Архив

Доналд Тръмп определя нова тарифа за тежкотоварни камиони: Какво да знаем

Президентът Доналд Тръмп обяви в понеделник – бел.ред. 6 октомври, че 25-процентна тарифа за внос на среднотоварни и тежкотоварни камиони ще влезе в сила на 1 ноември. Митата, първоначално планирани да започнат на 1 октомври, бяха отложени след съпротивата на индустрията от страна на големите американски автомобилни производители, които бяха загрижени за прекъсвания във веригата за доставки и увеличение на разходите.

Newsweek

„От 1 ноември 2025 г. всички среднотоварни и тежкотоварни камиони, влизащи в Съединените щати от други страни, ще бъдат облагани с тарифа от 25 процента“, написа Тръмп в публикация в tramp-3-850x560Truth Social.

Защо е важно

Новите тарифи за камиони ще засегнат ключови търговски партньори на САЩ, включително Мексико, Канада, Япония, Германия и Финландия – петте най-големи износители на среднотоварни и тежкотоварни камиони за Съединените щати, според данни на Американската търговска камара, прегледани от Newsweek.

През април Министерството на търговията на САЩ започна разследване на вноса на тежкотоварни камиони съгласно раздел 232 от Закона за разширяване на търговията. Този закон позволява налагане на мита върху стоки, считани за жизненоважни за националната сигурност.

Разследването е насочено към средно- и тежкотоварни камиони и техните части, като се отбелязва, че по-голямата част от вноса в САЩ идва от няколко чуждестранни доставчици, обвинени в „хищнически търговски практики“. Президентът Доналд Тръмп разговаря с медиите, след като напусна Marine One на южната морава на Белия дом на 5 октомври във Вашингтон, окръг Колумбия.|

Какво следва да се знае

Белият дом е оформил новите тарифи като част от усилията за намаляване на зависимостта от чуждестранно производство и защита на американските работни места. Висш служител на администрацията заяви пред Bloomberg, че ходът по отношение на тежкотоварните камиони е необходим, за да се „пребалансират търговските отношения, които отдавна са облагодетелствали чуждестранните производители пред американските работници“.

Съобщението веднага предизвика интензивна лобистка война сред традиционните автомобилни производители в Детройт, които се борят за потенциални освобождавания за популярни пикапи, произведени в Мексико. Тръмп първоначално заяви, че тарифите за камиони ще влязат в сила на 1 октомври, но крайният срок беше отложен, след като служители прегледаха обжалванията на компаниите относно въздействието.

Stellantis NV лобира пред Белия дом за освобождаване от 25-процентната тарифа за своите пикапи Ram, произведени в Мексико. Според Bloomberg обаче конкуренти като Ford Motor Co. и General Motors Co. настояват администрацията да откаже това облекчение, твърдейки, че предоставянето на каквото и да е освобождаване би дало на Stellantis несправедливо ценово предимство и би предизвикало каскада от подобни изисквания в цялата индустрия.

Ford, която произвежда всички свои тежкотоварни камиони в САЩ, публикува изявление в подкрепа на решението: „Ford оценява неотдавнашната насока на администрацията на Тръмп относно тежкотоварните камиони, която подкрепя нашата обща цел за растеж на американската автомобилна индустрия и производството в САЩ“, се казва в изявление на компанията пред Bloomberg.

Според данни на S&P Global, цитирани от Bloomberg, Stellantis е произвела 206 962 Ram, Мексико, миналата година. Ford е произвел близо 400 000 пикапа Super Duty в заводи в САЩ, докато GM е сглобил около 266 000 среднотонажни камиона на вътрешния пазар.

Заинтересованите страни в индустрията призовават за предпазливост. Бил Дарси, главен изпълнителен директор на Националната асоциация за кухни и бани, изрази загриженост пред Fox Business относно каскадното въздействие на по-широкия тарифен план на Тръмп, който включва подобни мита върху вносните мебели и материали.

„Тези сектори работят с ниски маржове и разчитат в голяма степен на глобални доставки“, каза Дарси. „Всякакви допълнителни разходи от тарифите биха могли да се отразят на разходите за жилища и ремонти, които вече са под натиск.“

Чарлз Клевенджър, специалист по веригата за доставки в консултантската компания UHY, каза пред Associated Press, че е изненадан от митата върху тежкотоварните камиони, отбелязвайки, че „имаме доста силна индустрия“, цитирайки производители като Paccar (компанията майка на Peterbilt и Kenworth).

Други експерти обаче гледат на тарифата през стратегическа призма, насочена към предстоящите търговски преговори. Бари Апълтън, Старши сътрудник в Центъра за международно право към Юридическия факултет на Ню Йорк подозира, че тарифата е насочена директно към Мексико, където се произвеждат много тежкотоварни камиони. Апълтън смята, че моментът е умишлен, тъй като Споразумението между САЩ, Мексико и Канада (USMCA) предстои да бъде преговорено.