Краят на данъчния кредит в САЩ води до рекордни продажби на електромобили
Както се очакваше, продажбите на електромобили в Съединените щати достигнаха нов рекорд през третото тримесечие на 2025 г., достигайки 438 487 бройки. Изтичането на данъчния кредит за електромобили на 30 септември очевидно беше движеща сила. Какво ще се случи от четвъртото тримесечие нататък, остава несигурно.
Изображение: Tesla
coxautoinc.com, чрез electrive.com, 13.10.2025 – 09:44
Според данни на Kelley Blue Book, продажбите на електромобили са се увеличили с 40,7% в сравнение с второто тримесечие и с 29,6% на годишна база. Рекордното тримесечие надмина предишния пик от четвъртото тримесечие на 2024 г. с почти 20%. През третото тримесечие електрическите автомобили представляват 10,5% от общите продажби на автомобили в САЩ – още един исторически връх.
Тези нови рекорди обаче може да имат ограничено значение, тъй като произтичат главно от еднократен ефект: краят на федералния данъчен кредит за електрически превозни средства в САЩ в края на септември 2025 г.
Стимулът, премахнат под ръководството на републиканците, накара много купувачи да купуват преди крайния срок, за да се възползват от до 7500 долара. Въпреки че няколко производители и щата разшириха схемите за подкрепа под различни форми, спадът в продажбите през четвъртото тримесечие изглежда неизбежен.
Cox Automotive, компанията, стояща зад Kelley Blue Book, отбеляза, че не всички производители са се възползвали еднакво от бума на продажбите на електрически превозни средства. Сред печелившите бяха General Motors и Volkswagen, като и двете компании увеличиха продажбите си на електрически превозни средства повече от два пъти в сравнение с третото тримесечие на 2024 г.
Tesla също отбеляза осемпроцентно увеличение на годишна база – отбелязвайки първия си тримесечен растеж в САЩ тази година. Hyundai, Porsche и Volvo също регистрираха значителни печалби.
„Очевидно е, че спешността на крайния срок за прекратяване на стимулите накара хората и дилърите да се раздвижат“, каза Cox Automotive.
Toyota и Nissan отчитат спад в продажбите на електрически превозни средства
От друга страна, имаше явни губещи. Японските производители на автомобили Toyota и Nissan, и двата от които наскоро намалиха плановете си за електрически превозни средства в САЩ поради изтичащи стимули и несигурни пазарни перспективи, продадоха по-малко електрически автомобили в Съединените щати между юли и септември 2025 г., отколкото през третото тримесечие на 2024 г. Продажбите на електрически превозни средства на Toyota спаднаха с 26,6%, докато Nissan регистрира огромен спад от 60,9%. BMW също отбеляза спад от 16,4% в продажбите си на електрически превозни средства в САЩ, докато Mercedes-Benz отчете само малко увеличение от 3%.
Стефани Валдес Стрийти, директор „Информация за индустрията“ в Cox Automotive заяви: „Федералният данъчен кредит беше ключов катализатор за приемането на електрическите превозни средства и изтичането му бележи ключов момент. Тази промяна ще изпита дали пазарът на електрически превозни средства е достатъчно зрял, за да процъфтява, основавайки се на собствените си основи, или все още се нуждае от подкрепа, за да се разшири допълнително.“
Cox Automotive също така подчерта ситуацията на Tesla. Макар че е положително, че Tesla успя да отбележи нов ръст на американския пазар през третото тримесечие – и дори постигна глобален рекорд по доставки – слабите продажби през първото полугодие оставиха компанията да изостава като цяло през 2025 г. Според оценките на Kelley Blue Book, делът на Tesla в общите продажби на електрически превозни средства е спаднал от 49 на 41% между третото тримесечие на 2024 г. и третото тримесечие на 2025 г.
„Наскоро обявените намаления на цените може да помогнат на компанията на г-н Мъск да поддържа обема“, казаха анализаторите на Cox. „Но предизвикателствата стават все по-трудни за Tesla, която по същество има гама от две превозни средства, подкрепена от три нишови превозни средства.“
На американския пазар бяха продадени над 90 различни модела електрически превозни средства през третото тримесечие, но само девет постигнаха повече от 10 000 доставки. „Tesla Model Y и Model 3 продължават да се открояват, с продажби съответно над 114 000 и над 53 000 през третото тримесечие“, се казва в доклада. Двата модела за масово производство остават силно представящи се в САЩ, дори преди пускането на нови „стандартни“ варианти. Успехът на Tesla обаче зависи до голяма степен от продължаващото им представяне.
На трето място след Model Y и Model 3 се нареди новият Chevy Equinox с близо 25 000 продадени бройки. Cox Automotive определи челната тройка като „изключителни“, тъй като по-голямата част от моделите електрически превозни средства в САЩ постигат по-малко от 2000 продажби на месец – или около 6000 на тримесечие.