Новата концепция на Skoda 110R възражда класиката от 70-те години на миналия век
Skoda освобождава дизайнерите си с преосмисляне на класическо чешко купе
Auto Express, 30 септември 2025 г.
Достатъчно е да погледнете Renault 4 и 5, Alpine A110, Ford Bronco, Fiat 500e и няколко скорошни концепции на Hyundai, за да осъзнаете, че ретро стилът се завръща – и последната фирма, която възприема тенденцията, е Skoda, с концепция, преосмисляща класиката 110 R на марката.
Ако наистина следите Skoda едва от ренесанса ѝ през 90-те години на миналия век, може би не сте запознати с някои от по-старите ѝ модели. Докато някои смятат периода преди собствеността на Volkswagen за малко мрачна ера, чешката компания всъщност е произвела някои доста изящни автомобили зад Желязната завеса, а един от тях е Skoda 110 R.
Произвеждатн от 1970 до 1980 г., 110 R е бил спретнато стилизирано купе със задно разположен двигател, но вероятно е по-известен на феновете на моторните спортове като 130 RS, който стана едновременно победител в ралита и победител в Европейския шампионат за туристически автомобили през 70-те и 80-те години на миналия век – и именно на този напомпан хомологационен автомобил новата концепция на Skoda най-много прилича.
Дизайнерът на Skoda Рихард Швец е измислил концепцията, въпреки че той ясно заявява, че всъщност не става въпрос за ретро дизайн, а по-скоро за модерна форма, вдъхновена от една от класиките на компанията. Подобно на Renault 5, ще ви е трудно да направите връзка с по-стария автомобил, ако не сте запознати с оригинала.
„Целта ми беше да създам напълно нова форма, като внимателно интегрирам фини намигвания към определящите характера характеристики на 110 R. Исках дизайнът да се усеща възможно най-иновативен“, обясни Швец. Той вижда концепцията като автомобил за млади шофьори, които обичат моторните спортове, но искат елегантно купе за ежедневна употреба.
Както може да се очаква, концепцията е електрическа, нещо, което Швец казва, че му е помогнало да поддържа повърхността на автомобила възможно най-изчистена. Това е особено подходящо отпред, тъй като оригиналният 110 R е бил със задно разположен двигател и всъщност не е имал традиционна решетка. Подобно на другите класики със задно разположен двигател, Fiat 500 и Beetle, неговото „лице“ идва главно от позиционирането на фаровете и дизайнерските детайли между тях.
Лицето на концепта, с малки фарове, разкрити от плъзгащи се капаци, изглежда малко мрачно (има ли намеци за Марвин, параноичния андроид от филма „Пътеводител на стопаджия“ от 2005 г.), но със сигурност е отличително и има обгръщаща черна декоративна вложка, която е отразена и в задната част на автомобила. Други изящни детайли включват черен декоративен панел под задните странични прозорци, който препраща към вентилационните отвори на оригиналния 110 R, и алуминиеви джанти с турбовентилатор в стил 80-те години.
Новият дизайн съществува само в рендери в момента, така че няма представа за неговата мощност, пробег или размер. Интересно е обаче, че Skoda избира да представи купе, защото ако има нещо друго, което сякаш се завръща, това е този много липсващ стил на каросерията.
С новата Honda Prelude на път, Audi, намекващо за TT от следващо поколение, а сега и с тази Skoda 110 R, може би традиционното двуврато купе ще бъде следващото голямо нещо в автомобилния свят?
Можем само да се надяваме…