Регистрациите на електрически превозни средства в Европа се увеличават с 30%
Според европейската индустриална асоциация ACEA, през август в ЕС са регистрирани 120 797 нови електрически автомобила, което е с 30,2% повече от същия месец на миналата година. Регистрациите на електрически автомобили досега тази година остават значително над нивото от 2024 г. Един производител обаче не е успял да се възползва от растежа: Tesla.
acea.auto (PDF), 25.09.2025 – 10:30
Докато електрическите автомобили са се увеличили с почти една трета на годишна база, общият пазар през август 2025 г. е останал доста стабилен с лек спад от 0,1%, съобщава ACEA. С 667 786 нови регистрации в ЕС, електрическите превозни средства са представлявали пазарен дял от 15,8% през август (август 2024 г.: 12,6%).
Ако се добавят 17 044 нови електромобила от държавите от ЕАСТ (Исландия, Норвегия, Швейцария, Лихтенщайн) и 21 969 регистрации от Обединеното кралство, 159 810 електрически автомобила са се появили по пътищата на Европа през август. Ако погледнем ЕС + ЕАСТ + Обединеното кралство, всеки пети нов автомобил през август е бил изцяло електрически.
С 39 367 електромобила, Германия е най-големият пазар на електрически автомобили в Европа през август (+45,7%). Обединеното кралство е следвано с гореспоменатите 21 969 електрически автомобила (+14,7%), пред Франция (16 992 електрически автомобила, +29,3%), Норвегия (13 482 електрически автомобила, +28,6%) и Белгия, както и Нидерландия, и двете с малко над 9000 регистрации. Испания също е забележителна, където пазарът се е увеличил повече от два пъти от 2696 електрически автомобила през август 2024 г. до 7032 нови регистрации (+160,8%).
През първите осем месеца на годината асоциацията регистрира 1 132 603 нови регистрации на електрически превозни средства (BEV) в ЕС, което е увеличение с 24,8% в сравнение със същия период на 2024 г., с пазарен дял от 15,8%. Границата от един милион вече беше надмината през юли, докато след първата половина на годината цифрата все още беше 869 271 нови електрически превозни средства.
В допълнение към електрическите превозни средства, различните хибридни класове също отбелязаха значителен ръст. Plug-in хибридите достигнаха 70 545 регистрации в ЕС, което е увеличение с 54,5% – когато се включат държавите от ЕАСТ и Обединеното кралство, plug-in хибридите възлизат на 82 684 бройки (+56,3%). Хибридите – тук ACEA комбинира пълни и меки хибриди – остават най-големият тип задвижване в ЕС с 229 970 нови регистрации, което е увеличение с 14,1%. В цяла Европа цифрата е 264 317 нови хибрида (+11,7%). Моделите с чисто вътрешно горене, от друга страна, губят позиции: в целия ЕС по пътищата са се появили 178 156 нови бензинови автомобила (-16,3%) и 59 327 нови дизелови автомобила (-17,5%).
В статистиката си за производителите ACEA вече не разделя данните по тип задвижване, което означава, че само производителите на чисто електрически автомобили могат да бъдат ясно оценени. По всички двигатели VW Group е начело със 190 142 бройки (+6,3%), въпреки че това не са чисто електрически данни. Тъй като BYD (9 130 регистрации, +201,3%) вече продава и plug-in хибриди, само тенденцията на Tesla може да бъде извлечена директно от статистиката на ACEA, тъй като американският производител на автомобили продължава да предлага изцяло електрическа гама.
За август ACEA регистрира 8 220 нови Tesla. Това продължава низходящата тенденция на Tesla: в сравнение с 12 966 бройки през същия месец на миналата година, доставките са намалели с 36,6%. Спадът през август обаче е по-слабо изразен от преди: продажбите на Tesla в ЕС от януари до август 2025 г. са намалели с 42,9% на годишна база. Вместо 150 037 електромобила, Tesla успява да продаде само 85 673 бройки през този период.