите на конструкцията“, пише DAF.

Външно електрическите модели се различават от тези с двигатели с вътрешно горене по редица умишлени начини, най-вече със сини акценти върху решетката на радиатора и фаровете. Кокпитът разполага и с цифрово арматурно табло, „специално разработено, за да осигури бърз преглед на електрическото задвижване, включително консумация на енергия, състояние на зареждане, работен пробег, изходна мощност и регенерация“, според DAF. Опционално предлаганата навигационна система за камиони също показва местата за зареждане.

Електрически камиони, произведени в Айндховен

Двата електрически камиона ще бъдат произвеждани в Айндховен. Според по-ранни изявления на DAF, изграждането на съответното хале и монтажът на машините са завършени за 18 месеца. Монтажният завод, който отвори врати в началото на 2023 г., обаче не е напълно ново съоръжение, а просто специална монтажна линия за електрически модели, която се намира в съществуващите фабрични помещения в Айндховен в хале, различно от монтажната линия за камиони с двигатели с вътрешно горене.

Производството на електрически камиони в Айндховен започва с рама, произведена в друга част на завода, без силов агрегат, но с вече сглобена кабина. След това влекачите и шаситата 4×2 и 6×2 се сглобяват в осеметапен процес на поточната линия за електрически камиони с всички необходими компоненти, за да се превърнат в XD Electric или XF Electric. В допълнение към поточната линия за сглобяване на превозните средства, в новото хале има и друга поточна линия: батериите се сглобяват на поточната линия за подсглобяване, докато всички компоненти с високо напрежение, включително батерии и силов агрегат, се монтират върху шасито на основната поточна линия.