Архив

Hino на Toyota представя първия масово произвеждан тежкотоварен камион с горивни клетки в Япония

Hino Motors, подразделението за търговски превозни средства на Toyota Group, представи първия масово произвеждан тежкотоварен камион с горивни клетки в Япония – Profia Z FCV. Компанията ще пусне на пазара новия камион, задвижван с водород, на 24 октомври.

Изображение: Hino Trucks

hino.co.jp (на японски), hino-global.com (сделка с Toyota), hino-global.com (Japan Mobility Show 2023), hino.co.jp (на японски, Japan Mobility Show 2025)

Profia Z FCV е резултат от съвместните усилия между Hino Motors и Toyota Motor Corporation (наричана по-долу Toyota). Основният принос на последната за разработването на този модел е нейният Hino unveils Japan’s first mass-produced fuel cell heavy-duty truckпакет горивни клетки. Компанията модифицира своя пакет горивни клетки от второ поколение, който за първи път представи във второто поколение Mirai през 2020 г. и произвежда в завода в Хонша, за това приложение. Нито Hino Motors, нито Toyota разкриха максималната мощност на адаптираната версия, но в оригиналния вид за седана Toyota запази мощността на 128 кВт.

Новият тежкотоварен камион с нулеви емисии разполага с шест резервоара за водород, които могат заедно да съхраняват 50 кг водород при налягане от 70 MPa. Вътрешните тестове на Hino Motors показват, че може да измине до 650 километра с пълни резервоари. Този модел е с дължина 12 метра, ширина 2,5 метра и височина 3,8 метра, а компанията планира да го пусне на пазара във версии със сух ван и с крило. Първата предлага полезен товар от приблизително 11,6 тона.

Hino Motors ще предлага Profia Z FCV само на лизинг и ще покрива разходите за поддръжка. Първоначално компанията ще се съсредоточи върху петте региона, където японското правителство дава приоритет на въвеждането на търговски превозни средства с горивни клетки: Тохоку (префектура Фукушима), Канто (префектури Токио и Канагава), Чубу (префектура Айчи), Кинки (префектура Хого) и Кюшу (префектура Фукуока).

Hino Motors и Toyota започнаха работа по Profia Z FCV на базата на Profia с вътрешно горене (наричана още 700 Series на някои пазари) през март 2020 г. Дуото построи прототип през 2023 г. и го тества над 400 000 км заедно със своите партньори. Накрая, повече от пет години по-късно, те завършиха разработката и пуснаха модела в серийно производство.

Тежкотоварните камиони са отговорни за приблизително 60% от емисиите на CO2 от търговските превозни средства в Япония. Hino Motors се стреми да намали значително тези емисии, като Profia Z FCV е една стъпка към тази цел. Само дни след пускането му на пазара, компанията ще представи своята концептуална версия с възможност за автоматизирано шофиране от ниво 4 на изложението за мобилност в Япония през 2025 г., което е планирано да започне на 29 октомври.