Преди дни, в Хърватия, Европейската титла на рали грабнаха Полша и Škoda
Финалният кръг от Европейския рали шампионат на FIA (ERC) в Хърватия предложи драматична битка за титлата, в която участваха пилоти от Световния рали шампионат. Европейската титла отиде при полския пилот Мико Марчик и неговия навигатор Шимон Господарчик, състезаващи се в Škoda Fabia RS Rally2.
skoda-motorsport.com, 06.10.2025
Хърватското рали обещаваше интензивна борба за европейското първенство още преди старта. Като се има предвид, че само седемте най-добри резултата от осем събития се зачитаха за общото класиране, водещите екипажи бяха разделени от математическа разлика от само две точки преди финалното рали. Двойките Мико Марчик/Шимон Господарчик и Андреа Мабелини/Вирджиния Ленци, и двамата пилотиращи автомобили Škoda Fabia RS Rally2, се изправиха и срещу ирландските претенденти Джон Армстронг/Шейн Бърн.
Марчик започна силно състезанието, като спечели квалификационния етап, спечелвайки предимството на първата стартова позиция на асфалт за специалните етапи в събота. Състезанието обаче веднага се разгорещи, тъй като Армстронг, победителят в предишното британско рали, зададе темпото в специалните етапи. Ирландският пилот се нуждаеше от максимален брой точки, за да запази надеждите си за шампионат и се стремеше към краен предел от самото начало, но все пак трябваше да чака грешки от съперниците си.
Тези грешки дойдоха в третия специален етап, когато Марчик и Господарчик пропуснаха завой, което ги свали до седмо място във временното класиране. Мабелини беше пети по това време, докато Армстронг водеше ралито. Това остави Мабелини най-близо до титлата, като Армстронг все още беше в борба благодарение на допълнителните точки, налични в последния супер специален етап.
Но още в следващия етап Мабелини направи скъпоструваща грешка, като ефективно сложи край на борбата му за шампионата. „Задната част се подхлъзна през билото и ние паднахме на тревата, което ни завъртя. За съжаление, ударихме камък“, обясни Мабелини. Ударът причини теч на масло, което принуди го да се оттегли от ралито и разби надеждите му за титлата.
Марчик се изкачи до шесто място след оттеглянето на съперника си и задържа тази позиция до края на съботната програма. Докато Армстронг все още имаше шанс за шампионата от лидерството в ралито, Марчик ускори темпото в неделя. Той спечели две позиции в първия специален етап за деня и след това още една, за да си осигури трето място, което задържа до финала, карайки предпазливо в последния супер специален етап. В този момент дори пълна победа в ралито и максимален брой точки в силовата фаза не биха били достатъчни за Армстронг, за да грабне титлата.
По този начин Мико Марчик, в Škoda Fabia RS Rally2, беше коронясан за европейски шампион по рали, а неговият навигатор Шимон Господарчик грабна титлата при навигаторите. „Беше труден ден, но мечтата ми се сбъдна. Искам да благодаря на всички, които ме подкрепяха през годините“, сияеше Марчик на финалната линия.
В Хърватия полският пилот също демонстрира, че може да се състезава с темпото на някои пилоти от Световния рали шампионат. Естонският екипаж Роберт Вирвес/Яко Вийло и финландският дует Лаури Йоона/Кристиан Темонен, и двамата пилоти на автомобили Škoda, завършиха съответно пети и шести. Базираната в Млада Болеслав марка класира още два екипажа в челната десетка: Норберт Херциг на девето място и Симоне Темпестини на десето.
Хърватското рали беше и последният кръг от сезона, където екипажите можеха да се състезават за наградите от бонус програмата на Škoda Motorsport. Наред с други, екипажите Марчик/Господарчик и завършилите на трето място в генералното класиране Мабелини/Ленци спечелиха отстъпки за нови състезателни автомобили Škoda за своите отбори.