Продажбите на автомобили в Китай набират скорост през „Златния септември“
ПЕКИН (Reuters) – Продажбите на автомобили в Китай се ускориха през септември, традиционния пиков сезон за автомобилния пазар, тъй като дилърите и потребителите се възползваха от субсидиите за търговия с автомобили, преди повече местни власти да спрат стимулите.
Reuters, Понеделник, 13 октомври 2025 г. в 6:15 ч.
Вътрешните продажби на автомобили са се увеличили с 6,6% на годишна база до 2,27 милиона бройки, след увеличение от 4,9% през август, показаха данни на Китайската асоциация за
пътнически автомобили (CPCA) в понеделник – бел. ред. 13 октомври..
Продажбите на електрически превозни средства и хибридни автомобили съставляват 57,2% от общите продажби и са нараснали с 15,5% в сравнение със 7,5% през август.
Това време на годината, известно като „Златен септември“ в Китай, обикновено е пиков сезон, тъй като автомобилните производители бързат да пуснат нови модели, а потребителите се завръщат в шоурумите след затишие през задушаващите летни месеци.
Субсидираните от местните власти обмени на автомобили стимулираха продажбите на автомобили през първата половина, но показват признаци на намаляване поради недостиг на финансиране.
Източна провинция Дзянсу и югозападният регион Гуанси бяха сред тези, които обявиха миналия месец, че ще преустановят местните програми за субсидиране на подмяна на автомобили. Още градове като Уенжоу и Ханджоу в източната китайска провинция Джъдзян се присъединиха към спирането този месец.
Ръстът на продажбите дойде и след като дилърите поеха повече инвентар миналия месец. Данни от Китайската асоциация на автомобилните дилъри показват, че дилърите са имали общо 3,04 милиона бройки автомобили в инвентара си до края на септември, в сравнение с 2,6 милиона преди месец.
Цуй Донгшу, генерален секретар на CPCA, миналата седмица призова за финансови политики в подкрепа на дилърите, които претърпяват широко разпространени загуби от продажбите на нови автомобили, докато автомобилните производители продължават да им прехвърлят инвентара въпреки слабото търсене.
Водещият играч BYD регистрира първия месечен спад в продажбите на автомобили миналия месец от февруари 2024 г., наред с допълнително съкращение на производството. Продажбите на BYD на вътрешния пазар представляват 14% от продажбите на автомобили в Китай през септември, в сравнение с 18% през същия период на 2024 г.
По-малките местни конкуренти, включително Geely, Leapmotor, Xpeng и Xiaomi, се представиха по-добре от BYD с рекордно високи продажби миналия месец.
Tesla, която изнесе 19 287 произведени в Китай електрически превозни средства през септември, отчете спад на продажбите си в Китай с 0,9% спрямо предходната година, удължавайки серията си от загуби за третия месец.
Растежът на износа на автомобили от Китай се е увеличил до 20,7% от 20,2% през август, показват данни на CPCA.