Архив

Isuzu и Toyota обявяват автобус с горивни клетки за 2026 г.

Isuzu и Toyota планират да пуснат автобус с горивни клетки през следващата финансова година и да го произвеждат в завода си в Уцуномия в Япония. J-Bus, съвместно предприятие с 50:50 между Isuzu и Hino, ще отговаря за производството на модела. Партньорите все още не са предоставили подробности за планираното производство.

isuzu.co.jp, global.toyota

Двата японски производители – Toyota и Isuzu, подписаха споразумение за съвместно разработване на автобуси с горивни клетки от следващо поколение. Очаква се резултатът от тази развойна Isuzu and Toyota announce fuel cell bus for 2026работа да слезе от производствената линия в завода в Уцуномия в Япония през финансовата 2026 година (април 2026 г. до март 2027 г.). Нито една от страните не разкрива много подробности за планирания автобус с горивни клетки. Ясно е обаче, че превозното средство ще бъде базирано на платформата за електрически автобуси с батерии (BEV) на Isuzu/Hino и ще бъде оборудвано със система с горивни клетки, разработена от Toyota.

В идентичните си прессъобщения Toyota и Isuzu цитират характеристиките на платформата за автобуси BEV, която беше представена през 2024 г., включително равен под, който ще бъде запазен и във варианта на автобуса с горивни клетки (FCEV). Настоящото поколение горивни клетки на Toyota (2-ро поколение) осигурява 60 или 80 кВт и може да покрива диапазон на напрежение от 400 до 750 волта. Третото поколение е обявено за 2026 г., така че би могло да бъде инсталирано в новите автобуси с горивни клетки на японския производител. Това обаче не е потвърдено.

Според партньорите е важно да се постигнат икономии от мащаба чрез общи части в автобусите BEV и FCEV. Isuzu е проектирала, разработила и конструирала платформата BEV в сътрудничество с Hino. Електрическите автобуси с тази архитектура също се произвеждат в J-Bus. Isuzu заявява, че иска да разшири гамата си от автобуси с нулеви емисии с тази инициатива. Toyota разглежда партньорството като по-нататъшна инициатива за утвърждаване на технологията си с горивни клетки на различни пазари. В проекта участват и местни власти и компании в различни моделни региони, които ще създадат H2 екосистеми с подкрепата на японското правителство.

Някои от японските производители обявиха още през 2021 г., че ще работят по-тясно по разработването на автобуси с нулеви емисии. Още тогава те обещаваха нископодов автобус с електрическо захранване и батерии за 2024 г., който по-късно ще бъде допълнен от версия с горивни клетки. Hino, Isuzu и Toyota от известно време следват тази пътна карта.

Трите производителя са и членове-основатели на Търговското японско партньорство, към което по-късно се присъединиха Suzuki и Daihatsu. Съвместното предприятие за разработка има за цел да усъвършенства технологиите CASE (Connected, Autonomous, Shared, Electric) в сектора на търговските превозни средства, включително електрическите задвижвания. J-Bus вече е готов да се възползва от тези разработки.

Toyota вече има опит с автобуси с горивни клетки: през 2018 г. японската компания пусна автобус с горивни клетки, наречен Sora, а португалският производител CaetanoBus използва горивни клетки на Toyota в своите автобуси за Европа. Миналата година турският производител на автобуси Karsan обяви, че ще пусне на пазара първите си автобуси, задвижвани с горивни клетки, през 2025 г., използвайки технологията на Toyota.